Sidepull + bosal riem

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Mandyke

Sidepull + bosal riem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-09 20:12

Ik ga een sidepull aanschaffen, zo één van touw gevlochten dus eigenlijk enkel het neusstuk. Nu heb ik hier thuis nog een bosalriem liggen en ik vraag me af of ik die riem als hoofdstel voor een sidepull kan gebruiken? Of moet dat een echt volledig westernhoofdstel zijn? Zou het met de bosalriem stabiel zijn denken jullie?

Kyliam

Re: Sidepull + bosal riem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 05:37

ik vind het een moeilijke vraag. Maar ik zou het gewoon rustig uittesten. Dan weet je gelijk wat het met je paard doet!

succes!

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 06:23

Met een bosal riem bedoel je neem ik aan alleen een soort "bakstuk" zonder front of keelriem?
Het lijkt me in dat geval geen enkel probleem, het enige wat nodig is dat de side pull op de juiste plek komt te hangen ( in het Engels heet zo'n riem een "bosal hanger") en dat zal op die manier prima lukken.
Het enige voordeel van een hoofdstel ( een western hoofdstel is exact hetzelfde als elke ander hoofdstel zonder neusriem) is dat door de front en keelriem het beter om het paardenhoofd blijft liggen en er minder snel af zal glijden. In sommige gevallen kan een enkele riem gaan glijden achter de oren en dan is een frontriem noodzakelijk.
De keelriem is een overblijfsel uit de tijden dat men te paard oorlog voerde, dan kon een tegenstander nl. het hoofdstel niet van het paardenhoofd aftrekken waardoor het paard onbestuurbaar werd. Verder dient het eigenlijk geen enkel nut.

Overigens wordt bij een bosal ook meestal een hoofdstel met front en neusriem gebruikt omdat dit iets stabieler en vaster ligt, maar bij "normaal" gebruik zou het met een enkele riem moeten kunnen.
Bosal met enkele riem ( bosal hanger)
http://www.lessismorehorse.com/bosal%20 ... 20shot.jpg

Aan een hoofdstel:
http://cms3.proximedia.com/files/35165/ ... /bosal.png

Sidepull met alleen riem met frontriem:
http://www.mossrockendurance.com/images ... ll_New.jpg

Mandyke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-09 12:56

Ik bedoel met bosalriem inderdaad alleen een soort bakstuk, zoals op de eerste foto van ElCid.

Ik vraag dit omdat mijn paard de standaard hoofdstellen nooit goed past, vooral frontriemen gaan dikwijls strak zitten rond haar hoofd met schuren tot gevolg. Dus om een onnodig oncomfortabel gevoel rond haar hoofd te vermijden dacht ik van mijn sidepull gewoon aan die bosalriem te maken, ben alleen niet echt zeker of dit stabiel (veilig) genoeg is.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 13:15

Zo lang je geen oorlog gaat voeren moet het kunnen ;) , anders kan je een lose frontriem kopen ( groot formaat), en die aan de riem maken. Dan heb je wat meer stabiliteit.

Mandyke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-09 15:50

Is ook een idee natuurlijk ;)