dringend longeeradvies gevraagd

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

amanda1980

dringend longeeradvies gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-09 19:03

Hoi hoi,

Ik heb een 3,5 jarige fjord. Tis een schat en kan al behoorlijk veel. Is onder het zadel al is dat nog niet veel of lang. Wil ik ook bewust niet!
Ik longeer hem altijd los. Zonder lijn dus.
Hij stap draaft en galloppeerd op stem of op lichaamshouding. Hij kan ook sneller of langzamer draven wanneer ik hem dat vraag. Kan super volgen en stilstaan zodra ik dat ook doe en we zijn nu ook bezig met stapje achterwaards wanneer ik dat doe (terwijl hij dus los naast me staat). Hij snapt het beide. Versnel ik mijn pas en neem mijn armen mee, draaft ie aan. Loop ik heel langzaam of sta ik bijna stil, komt terug naar stap. Versnel ik mijn pas meer en neem mijn armen uitbundiger mee, galloppeerd ie aan. Reageert ie niet, huppel ik een soort van en springt ie aan. Op zich geen probleem daarmee dus.
MAAR, hij slaat continu met zijn buitenbenen tegen de rand van de roundpen. In stap doet ie dat niet, in draf helpt het door streng nee of fout te zeggen. Soms moet
ik het wat harder roepen eer hij weer normaal loopt. In galop is het een ramp. Na 3, 4 passen slaat hij continu tegen de rand aan. Hij tilt daarbij zijn benen steeds hoger op en zou als ik niet met me stem in zou grijpen, zijn benen over de rand gooien. Je snapt wel dat het leed dan niet te overzien is.
Ik heb hem al eens aan een longeerlijn gezet maar dat werkte totaal niet. Sterker nog, het heeft het alleen maar erger gemaakt. Hij gaat met zijn volle gewicht in de lijn hangen en sleurt je gewoon mee. Dat heb ik dus na een paar keer opgegeven. Waar hij daarvoor linksom wel normaal kon gallopperen, slaat hij nu beide kanten op met zijn benen tegen de rand. Ook met hoofdstel in trekt hij gewoon naar de rand toe. Dat heb ik maar 1 x geprobeert. Hij is nu namelijk heel zacht in zijn mond en dat wil ik graag zo houden.

Hoe kan ik hem zonder een hoop dwangmiddelen toch van de bakrand af krijgen?
Ik beloon hem met mijn stem zeer uitvoerig bij alles wat hij goed doet al zijn het maar een paar stapjes die goed gaan.

Gr.

e_horse

Re: dringend longeeradvies gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 19:51

Het lijkt mij een balansprobleem. Eerst deed hij het linksom niet, rechts wel?

amanda1980

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-09 20:15

Ja eerst deed hij het hoofdzakelijk rechtsom en linksom niet. Nadat ik op advies een longeerlijn had gebruikt, doet hij het beide kanten om.

stoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-09 19:11

denk niet dat dit dwang is hoor, een paard dat niet in balans is gaat het zichzelf toch niet nog moeilijker maken door tegen de rand te meppen.. Hij is nog erg jong natuurlijk

Hoe lang longeer je? en hoe vaak? Misschien verveelt hij zich wel? Ik zou wel gewoon met een lijn gaan longeren, langzaam opbouwen, eerst gewoon naast hem gaan lopen met de longeerlijn, en hem dan steeds iets meer van je af sturen, gaat hij rennen of tegen de rand slaan, lijn inkorten en hem lekker aan het werk zetten. niet opgeven, dan gaat hij steeds een stapje verder met gekdoen, wel altijd proberen om positief te stoppen.. Ik longeer ook nooit langer dan 15 a 20 minuten.

Heb je al eens met balkjes gelongeerd? dan moet hij op op de grond letten en heeft hij ook minder kans om tegen de rand te gaan bonken... kun je geen filpmje maken? dan is het ook makkelijker om advies te geven

amanda1980

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-09 19:31

Ik longeer hem meestal tussen 10 tot 20 minuten en ik denk gemiddeld 4 of 5 x per week.
Met lijn heb ik geprobeert. In stap loopt ie netjes in draf en gallop sleurt ie me mee en loopt weer tegen de rand aan. Ik heb helaas geen mogelijkheid om hem te longeren buiten de roundpen. Ik zou het misschien in het park kunnen proberen aan de longeerlijn.
Balkjes lopen deed hij wel eens. Heb ik hem al een paar weken niet meer laten doen. Ga ik morgen weer eens proberen.
Een filmpje maken kan ik wel proberen. Ik moet alleen even kijken hoe ik die geplaatst krijg hier of daar.

Iig bedankt voor het meedenken

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-09 19:37

en met dubbele lijnen dan ?
een paard kun je zo in balans laten lopen door middel van longeren met dubele lijnen
als je ze los laat lopen zoeken ze altijd steun aan de wand

piept hij zich eruit met dubbele lijnen moet jij toch maar even conseqent zijn en je schrap zetten zodat hij de lijnen niet uit je handen kan trekken :o ( heb er ervaring mee die van mij sleurde me vaak door de bak heen)

ik zou hem trouwens nooity en te nimmer buiten longeren als jij hem niet onder controlle hebt hoor
als die je nu al door de bak trekt laat staan wat dat word buiten in het park ;(

en dit lijkt me echt een balans probleem hoor ;)

Monster_tos

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 14:52

Misschien kun je eens een longeer bak opzetten met lint ? Tegen lint aan leunen is een stuk moeilijker dan tegen de bak rand. Zo kan hij zijn balans vinden door op eigen benen te staan.