[AR] Oscar goes Veluwe met superlieve Fjord en huifkar!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Oscar
Forumcoördinator

Oscar goes Veluwe met superlieve Fjord en huifkar!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-09 18:53

Jullie zullen je wel afvragen: wat doet Oscar hier in vredesnaam op AR? :D
Oscar had een aantal jaren geleden toch gezworen om noooooit meer op een paard te gaan zitten? Klopt. Ik heb er dan ook niet op gezeten maar voor het eerst in m'n leven met een heuse Fjord + huifkar gereden en mijn superhubbie was bijrijder :))
In een ver verleden heb ik ooit al eens als een soort vlag achter m'n peerd aan gewapperd, maar dit was toch anders (en leuker) :D

Tijdens onze vakantie hebben we een bijna dagvullende huifkartocht gemaakt. We stonden met onze camper op een camping in de buurt en kwamen uiteindelijk bij De Kronkel in Assel (Hoog Soeren) terecht. Prachtige accomodatie, ontzettend leuke paarden die er super verzorgd bij stonden! De Veluwe is natuurlijk een prachtige plek om een mooie tocht te maken.
We konden een keuze maken uit diverse routes en hebben uiteindelijk voor de langste gekozen. Als je dan toch voor de vuurdoop gaat dan kun je het maar beter meteen goed doen :))
In totaal hebben we 22 km. afgelegd met de lieve Fjord Koney. We hadden bewust om een rustig/braaf paard gevraagd omdat ik nog nooit eerder gemend had. Dan is het wel handig als je in elk geval een betrouwbaar dier meekrijgt en Koney was hier supergeschikt voor. Wat een lieverd en wat een braverd! En wat een vreetzak, ze wilde zelfs de thermoskan koffie en de croissantjes met ons delen :D

We hebben in totaal ca. 6 uur over de tocht gedaan. Uiteraard hadden wij geen haast en Koney hoefde ook de bus niet te halen, dus we hadden alle tijd. Elk uur zijn we wel even gestopt om wat te drinken en natuurlijk om Koney wat toe te stoppen. Voor Koney hadden we een grote schep brokjes en een kan water meegekregen en vooral de brokjes gingen er goed in, net als de stukjes brood uit de tas die ze zich toegeeigend had ;) En natuurlijk de appeltjes die we voor haar meegenomen hadden :)

Tijdens de eerste stop mag manlief even poseren met peerd en koffie:
Afbeelding
Goed voorbeeld doet goed volgen:
Afbeelding
Heppie nog koffie voor mij? Zo niet, dan ga ik wel een tukje doen :D
Afbeelding

Ik ben helemaal klaar voor vertrek en probeer nu Koney zover te krijgen om er hetzelfde over te gaan denken. Aan mijn gezicht te zien neem ik mijn taak wel erg serieus:
Afbeelding

De 1e versnelling is gevonden, here we go again :))
Afbeelding

Prachtig uitzicht over de Veluwe en op de lekkere kont van Koney :))
Afbeelding

En ineens was ik m'n bijrijder kwijt...... zie hier waarom:
Afbeelding
Afbeelding

Nog even pauzeren en samen een broodje eten :)
Afbeelding

Bedankt voor het lezen van het verslagje, en we zwaaien nog even naar jullie :))
Afbeelding

Judje

Re: Oscar goes Veluwe met superlieve Fjord en huifkar!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 21:43

Wat een super leuke foto's zeg! :+:
Zelf kom ik er ook geregeld en Koney is inderdaad een super pony! Zo'n schatje! De close up van haar koppie is echt super leuk en ook de foto van bovenaf is érg mooi.

Tof dat jullie zo'n leuke dag hebben gehad! :D

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 21:48

leuk leuk!!! Over een poosje wil ik dat ook doen met mijn bolle :D

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-09 18:38

Ja, het was echt een superleuke dag!
Ondanks dat ik al jaren niks meer met paarden doe voelde het toch heel vertrouwd en dat kwam vooral door de gemoedelijke/ontspannen sfeer die er hing en vanwege zo'n superlieve en betrouwbare pony. We werden ook heel netjes op weg geholpen, geen gehaast en geen gestress, dus da's ook wel heel erg fijn :)

Peelie, gaaf dat je ook op tournee gaat :))
De route hangt nu nog vrij vers in m'n geheugen en het was een prachtige tocht, als je nog wat wilt weten dan roep maar :)

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 19:04

Nou eerst een karretje regelen. Die heb ik nog niet, en mijn bolle moet oo nog beleerd worden voor de kar. Het bandje moet nog komen. Ookal heb ik wel eens de neiging om gewoon een arretje te halen en haar er gelijk voor te zetten. Volgens mij kan ze namenlijk al. Dat zit in haar bloed :D

justdiesel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 19:07

wat super leuk!
ik wil ook heel graag gaan mennen, mijn hafje schijnt het gewend te zijn.
ik heb inmiddels een tuig gevonden, nu nog een kar!

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-09 19:19

Leuk, allebei zulke snode plannen :))
Om eerlijk te zijn heb ik helemaal geen idee hoe lang het normaal gesproken duurt om een paard te beleren voor de kar. 't Zal wel net zoals met rijpaarden zijn, met de ene kun je na een maand een ritje in het bos maken en een andere doet er tijden over?

Justdiesel, 't zou wel heel gaaf zijn als je een karretje zou kunnen scoren, dan kun je ook op pad :)

justdiesel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 19:21

jaaa inderdaad!
ik had vandaag voor het eerst het tuig op haar gelegd (moet nog wel op maat gegespt worden) en ze keek er niet van op, bleef gewoon lekker kalm staan.
zo'n ritje als dat van jullie lijkt me echt heerlijk!

