[AR] Leidsel om het lamoen in proef

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Dennis

Leidsel om het lamoen in proef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-09 15:49

Ik had vorige week in mijn proef het voor elkaar dat mijn leidsel om de punt van het lamoen zat. Ik rij al ruim 2 jaar met deze wagen en dat dit nog nooit eerder gehad.

Waren bezig met een keertwending, pony schrok ergens van, deed ff wat raars en toen zat tie er dus omheen. Op het moment dat mijn groom riep 'moet ik er af?' ging Roos weer braaf voorwaards dus heb haar laten zitten en ben zo goed en zo kwaad als het ging verder gereden (moest nog een paar onderdelen, galoperen, volte, middenlijn op en afgroeten).
Onderdelen waren wat slordig, maar m'n pony was niet onstuurbaar. Als ze dat wel geweest was had ik afgegroet, boel in orde gemaakt en de baan uit gegaan.
Had in die proef wel 215 punten, stond verder geen opmerking bij.

Maar wat te doen als zo iets in je proef gebeurd?
Mag je groom afstappen om je leidsel recht te doen en vervolgens je proef af maken (uiteraard wel met minpunten voor het onderdeel waarin je halthoud om de boel in orde te maken)?
Of gewoon doorrijden als dat mogelijk is?

Mijn instructrice kon er ook geen antwoord op geven.
Ik was een van de laatste combinaties, voordat ik vaardigheid gereden had en m'n pony uitgestapt had was de jury helaas al weg, had het hem ook graag willen vragen wat hij het liefst ziet.

josie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 15:56

Ik heb morgen les, mijn lesgever jujeerd ook, ik zal het eens voorleggen (als ik het niet vergeet) :o

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 16:00

Groom van de wagen gewoon 5 strafpunten..
Ik zou ten alle tijden in dit soort situaties dus de groom van de wagen sturen, veiligheid boven alles

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 16:20

Ik zou er zelf af gaan, scheelt weer 5 strafpunten... O:)

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 16:27

Koetsier afstijgen is 20 strafpunten bij d/v zie net dat groom afstijgen 2 strafpunten is

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 16:29

Echwel schreef:
Groom van de wagen gewoon 5 strafpunten..
Ik zou ten alle tijden in dit soort situaties dus de groom van de wagen sturen, veiligheid boven alles

Jij rijdt echt teveel samengestelde wedstrijden :D Dennis reed met Roos een dressuurwedstrijd Z. (ik was erbij)

artikel 420
LOSGERAAKT OF GEBROKEN TUIG
Wanneer de leidsels, de disselriem, kettingen of strengen los geraakt zijn of gebroken of
wanneer een paard over de disselboom, de strengen, (hoofd)zweng of het lamoen stapt
moet de voorzitter van de jury bellen en een groom moet afstappen om het onderdeel vast
te maken of het euvel te herstellen. De deelnemer krijgt strafpunten voor het afstappen van
een groom.

artikel 421
Wanneer 1 of meer grooms afstijgen
1e incident per groom 2 strafpunten
2e incident per groom 4 strafpunten
3e incident per groom 8 strafpunten
4e incident per groom uitsluiting

9. Wanneer de deelnemer afstijgt 20 strafpunten

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 16:30

:+ ha, zie dat je jezelf net corrigeert.

Roos had in dit geval 215-2 gekregen en nog steeds een vette winstpunt.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 16:42

Ja Janouk ik verdiep mij nooit zo in het D/V reglement, samengesteld moet ik weten en ook dan zoek ik het voor de preciese omschrijving toch op.
Maar om ook D/V erbij te kennen gaat mij te ver..
Maar zoals ik zei willen ze een heleboel dingen gelijk gaan trekken en dat is wel zo eenvoudig

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-09 16:43

Omdat ze weer braaf voorwaards ging ben ik door gereden. Bij twijfel was ik uiteraard meteen gestopt.
Het ging idd om een dressuur wedstrijd, proefje in het Z met mijn haarbal.

Voor die 2 strafpunten(voor die 5 ook) zal ik uiteraard volgende keer halthouden en groom er af sturen om de boel weer inorde te maken.

Had het nog niet eerder mee gemaakt (in m'n training al niet, laat staan in m'n proef), dus had er ook niet bij stil gestaan bij 'wat te doen als'.

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 16:58

Echwel schreef:
Koetsier afstijgen is 20 strafpunten bij d/v zie net dat groom afstijgen 2 strafpunten is

Oja.
Ik meende me te herinneren dat bij het afstijgen van de koetsier in de dressuur samengesteld geen sanctie stond...

