Best is van eerst aan die opdringerigheid te werken, leren om niet te eten bvb. Dat als je paard geen aandacht aan het snoepje besteed, dat ze het dan juist wel krijgt.
Dat heb ik als één van de basisdingen bij werken met snoepjes (ik clicker al wel eens) geleerd. Eerst respect, dan pas een snoepje!
Het beste is hiervoor het paard in de stal of de weide te zetten, en jij erbuiten. Snoepje voor haar neus houden en zodra ze er niet meer naar kijkt snoepje geven. Bij mij werkt het het handigst in combinatie met een clicker, omdat je dan met de click aangeeft dat de beloning komt, geef je geen click, komt er ook geen beloning... Mijn paard is dan ook meer geconcentreerd op de clicker dan op de snoep (ipv clicker kan natuurlijk ook een woordje, maar dan wel zo kort mogelijk, bij voorkeur maar één lettergreep, of een tongklik ofzo).
Snoepje biedt je eerst met de gesloten hand met handpalm naar beneden aan, om uiteindelijk te komen tot een open handpalm met snoepje er zichtbaar op. Sommige paarden leren zelfs een emmer wortels apporteren waarvan ze niks eten tot baas zegt dat het mag!