[AR] een mini shetlander voor een karretje

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

wimpysterre

een mini shetlander voor een karretje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-09 18:52

hallo,

ik wil graag mijn mini shetlander opleren voor een kar.
maar ik zit met een probleempje...

sulky of 4 wiels ? ( 1 pony geen dubbel span)
geremd of ongeremd ?
en moet zo'n klein karretje geremd zijn om op de weg te mogen ?
kunnen sulkys ook geremd zijn ?

mensen die dit eventueel doen , ik vind fototjes ect super leuk om te zien :D
alvast bedankt

grtjes wimpysterre

rommulus

Re: een mini shetlander voor een karretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 18:57

wimpysterre

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-09 19:03

rommulus schreef:
ze is niet inimini 86 cm maar loopt gewoon voor een ongeremde sulky (hier is ze ook mee beleerd)

http://www.mijnalbum.nl/Foto-WQSVU66O.jpg

bedankt!

weet u toevallig ook of het wettelijk verplicht is om een rem te hebben ?

grtjes

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 19:06

nee, rem is niet wettelijk verplicht, een afgeknotte driehoek achterop wel ;)
Als je met een ongeremde TWEEWIELER (zoals hier boven op de foto, is geen sulky maar een tweewieler) gaat rijden, moet je pony wel een broek om, zodat daarmee geremd wordt

Mini pony (hoe groot is de pony?) enkelspan -> tweewieler of een goed/licht lopende 4wieler (die kan alleen dan op asfalt, anders wordt het te zwaar)

Tweewielers kunnen geremd en ongeremd geleverd worden. Sulkys hebben over het algemeen genomen geen rem, maar worden met broek gereden.

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 19:09

nee weet dat het geen sulky is maar zo worden ze wel erg veel genoemd

rem is idd niet verplicht zonder rem is idd broek handig anders kun je rare taverelen krijgen ;)

wimpysterre

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-09 19:18

Evelli schreef:
nee, rem is niet wettelijk verplicht, een afgeknotte driehoek achterop wel ;)
Als je met een ongeremde TWEEWIELER (zoals hier boven op de foto, is geen sulky maar een tweewieler) gaat rijden, moet je pony wel een broek om, zodat daarmee geremd wordt

Mini pony (hoe groot is de pony?) enkelspan -> tweewieler of een goed/licht lopende 4wieler (die kan alleen dan op asfalt, anders wordt het te zwaar)

Tweewielers kunnen geremd en ongeremd geleverd worden. Sulkys hebben over het algemeen genomen geen rem, maar worden met broek gereden.

de pony is 80 cm :D heel erg bedankt voor de uitleg !!!

ik zal zeker wel eens foto's in het forum zetten als het zo ver is :)

grtjes

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 19:50

Remmen zijn niet verplicht, even voor de duidelijkheid remmen zitten op de wagen om re voorkomen dat de wagen gaat rollen als je bijv op een helling stil staat. De meeste paarden trekken met gemak door de rem heen (zeker als ze wat vaart hebben het is absoluut geen noodrem.)

Als je in het bos wilt rijden met zo'n kleintje een zou ik voor een tweewieler gaan.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 20:26

liedje89 schreef:
Remmen zijn niet verplicht, even voor de duidelijkheid remmen zitten op de wagen om re voorkomen dat de wagen gaat rollen als je bijv op een helling stil staat. De meeste paarden trekken met gemak door de rem heen (zeker als ze wat vaart hebben het is absoluut geen noodrem.)

Als je in het bos wilt rijden met zo'n kleintje een zou ik voor een tweewieler gaan.

Buiten stilstaan bij hellingen, is het ook wel fijn bij het afrijden van de hellingen/dijkjes/heuveltjes zodat niet al het gewicht op de broek komt.
Maar ook bij overgangen is een rem wel fijn :)

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 20:32

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 20:34

Wij laten het paard bij overgangen meestal gewoon zelf remmen maar wij rijden met grote paarden voor vrij lichte recreatie wagens. Denk dat het toch belangrijk is dat het paard de wagen ook zelf kan remmen. Hij zou maar eens uit zichzelf in de ankers gaan. Omgeduwd worden door de wagen lijkt me niet leker voor de pony.

