Hoe moet ik verder?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Dani

Hoe moet ik verder?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-09 21:23

Ik ben met mijn paard sinds februari aan het werk, sinds april is ze echt van mij. Heb ook altijd al grondwerk met haar gedaan, eerst naar mijn eigen gevoel, later ben ik er steeds meer over gaan lezen, en nu ben ik sinds kort lid van de Parelli Savvy Club. Ik heb enórme veranderingen bij haar gezien, en ik zie en voel ook wel dat we vooruitgang boeken.

Maar ik twijfel constant of ik het wel goed doe, geen enorme fout maak ergens, niet op een verkeerde manier bezig ben. Weet soms ook niet precies hoe ik iets aan moet pakken als het niet goed wil lukken, of als haar reactie heel anders is dan ik verwachtte. Ik haal zeker wel een boel van de Savvy Club, maar kan ook daar niet álles vinden.

Met sommige dingen zijn we volgens Parelli level 2 of zelfs 3, maar iets simpels als de 'send' bijvoorbeeld, lijkt me maar niet goed te lukken.

Voorbeeldje: vanmiddag ging ik eens oefenen met achterwaarts bij druk op de neus. (nooit eerder gedaan, deed altijd druk bij haar borst) Ging bijzonder lastig, snapte meteen waarom achterwaarts onder het zadel ook zo'n probleem was :+ Maar goed, na een tijdje ging het wel beter. Alleen leek ze daarna wel helemaal geen zin meer te hebben, het enthousiasme was eruit, ze liep weg..(mijn release-timing is goed, heb het ook niet te lang gedaan, daar ligt het niet aan) Dan ga ik dus meteen twijfelen, of ik niet alles verpest wat we hebben opgebouwd.

Ik heb al geprobeerd om les te vinden maar dat lijkt er niet te zijn in mijn omgeving, en een trailer heb ik niet, dus kan niet zelf ergens heengaan.
Ik zou DVD's kunnen bestellen, maar 1. ze zijn Duur, 2. ik weet niet goed welke nou goed zijn en welke niet, 3. er zijn ook nog andere NH-mensen en ik weet helemaal niet of ik per sé Parelli wil volgen, 4. ik weet niet goed welke nuttig zouden zijn, omdat we met sommige onderdelen dus al veel verder zijn.

(wat betreft punt 3 - de Savvy Club is erg toegankelijk en betaalbaar, vandaar mijn lidmaatschap. Maar ik wil me niet helemaal vastleggen op Parelli voordat ik ook andere methodes eens heb bekeken.)

En -eerlijk is eerlijk- ik zou denk ik ook meer hebben aan iemand die ons echt aan het werk ziet, en de verbeterpunten kan benoemen. Iemand suggesties? Hoe kan ik voorkomen dat ik straks ergens vastloop?

tamary

Re: Hoe moet ik verder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-09 22:16

Heb jij nog meer Parelli lesmateriaal dan alleen de savvy club DVD's?

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-09 07:49

Op dit moment niet, zoals hierboven uitgelegd.

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 09:16

Ik begrijp je probleem. Dit soort twijfels komen bij iedereen wel eens bovendrijven en dat is heel normaal; natuurlijk wil je het beste zijn voor je paard en daarom pas je ook hardstikke goed in de wereld van NH :) Je bent toegestaan om fouten te maken, zolang je maar niet toegeeft aan meerdere malen dezelfde fout. Uit je eerste post proef ik echter dat dat bij jou verre van waar is :) Kop op!

En nu een paar dingen die je zou kunnen helpen:
Op de SC site staan de tvshows van afgelopen jaren. De tv shows van eind 2008 en begin 2009 bevatten hele stukken materiaal uit level 1 en 2 (waar je waarschijnlijk een heleboel antwoorden vind op je vragen). Ik zou daar mee beginnen.
Als je dan alsnog verdieping wilt op die stof, zou ik je het Liberty & Horsebehavior pakket aan willen raden (alleen de dvds zijn ook voldoende). Hierin wordt dieper ingegaan op de psyche van het paard, lichaamstaal, RB en LB situaties en strategieën.
Wil je dan nóg meer info, kijk dan eens naar de horsenality dvd en de impulsion dvd van de success series. Of naar level 1 en/of 2 (wel zorgen dat je er boekjes bij hebt!).

Maar begin dus lekker bij de informatie van de SC site. Er is zoveel te vinden! Die tvshows zijn erg goed om mee te beginnen en daarna kun je waarschijnlijk ook goed uit de voeten met de filmpjes van verschillende demo paarden bij tourstops.

Ik hoop dat je er wat aan hebt. Als je nog vragen hebt, mag je me altijd pben (ik heb bijna al het dvd materiaal en ben lid van de SC, dus ik kan mooi vergelijken wat je waar kan vinden op dvd en op SC).

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-09 13:39

Ooh, dat is heel fijn, dankjewel!

Ik was inderdaad die tv shows al aan het doorspitten, maar het is zo lastig om precies dát te vinden wat je zoekt..maar dan ga ik die shows van 2008/2009 even bekijken. :)

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 14:29

Ik heb al gemailt naar de savvy club over dit probleem. Ik vind het super dat ze zoveel info op internet hebben gezet, maar het is niet echt lekker gerangschikt, zodat je alles makkelijk kan vinden.
Je kan proberen voor specifieke problemen de zoekfunctie te gebruiken. type bijvoorbeeld eens "send" in.
De shows van 2008/9 zijn inderdaad het volledige nieuwe level 1 en 2.

Daarnaast is het een idee om de self-assesments uit te printen, zodat je een beetje kan zien wat ongeveer in welk level hoort, dus wat de opbouw is van bepaalde oefeningen.