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 17:04

}> }> }> jawel en die vullen wij graag in gewoon 20 strafpunten als de deelnemer afstijgt

josie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 17:10

Je groom spagaat en split leren en over het lamoen leren te lopen / kruipen / ballanceren :o , over de rug van je paard kan uiteraard ook :)) e.d. , niet met de voetjes op de grond :P , ook geen strafpunten := !
(bij 2 en 4 span wel makkelijker :D, tandem vereist dan nog enige extra oefingen :j )
Moet je wel een hele lieverd hebben, maar die hebben we uiteraard allemaal.
En ach, nu we dit weten, kun je er ook op gaan trainen, dus.................

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 17:22

In de dressuur mag dit niet..normaal toetert de jury en moet je groom afstappen.
Het is geen marathon waar je zulke kunsten mag uithalen

Trouwens zodra je stilstaat voor dit soort kunsten krijg je in de dressuur al strafpunten...
En wees eerlijk het is in de dressuur geen gezicht als een groom dit zou doen..
Ook bij marathon heb ik vaak mijn twijfels bij dit soort kunsten

josie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 17:33

Jeetje je bent wel streng zeg! ~~}>
Beetje fantasie moet kunnen toch?
En ja ik heb het wel gezien in de marathon, niet altijd even handig en risicoloos, maar ja dat is een keuze die een ieder zelf moet maken. ;)
Ieder zijn ding.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 17:48

Josie dat is gewoon het reglement waar je mee te maken hebt..
Het zou iedere rijder een keer deugd doen het reglement goed door te lezen, scheelt veel tijd en discussie :+

b485

Re: Leidsel om het lamoen in proef

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 20:27

Ik heb in de marathon een menner wel eens van die kuren zien uithalen bij een 4 span welshponies.

Knap dat ie dergelijke kuren uithaalt, maar onverantwoord als de ponies besuiten verder te lopen

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-09 09:52

Ik vind het eigenlijk wel wat onverantwoord om op deze manier door te rijden... Gelukkig is het goed afgelopen, maar je hebt altijd nog met onvoorspelbare dieren te maken.
Volgende keer dus je groom van de kar en alles goed laten doen. Om dit soort redenen is het dus ook niet slim om zonder groom dressuur/vaardigheid te starten, dat zou betekenen dat je zelf moet afstappen, voor 18 str. meer.

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 22:54

over de rug kruipen...is wel een mogelijkheid om de strafpuntregeling te omzeilen.

Ik heb het 1 keer gehad bij een ABOP, ben toen toch afgestapt en heb het goed gedaan, ik kon zo amper sturen...dus dacht 'jammer dan' veiligheid gaat voorop!

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 07:13

Anke schreef:
over de rug kruipen...is wel een mogelijkheid om de strafpuntregeling te omzeilen.

Ik heb het 1 keer gehad bij een ABOP, ben toen toch afgestapt en heb het goed gedaan, ik kon zo amper sturen...dus dacht 'jammer dan' veiligheid gaat voorop!

Bij dressuur mag dit dus niet ook bij vaardigheid niet

Biancacoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 08:27

Jeetje Dennis,
Dat je nog zoveel punten had ! knap hoor, die Roos van jouw is echt bijna onverstoorbaar.
Ik weet ook niet wat ik zou doen, .......ik denk even stoppen en goed laten doen, maar dat is omdat ik een schijterd ben, en dan denk; ohh jeeee straks kan ik niet meer sturen.en dan spookt er van alles door mijn hoofd; op hol slaan e.d. :o

Knap dat Roos nog zo goed gelopen heeft !

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-09 11:34

Met m'n andere pony's had ik ook niet door gereden. Roos wel, die pony is goud waard. Denk ook niet eens dat ze echt geschrokken was waardoor ze dwars over is, maar eerder dag ze gestoken is door iets. Zeg het maar, ze kan het me niet vertellen.

Ik zat echt te twijfelen om af te groeten, groom af laten stappen of door rijden. Omdat ze het braaf oppakte door gegaan (en dus zelfs een m'n laatste punt in het Z gepakt!).

Nu ik dit weet stop ik volgende keer uiteraard. Die 2 strafpuntjes zijn geen rede om door te rijden.

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 11:53

idd voor 2 strafpunten hoef je niet zo door te rijden!
Maar ik heb geen groom, alhoewel wel eentje aan de zijlijn.
Dus als ik het zelf doe zijn het er 20 en de groom maar 2?

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 15:31

Anke schreef:
Maar ik heb geen groom, alhoewel wel eentje aan de zijlijn.
Dus als ik het zelf doe zijn het er 20 en de groom maar 2?

Als je je voorlezer van de zijlijn haalt, is dit hulp van derden en kunt u meteen inpakken en naar huis :)
(Of je moet een vriendelijke jury hebben)

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-09 05:59

haha...dus moet ik doorrijden of zelf afstappen.....
Nu maar hopen dat het gewoon niet gebeurd!

U?...haha...jij is goed genoeg!

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-09 09:27

Of gewoon een groom meenemen op de kar, het is niet voor niets gebruikelijk om een groom mee te nemen. Juist ook voor dit soort (kleine) dingen.