Freestyle

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

xJustMe6

Freestyle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-09 14:47

Op kamp hebben we aan freestyle gewerkt. We moesten zeg maar longeren zonder dat het paard vast zat. Paard liep dus los in de bak. Longeerlijn moesten we vasthouden maar zat dus niet vast aan het paard. achterkant van het touw optillen betekende sneller. Kant die normaal vastzit aan het paard optillen betekende langzamer. Ik wil dit ook een keer met mn eigen paardje gaan doen. Mijn vraag: kan je dit zomaar doen of niet.

cocochanel

Re: Freestyle

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 17:52

Het werkt allemaal door middel van lichaamstaal,als jij de signalen goed beheerst doen alle paarden het,maar als jij het verkeerd doet,zal het paard er niks van snappen en het niet doen..

Wanneer hij het dus niet doet ligt dat dus aan jou en niet aan je paard en kun je het beste nog een keer les erin nemen ;)

xJustMe6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-09 18:43

Op kamp ging het super goed. Vond het ook echt heel leuk om te doen. Ben benieuwd hoe het met me eige paardje gaat :P Hij reageerd heel goed op stemhulpen dus denk dat dat ook wel handig is.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 19:02

GVL --> NH

xJustMe6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-09 19:20

Je hoort ook altijd dat een paard psychisch onder druk staat bij een Join-up. Is dat ook bij longeren zonder touw of niet?

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 20:05

Zolang je druk zet, staat het paard onder druk. De belangrijkste positie bij het grondwerken (liberty of online) én bij het rijden is NEUTRAAL. Zodra je paard doet wat je wil, haal je de druk eraf (in tegenstelling tot een join-up, waar je druk blijft zetten totdat het paard zich volledig overgeeft).

Een andere vorm van druk is repetitie; je wilt je paard niet doodvervelen. Daarom vind ik het systeem van Emiel Voest, wat jij freestyle noemt, goed voor een week of 3. Daarna wordt het gewoon te saai voor de meeste paarden. Alleen maar rondjes lopen is geen kunst aan ;) Je moet het leuk maken, uitdaging bieden en variëren.

Ik weet niet of je de 'neutrale' positie hebt behandeld op het kamp (dat zou wel moeten). Zo niet, zou ik er niet zonder begeleiding mee aan de gang gaan.

xJustMe6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-09 20:08

Op kamp hebben we alleen maar geoefend mt aandraven/galoperen en weer terug. gewoon rondjes verder niks. wil dit mt me eige paardje oowk doen. gewoon af en toe een keertje.

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 20:09

Waarom wil je het doen? Wat is de toegevoegde waarde voor jou? en voor je paard?

xJustMe6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-09 20:10

Ben nu bezig mt longeren. Hij heeft een beetje doorgezakte rug en van het longeren zou zn rug sterker moeten worden om erger te voorkomen. maar wou voor de afwisseling een keertje zonder lijn proberen.

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 20:16

Longeren is niets anders dan je paard eindeloos hetzelfde rondje te laten lopen. Als dat echt je doel is, heb je niets begrepen van het doel van het loswerken met je paard.

Overigens gaat enkel longeren niet helpen tegen een doorgezakte rug. Je paard moet leren om z'n lijf beter te gaan gebruiken. Een goede grondwerker kan dit inderdaad bereiken door middel van freestyle oefeningen, gebaseerd op lichaamstaal. Dit komt echter pas ná de mentale en emotionele ontwikkeling van het paard. Grondwerken gaat om de relatie met je paard, niet om het fysieke.

Wil je je paard fysiek beter maken, dan is freestyle niet de manier. Oefeningen voor een doorgezakte rug zijn o.a. onbelast en niet-bijgezet balkjes draven. Rijden mag niet, totdat de rug hersteld is. Om je paard zo optimaal mogelijk te helpen herstellen heb je goede begeleiding nodig. Misschien is er wel iemand in de buurt die meer van grondwerken weet (ook het fysieke deel) en die je kan helpen. Uit je berichtjes hier maak ik namelijk op dat je er niets van begrepen hebt. dat bedoel ik niet rot hoor, je wilt duidelijk leren :) Daarom is het belangrijk dat je iemand zoekt om je te helpen, zodat je het iig op de juiste manier kan toepassen.

celticpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 20:20

zomaar iets doen is nooit zo handig. juist de details en het consequent zijn vaak belangrijk bij hetgeen je wil bereiken. Misschien onder begeleiding van iemand? weet niet waar je woont, maar ken wel iemand die weet wat ze doet en lesgeeft. kan ook op lokatie komen als je wilt.

xJustMe6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-09 20:22

Ik laat mn paardje niet eindeloos het zelfde rondje lopen. Hij gaat zeker 3 keer per week mee op buitenrit en 1 of 2 keer in de week 20 minuutjes longeren. Mn paardje is 27. Heeft al vanaf zn negentiende ongeveer doorgezakte rug. is niet erg. gewoon een beetje. Hij heeft er geen last van. Is naar gekeken! En is ook advies van de DA om hem te longeren. Voor zn rugspieren dus. Longeer hem overigens niet bijgezet. Gewoon HAlster+longeerlijn.