Onder het kopje theory, staan alle artikelen uit het oude level 2 theorieboek. Dat moet wel een redelijk overzicht geven.

Daarnaast zijn alle artikelen over horsenality uit de laatste savvy times ook aanraders.

Kijk ook eens op het nh-forum, er komen volgens mij wel eens mensen bij jou in de buurt. Helemaal als er wat meer mensen in je buurt zitten die ook graag eens hulp willen.

Ik snap dat je twijfels hebt, ik kan je alleen maar aanraden: ga iets doen met je paard. Er is zoveel informatie en je weet nog niet wat je niet weet. Lees en kijk alles, maar focus je met je paard op een ding tegelijk, anders wordt het voor je paard erg ingewikkeld.
Parelli is een goede keus, doordat het zo uitgebreid is en er zoveel info op de savvyclub site staat.
Succes! ;)

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 19:43

DaniBanani schreef:
Op dit moment niet, zoals hierboven uitgelegd.

Dan mis je een stuk basis als horsenality en 7 games. Niet raar dat je dan zo snel vastloopt. Je fundering is niet goed (of eigenlijk geheel afwezig).
Je kan niet zonder goede basis midden in de lesstof de leuke oefeningen eruit pikken en verwachten dat dat goed (blijft) gaan.

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-09 21:22

Ik zou het fijn vinden als je niet dit soort conclusies trekt op basis van wat jij denkt te weten. De 7 games beheersen we namelijk wel (goed, niet in perfectie, maar dat hoeft ook nog niet), en ik ben juist heel bewust bezig met horsenality.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 21:46

Send is onderdeel 7 games, wijken voor druk op de neus is porcupine. Als dat zo slecht gaat is er iets niet goed genoeg in je 7 games om het "we beheersen het" te noemen.

Laat je anders eens filmen en stuur de video naar Eddy voor advies.

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-09 09:13

Ik zeg toch ook dat het niet in perfectie is? We zijn er heel erg mee aan het werk, en nee, sommige dingen gaan nog niet goed genoeg, maar andere onderdelen gaan weer wel heel erg goed.

Maar in jouw post deed je het klinken of ik daar totaal niet mee bezig was en gewoon maar wat aanklooide en zo is 't niet. En het is ook niet zo dat de fundering 'geheel afwezig' is. Als jij dat denkt, prima..maar ga mij er dan niet mee lastig vallen, want ik heb helemaal niets aan beschuldigende posts die niet kloppen.

Dat filmen zal ik zeker laten doen, wist niet dat hij ook video's beoordeelde. :)

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 13:37

DaniBanani schreef:
Ik zeg toch ook dat het niet in perfectie is? We zijn er heel erg mee aan het werk, en nee, sommige dingen gaan nog niet goed genoeg, maar andere onderdelen gaan weer wel heel erg goed.

Maar in jouw post deed je het klinken of ik daar totaal niet mee bezig was en gewoon maar wat aanklooide en zo is 't niet. En het is ook niet zo dat de fundering 'geheel afwezig' is. Als jij dat denkt, prima..maar ga mij er dan niet mee lastig vallen, want ik heb helemaal niets aan beschuldigende posts die niet kloppen.

Dat filmen zal ik zeker laten doen, wist niet dat hij ook video's beoordeelde. :)

Perfect en niet goed genoeg zijn 2 verschillende dingen, waar je nu tegen aan loopt zijn gaten in je "fundering" en die zal je in de fundering moeten repareren. Je zal dan ook zien dat de andere onderdelen stukken meeverbeteren.

Lespakketten zijn je basis, en hoewel daar ook forse veranderingen / verbeteringen en zeker de theorie in gekomen zijn staat daar alles wel gestructureerd in. Savvy club vault heeft wel mega veel informatie, maar dat is veel meer aanvullend lesmateriaal en toepassingen op bv een show waarbij er vanuit gegaan wordt dat je een bepaalde basiskennis hebt. Zonder die basiskennis mis je een heleboel details en dan loop je inderdaad tegen allerlei problemen op. Vandaar dus dat ik zeg je basiskennis/fundering is niet in orde.

Ik ben zelf savvycub lid en heb hier ook aardig wat aan lespakketten liggen. Het zijn de lespakketten waar ik het meest aan heb (geven veel meer structuur, opbouw van de oefeningen en theorie), de video's op de website zijn een heel leuke aanvulling en inspiratie voor nieuwe toepassingen van 7 games. Ook om te zien hoe bv de paarden van Pat en Linda vooruit zijn gegaan over de jaren trouwens. Maar als ik het lidmaatschap niet meer zou kunnen betalen zou ik zonder kunnen. De lespakketten echter blijven, die wil ik echt niet kwijt.

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-09 15:11

Als ik heel ruim in het geld had gezeten, had ik die lespakketten al wel besteld. Maar als student is het geld ook maar beperkt en wil ik niet 'zomaar' zo'n grote uitgave doen.

En dan kom ik dus terug bij de genoemde redenen in mijn eerste post. En het probleem zit 'm ook voor een deel in mijn eigen twijfel, en dat gaat een dvd ook niet oplossen, daarvoor zou persoonlijke begeleiding veel beter zijn.

Ik snap jouw gevoel wel, maar het kwam zó beschuldigend over dat ik dan ook boos word.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 15:38

het is juist de bedoeling van de nieuwe opzet dat je die oude pakketten niet nodig hebt. In de savvy club vault zit echt heel veel informatie, bijna alle oude pakketten, alleen niet zo goed gerangschikt.

Heb je al op het nh-forum gekeken? Daar zitten genoeg mensen die je kunnen helpen en die bij je in de buurt komen.