Heuvel af is inderdaad wel fijn soms op steile hellingen. Maar het leek mijn door de vraag of het verplicht was of de TS niet wist dat paarden er zo doorheen trekken. Want de rem zorgt niet echt voor extra veiligheid, als een paard ervan doorgaat oid. Wij gebruiken hem echt alleen als het paard al stil staat, of de helling echt eng steil is.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 20:39

Jij jouw manier, iedereen anders hun eigen manier :)
Ik vind het fijn om bij te remmen op heuvels en bij overgangen en zo heb ik het ook geleerd bij koetsiersbewijs en enkele Z combinaties :)
Tuurlijk moet de pony/paard de wagen zelf kunnen remmen, maar een beetje makkelijker maken kan geen kwaad :)

En deze discussie over wel of geen rem op de wagen kan de TS veel van leren omdat ze veel vragen had over wel of geen rem :)

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 20:45

Ik heb beide gehad.

Nu heb ik toch weer een 4 wieler....ik vind het fijner en stabieler rijden.

Vrij groot maar hij weegt niks.
Hij gaat nog opgeknapt worden en wordt dan voorzien van remmen en ook nog iets lichter.

Afbeelding

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 20:52

@evelli: Zo heb ik het niet geleerd bij mijn koetsiersbwijs. Zit daar dan nog een speciale reden achter, is afremmen zoveel zwaarder dan op gang brengen?
Ik zou trouwens bang zijn dat wanneer het paard dan een keer zelf zou remmen hij het gewicht van de wagen niet gewent is en dat je dan minder snel stilstaat. Dat denk ik hoor, omdat je dat ook vaak hebt met paarden die de luie helft van het tweespan :Y) zijn die vinden het trekken dan ineens heel zwaar in hun eentje en komn super moeilijk weg :+ .

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 20:56

liedje89 schreef:
@evelli: Zo heb ik het niet geleerd bij mijn koetsiersbwijs. Zit daar dan nog een speciale reden achter, is afremmen zoveel zwaarder dan op gang brengen?
Ik zou trouwens bang zijn dat wanneer het paard dan een keer zelf zou remmen hij het gewicht van de wagen niet gewent is en dat je dan minder snel stilstaat. Dat denk ik hoor, omdat je dat ook vaak hebt met paarden die de luie helft van het tweespan :Y) zijn die vinden het trekken dan ineens heel zwaar in hun eentje en komn super moeilijk weg :+ .

Gewoon om het vloeiender te maken :) omdat als ze zelf remmen en ineens het gewicht op de broek krijgen dan nog wel eens heftiger in de ankers gaan dan als je beeetje mee remt (niet volledig op de rem natuurlijk, gewoon geleidelijk meeremmen) In ieder geval bij de paarden die ik voor de wagen heb gehad :)

Rem bij mijn merrie ook wel eens niet mee hoor, dan moet ze het zelf met de broek doen, dus ligt er net aan wat je je paard aanleerd :)

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 21:04

Ok, dat zal dan iederdaad ook wel gewoon zijn wat je paard gewent is. Ik heb dat nooit gemerkt bij de paarden waar wij mee mennen. Maarja die een is ook een spierbundel dat ik je niet weten :P . Hij heeft echt geen enkel probleem met het gewicht van de wagen waar hij 95% van de tijd voorloopt. Andere paardje ook niet trouwens, onze intructeur zij altijd dat het remmen ook nog wel goede training is voor de achterhand. (Hij had het over friezen met mooi broek spieren :P , als ik het me goed herinner)

amazingstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 16:07

wimpysterre

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-09 15:47

heel erg bedankt voor alle reacties !!

grtjes

Esthelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-09 11:53

ik zit er ook mee,
maatr ik heb nu 4 wielzs kar zonder rem,
ik ga nuandere kopen