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 20:27

Ik ben van mening dat dat niet de beste manier is om hem sterker te maken.

Overigens is 20 minuten best lang om rondjes te lopen. Ga zelf maar eens 20 minuten rondjes lopen op de volte, dat is echt eindeloos. Er is zoveel meer wat je met je paard kan doen, zeker op de grond! Zoek hulp van iemand die er verstand van heeft en die je ook andere dingen kan leren om met je paard te doen.

Als je wilt zien wat er allemaal mogelijk vanaf de grond (en wij zijn verre van spectaculair in vergelijking met een boel anderen), bekijk dan eens dit filmpje van mij en mijn paard:
http://www.youtube.com/watch?v=8Eq6vE7928Q

xJustMe6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-09 20:31

Bedankt voor de link! Ga hem zo bekijken. Ik laat hem overigens niet 20 minuten achter elkaar draven en galoperen. En hij lijkt het wel leuk te vinden zo voor de afwisseling. Alleen longeren zal zeker niet de manier zijn om hem sterker te maken. Ben ik helemaal met je eens. Maar het is wel een begin.

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 20:34

20 minuten blijft 20 minuten, of je stapt, draaft of galopeerd. Natuurlijk bieden overgangen wel afwisseling, maar de meeste mensen stappen, draven en galoperen hun paard toch een aantal minuten achter elkaar. Als je echt wilt weten wat je je paard aandoet, loop dan zelf 20 minuten in een cirkel. Dat zijn de langste 20 minuten van je leven ;)

xJustMe6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-09 20:38

Ja zit wat in. Maar hij ziet er echt niet uit alsof ie zich verveelt. Hij loopt harstikke lekker mt de oortjes naar voor. Vind je filmpje echt super leuk trouwens! Denk alleen niet dat het voor mijn paardje een oplossing is om zn rug sterker te maken. Springen is sowieso geen optie (ook niet aan de hand) Hij heeft artrose aan 4 benen. (hier heeft hij gelukkig geen last van) maar als k mt m ga springen kan ie er wel last van gaan krijgen.

xJustMe6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-09 20:39

maar goed. zo kunnen we wel heel lang een discussie houden want iedereen heeft een eigen mening :P is maar goed ook.
maar kan het kwaad als ik hem een keertje zonder touw longeer?

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 20:44

Een keertje is niet zo erg, zodra je maar stopt als je paard het aangeeft als het niet meer leuk is. Maar het 1 of 2 keer in de week doen, is zonder begeleiding echt teveel zonder de benodigde kennis.

Overigens hoef je helemaal niet te springen in grondwerk hoor. Mijn paard vind springen gewoon superleuk ;) Er zijn genoeg andere dingen om te doen. Als je meer inspiratie wilt, kun je naar een paar van mijn andere videos kijken, of op youtube zoeken op ''parelli online (of liberty) audition'. daar laten mensen allemaal dingen zien die ze met hun paard kunnen vanaf de grond (met en zonder touw).

xJustMe6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-09 20:46

Mijn paardje is oowk helemaal gek op springen dus af en toe laat ik um wel eens 1 hindernisje springen, gaat ie compleet uit zn dak :+
Ga het gewoon een keertje proberen zonder touw. Niet elke week :P Gewoon zomaar een keertje. En ik stop als hij aangeeft als ie het beu is. doe ik mt alles. moet voor het paardje ook leuk blijven :D bedankt voor je tips trouwens.

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 20:48

Tsja, en als je echt geinteresseerd bent en je wilt jezelf (en je paard) een hoop frustratie besparen (omdat al die fantastische dingen natuurlijk niet vanzelf gaan :P Hier spreekt de ervaring ;) ), ga dan eens uitkijken naar een goede lesgever ;)

xJustMe6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-09 15:12

Weet nog nie of ik echt doorga mt freestyle. vind het wel leuk dus miss. ga ik over een tijdje wel les volgen. eerst verder kijke wt me paardje er van vind. :P

Navanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 09:28

ik vind dat het prima kan, paardje is 27 en vind het misschien harstikke leuk. af en toe voor de afwissseling kan je prima zonder touw longeren. goed naar je paard kijken welke signalen hij/zij geeft. vind ie het niet leuk dan merk je dat snel genoeg. doe het voor de lol en niet te serieus. ik weet zeker dat het dan goed gaat, zo niet moet je maar even een pbtje sturen :D
veel plezier!

xJustMe6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-09 16:23

Dankje :D

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 16:25

Ik heb het ook geleerd vorig jaar, en vind het erg leuk om te doen, en voor mijn paardje is het ook een fijne afwisseling! Ik vind het niet iets wat je maar 3 weekjes moet doen, want je kan er ook mee varieren. Je kan je paardje ook leren bijvoorbeeld om te keren (dus op de andere hand gaan) en dan zo verder te gaan ed. :)

xJustMe6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-09 16:27

Keren heb ik ook geleerd op kamp ja! Ga volgende week denk ik een keertje proberen zonder touw en kijken hoe het gaat :P