[AR] waarop letten met aanschaf tuig

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

liljebo

waarop letten met aanschaf tuig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-09 18:14

Goed.... nav vorig topic (shetten en groot paard) overweeg ik serieus om het aanvankelijke plan van een verzorg(rij)paard aan huis te laten vallen en de shetten hier te houden en in te spannen.

Uiteraard ga ik zelf weer lessen hierin en vraag ik hulp bij het inspannen, dus daar gaat het niet om.
Ik doe al een tijd droog mennen met hen en dat gaat goed. Nu wil ik graag een tweespantuigje aanschaffen (ze hadden gewone tuigjes, maar die passen niet meer :o ) maar mijn vraag is dan:

Waarop letten? Ik weet dat er veel rommel te koop is en ik wil toch iets behoorlijks kopen voor mijn mini's. Tuigmakers zitten hier niet, dus ben ik aangewezen op kant en klaar tuigjes.
Wie kan me wijzer maken om kaf van koren te onderscheiden.

Met dit tuigje wil ik dan tweespan droog mennen (heb ik ook al zonder tuigjes gedaan, shetjes dus gewoon los naast elkaar laten lopen bij droog mennen, maar dat vergt verdraaid veel reactievermogen en is echt niet makkelijk. Lukte wel. Dat dan weer wel.)
Dit ter voorbereiding.
Doe verder ook veel grondwerk en ieder voor zich droog mennen. Heb er ook al rammelende voorwerpen achter gehangen maar nog geen sleep, omdat ik geen goed tuigje heb.
Maar dat komt nog.
Heb de voorbereiding graag goed...

Dus schiet maar los met adviezen omtrent tuig...

Kom komende tijd vast nog met veel meer vragen :o

Ibbel

Re: waarop letten met aanschaf tuig

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-09 18:28

Dat wordt wel lastig adviseren omdat je in Zweden woont. Hier in NL zijn zat tuigenleveranciers, maar daar zal je dáár verrekt weinig aan hebben. Ga er in ieder geval maar van uit dat je minimaal het Zweedse kronen equivalent van 300 euro per tuig moet uitgeven.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-09 18:30

Ja daar heb ik wel op gerekend. Maar het gaat mij erom welke details van belang zijn. Bv... ik heb ergens geleden dat je niet moet kiezen voor een tuig waarbij het borstdeel aan de singel vast zit via een ring...
Dat een broek toch wel belangrijk is, zeker in het bos
Details mbt afwerking bv.
Gewoon... welke details zijn van belang.

hafjelinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-09 19:19

Wat ik zelf erg belangrijk vind zijn veiligheidssluitingen, die je snel los kan maken i.g.v nood.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-09 09:50

ok dat bedoel ik dus. Dat is idd belangrijk. Thanx
Meer mensen met meer tips?