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-09 19:28

Ja, da's echt een belevenis hoor :j
Ik hoop dat jullie ook snel op pad kunnen, dat zou wel heel gaaf zijn!
Heb jij zelf al weleens gemend, of is het voor jou ook de eerste keer? :)
Ik vond het wel heel bizar hoor....... ben opgegroeid met paarden en ik had nog nooit van m'n leven gemend. Heel vreemd :))

justdiesel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 19:40

ik heb zelf heel lang geleden gemend, toen was ik nog jong hahahhaha
op zich verleer je het niet denk ik, maar het verkeer is wel een stuk sneller geworden in de afgelopen jaren....
het lijkt me echt heerlijk om het dan net als jullie te doen, lekker op het gemakkie....
eten en drinken mee en genieten!

Esthelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-09 11:56

leuk hoor!
lijkt me ook leuk om te doen met mijn shettie,
maar hij mot eerst nog belleerd worden

Mariekkk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-09 19:16

Wat leuk! Ik heb jaaaaaren als klein kind bij de Kronkel ieder jaar een huifkar gehuurd (lees: m'n ouders tot in den treuren meegesleurd _O- ).
Leuk om te zien!

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-09 21:18

Haha, het was een verplicht nummer voor je ouders? ;) :))
Ik kan me best voorstellen dat het aanstekelijk werkt hoor. In zo'n prachtige omgeving met zo'n lieve pony raakt je hoofd ook helemaal leeg. Het tempo ligt vrij laag en dat is eventjes wennen, maar na een paar kilometer ben je daar ook aan gewend en dan is het wel heel relaxed. Zo'n pony is ook een echte leermeester. Ondanks dat ik er weinig van bakte, deed ze toch heel braaf haar ding en dat geeft enorm veel vertrouwen. Dan weet je ook al dat je niet bang hoeft te zijn voor vreemde situaties, zo'n pony is oerbetrouwbaar. Het ergste wat je kan overkomen is dat je je croissantje kwijtraakt en daar komen we dan ook wel weer overheen :D

Justdiesel, ik hoop voor je dat je over een tijdje ook zo'n leuke tocht kunt maken :)
Picknickmandje mee en karren maar :))
Het verkeer zal inderdaad niet meer te vergelijken zijn met tig jaar geleden, er is best veel veranderd.
Wat mij wel opviel was dat andere verkeersdeelnemers daar zoveel rekening met je houden. Als ik hier in de omgeving buitenrijders zie, dan worden ze regelmatig bijna van de sokken gereden. Blijkbaar is dat op de Veluwe allemaal wat meer ingeburgerd, de automobilisten waren zonder uitzondering allemaal erg hoffelijk :)

justdiesel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-09 21:28

ik kom uit noord brabant dus zoals op de veluwe zal het wel niet zijn..... :D
gelukkig zijn er genoeg achteraf weggetjes in de buurt waar je toch wel vrij rustig kan rijden.
ik wil van het weekend het tuig op maat gaan maken en eens met het tuig alleen gaan oefenen, kijken hoe ze reageerd

Jellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-09 21:30

Leuk verslagje :D Als Koney een mens was, zat ze dus vaak te bokken op Voedertijd :P

Mariekkk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 22:01

Oscar schreef:
Haha, het was een verplicht nummer voor je ouders? ;) :))

Nee hoor, zelfs het 8ste jaar dat we een huifkar huurde vonden ze het nog leuk ~~}>

Het waren iig altijd ontzettend brave en trouwe paarden :j . Als je nagaat dat ik vanaf m'n 5e bij de Kronkel een eigen huifkar 'bestuurde'.

Erg leuk om te zien, Oscar!

Ntlie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 22:10

Ohh wat gaaf!
Doet me echt denken aan mijn vakantie in 2007, toen ben ik in Drenthe een weekje gaan rondtrekken met een vriendin + fjord & huifkar... Wát een vakantie was het, als het niet snoeihard regende dan werden we wel kapot geprikt door de horzels. :+ Maargoed, uiteindelijk kijken we er toch met een brede glimlach op terug. :D

Dat gezellig mee willen eten van die fjord komt me ook erg bekend voor, wij kregen er ook zo een mee (welke pony nu eigenlijk niet.. :+ ) alleen die van ons was wel behoorlijk druk, dus daar hadden we soms onze handen aan vol.. :D

Superleuke dag hebben jullie gehad zo te zien, gaaf hoor! :j

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-09 22:17

Jellie schreef:
Leuk verslagje :D Als Koney een mens was, zat ze dus vaak te bokken op Voedertijd :P

Absoluut :))
Wat dat betreft hadden we elkaar wel goed getroffen hoor, ik ben zelf ook nogal een goede eter (understatement) :D

Mariekk, misschien is het leuk om nog eens terug te gaan? Beetje nostalgie enzo ;)

Ntlie, dat klinkt ook wel heel leuk! Vertrokken jullie dan elke dag vanaf hetzelfde punt of bleven jullie ergens overnachten?
Regen en dazen zijn natuurlijk wel zwaar minder. Tijdens onze rit heb ik gelukkig geen dazen gezien. Wel veel kriebelvliegen en die zijn ook niet zo leuk voor een paard, maar het was goed te overzien.

Ntlie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-09 09:23

Wij zijn elke nacht op een andere camping gaan overnachten. Dus bij elkaar best een flinke ronde gereden. :)