Ik heb twee minies en denk erover ze in te spannen. Ik werk veel met ze en doe veel 'droog' mennen, wat prima gaat, Nu zit ik met het volgende.....
Ik heb ook een rijpaard en het was de bedoeling om samen met mijn man de bossen in te rijden, al sinds twee jaar. Maar na een heleboel gedoe, een eerder paard wat kanker kreeg en een huidig paard met KS lijkt het erop dat het dat niet gaat worden. Nu blijven twee mogelijkheden over... Shetjes naar een verzorgadres (wordt hier veel gedaan) en zelf verzorgpaard zoeken, geschikt om te rijden. Of shetjes inspannen en hen meenemen het bos in.
Maar kan dat wel? Het zijn minishetjes en mijn man heeft dus een groot paard. Nu wil hij alleen rustig rijden (stap) maar dan nog... wordt het niet te zwaar voor de shetjes, want die moeten dan toch aardig doorploegen om het bij te houden
Daarnaast zijn de paden hier niet als in nederland, maar behoorlijk hobbelig/niet al te best begaanbaar. Is het dan evengoed een optie en welke uitrusting heb je dan nodig
Heb zelf wel gemend, maar zal uiteraard deskundige hulp inschakelen bij het inspannen van mijn twee mannekes. Dus daarover hoeft de discussie verder niet te gaan. Mijn vragen zijn puur praktisch en om even een beetje de mogelijkheden te bekijken...
Ik denk dat het wel kan, een vriendin van mij die ging ook vaker mennend of rijdend mee met haar shet, en dat ging goed. En als je het een beetje opbouwd dan moet het vanzelf telkens beter gaan, denk ik.
Pluttersput
Geplaatst: 11-09-09 15:01
Een licht karretje en wat ervaring moeten dat kunnen doen hoor, verkijk je niet op shetjes!
Een tweespan kan heel wat hebben hoor. Als je een fijn lopende kar hebt en niet al te mulle paden opzoekt.. De verzorgsters van mijn shetten rijden vaak mee met mij op het paard.
Over het algemeen houden mijn shetlanders het langer vol als een groot paard onder het zadel. In stap moeten ze vaak wel even bijdraven maar qua karakter zit er genoeg in om er samen op uit te trekken.
Bij mij hetzelfde verhaal. Ik heb er dan maar 1, dus hij loopt in enkelspan, maar zelfs het grote paard die voor zijn doen erg ruim liep hield hij keurig bij. Inderdaad, af en toe een stukje bijdraven, en dan gaat het prima. Natuurlijk wel eerst conditie opbouwen, maar dan kunnen ze echt een hoop hebben hoor. Ze zullen je nog verbazen!
Groetjes, Lacuna
Ibbel
Geplaatst: 11-09-09 16:02
Wij hadden hier een overbuur die elk najaar een rit organiseerde. Hij rijdt zelf met een 2-span minishetten, en reed dan de hele rit voorop. Dat waren tochten van 20 km, met een aanspanning of 20. En daar zat van alles tussen, Fjorden, Haflingers en groter, tot en met Friezen en Gelderse paarden aan toe. Ik heb een paar keer onder het zadel meegereden met mijn Arabier, en dat was flink aanpoten om het bij te lopen. Die Shetten hielden rustig een tempo van 15 km/u of harder aan in draf. Maak je maar geen zorgen dus, als ze conditie hebben kunnen ze het qua tempo ook.
Helaas organiseert buur die ritten niet meer, net nu ik zelf een span heb...
Ibbel
Geplaatst: 11-09-09 16:31
Oh, ik zie trouwens dat je ook nog vraagt om welke uitrusting je nodig hebt. Dat is moeilijk te zeggen. Vuistregel hier is een paard kan op vlakke, harde weg 3x z'n gewicht trekken, op vlak rul terrein 2x z'n gewicht, en in bergachtig/zwaar terrein 1x z'n gewicht. Zorg er dus in ieder geval voor dat jij + tuig + kar niet zwaarder zijn dan de 2 mini's. Dat zal dan rond de 300 kilo uitkomen denk ik?
Omdat je in bergachtig terrein gaat rijden is een omloopbroek waarschijnlijk geen overbodige luxe, en zal je misschien ook liever een geremde wagen hebben (is zwaarder dan ongeremd).
liljebo
Geplaatst door de TopicStarter: 11-09-09 16:39
ok hartstikke bedankt voor de info. In dat geval is het toch een optie om mijn mannekes hier te houden.... Zal me dan alleen flink moeten verdiepen in de benodigdheden en het met mijn echtgenoot moeten discusieren.
Laanbanaan
Geplaatst: 11-09-09 16:42
Ik heb een fjord, mijn man een mini van 76 cm. Wij gaan regelmatig samen op buitenrit! Gaat erg goed. De mini staat voor de kar en hij kan alles bijhouden zelfs de galop (doen we alleen niet zo heel veel) Succes