[AR] Onderhoud leren tuig, hoe doen jullie dat?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

shetlandfan

Onderhoud leren tuig, hoe doen jullie dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-09 19:04

Ik was even nieuwgierig en op zoek naar tips wat iedereen aan onderhoud doet van een leren tuig?

Ik heb nu sinds kort een zo goed als nieuw Ideal tuig op de kop kunnen tikken en wil uiteraard dat deze zo mooi mogelijk blijft. Het is nu heerlijk soepel maar goed bij ieder gebruik komt er toch wel weer veel vuil en zweet op.

Dus hoe kan je het tuig het beste onderhouden?
En heeft er nog iemand tips om huidvet van het leer af te krijgen? Dit krijg ik er bij het schoonmaken namelijk niet vanaf.

RoodZonnetje

Re: Onderhoud leren tuig, hoe doen jullie dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 19:06

Bij een grondige schoonmaakbeurt maak ik het eerst schoon met zadelzeep en water. Evt. huidvet poets ik er af met mijn nagels. Daarna smeer ik er een dikke laag zadelolie op, ik heb het in zo'n potje zitten, van Rapide is het geloof ik.

Korte schoonmaakbeurten (als ze erg gezweet heeft oid) doe ik met zo'n 2-in-1 spray met een doekje :)

klien

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 19:51

Wij maken het tuig na elk gebruik schoon met lauw water en zadelzeep, op die manier blijft het huidvet niet kleven en het tuig soepel. Vetten doen we niet zo vaak, als je het geregeld schoon maakt, dan is vetten niet nodig, hooguit 3 keer per jaar.
Ons tuig is nu 5 jaar oud en ziet er als nieuw uit, maar is wel heel lekker soepel.

megahaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 20:22

Hier hetzelfde: na gebruik meteen schoonmaken met een vochtige doek en een beetje zeep, zodat alle zweet en stof verwijderd wordt. Het zweet krijgt dan de kans niet om in te drogen. Verder gebruiken we nu ook onderleggers voor het borsttuig en de schoft, die zijn eenvoudig schoon te maken en je eigenlijke tuig blijft ook mooi.
Invetten doe ik ook maar een paar keer per jaar, het hangt ook wel een beetje van het weer en het seizoen af.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 06:08

megahaf schreef:
Hier hetzelfde: na gebruik meteen schoonmaken met een vochtige doek en een beetje zeep, zodat alle zweet en stof verwijderd wordt. Het zweet krijgt dan de kans niet om in te drogen. Verder gebruiken we nu ook onderleggers voor het borsttuig en de schoft, die zijn eenvoudig schoon te maken en je eigenlijke tuig blijft ook mooi.
Invetten doe ik ook maar een paar keer per jaar, het hangt ook wel een beetje van het weer en het seizoen af.

Hier hetzelfde. Na gebruik spons en zadelzeep. Onderleggers voor borst en schoft van neopreen, die spoel ik wekelijks schoon. En voor grote wedstrijden gaat het tuig in de olie.
De Hippiade is over 2 weken, dus een mooie gelegenheid om het tuig weer eens in de olie te zetten. *D

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 06:24

Heino schreef:
Daarna smeer ik er een dikke laag zadelolie op

Nooit dikke lagen olie of vet op leer smeren, daar wordt het week van. Bovendien worden de stiksels er door aangetast.

Sowieso liever geen vet gebruiken. Dunne laagjes olie aanbrengen op nieuw of slecht onderhouden leer, overschot meteen afvegen, dan in laten trekken, en de volgende dag weer een dun laagje. Kan je bij nieuw leer een week mee bezig zijn, voordat het goed is ingetgrokken en niet meer opneemt. Altijd alleen aan de haarkant (buitenkant) inolieën, niet aan de ruwe kant (binnenkan); die kant is te zacht, neemt te snel teveel olie op, met hetzelfde gevolg van week worden.

Is het tuig eenmaal goed ingeolied, dan is 2x per jaar olieën meer dan voldoende. Ook bij zwaar gebruik. Wel altijd meteen na het rijden schoonmaken en ontdoen van zand, vuil en zweet, zonodig met zadelzeep. Goed ingeolied leer kan je erger rustig met een vochtje (niet zeiknat dus) doekje schoonvegen zónder dat je zeep gebruikt en hoef je daarna ook niet opnieuw in te olieën.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 06:29

Ik borstel het na iedere rit even helemaal schoon, als het heel vies is doe ik het met zadelzeep schoon maken.
En een keer in de zoveel tijd haal ik alles uit elkaar en maak ik alles tot in de puntjes schoon en vet het netjes in.
Even in laten trekken en dan wrijf ik het met een schone doek allemaal glanzend.

Ik ken ook mensen 1x per jaar hun tuig in een vetbad dompelen, maar huidvetten van het paard gaan daarmee niet goed weg en koeken juist aan.
Zeker op het borsttuig.

L_Rivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 08:44

Even al jullie tips ook even gelezen :D.. bedankt :D

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 10:44

Heb vorige week voor het eerst mijn tuig gepoetst in een jaar :+ zag er nog prima uit :D

Eerst schoongemaakt met zadelzeep en water, daarna met blank vet van rapide gepoetst en daarna met een schone lap na gepoetst :)

Volgende keer ga ik niet meer met zadelzeep schoonmaken maar met een cementkuip water en een scheutje Equifix Faulpelz, 3 keer onderdopen en daarna kan je het, als je het gedroogt hebt, invetten :)

unlimited1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 10:48

na ieder rij beurt poets ik men hoofdstel volledig dit met wat water en leder zeep om mijn hoofdstel te laten blinken ( want van olie of leder vet wordt alles zo mat) gebruik ik het onderhoud setje van Petrie dit is normaal om je laarzen mee te poetsen maar dit helpt dus ook om je hoofstel en je zadel mee te onderhouden !!!

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 10:49

unlimited1 schreef:
na ieder rij beurt poets ik men hoofdstel volledig dit met wat water en leder zeep om mijn hoofdstel te laten blinken ( want van olie of leder vet wordt alles zo mat) gebruik ik het onderhoud setje van Petrie dit is normaal om je laarzen mee te poetsen maar dit helpt dus ook om je hoofstel en je zadel mee te onderhouden !!!

Dit gaat over mentuigen he ;) niet in het algemeen over tuig ;)

Goldie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 10:51

Het fijnste is om het na elk gebruik met zadelzeep schoon te maken, maar daar ben ik te lui voor :+
Als ik het schoonmaak doe ik dat dus eerst met zadelzeep en daarna blank vet, even in laten trekken en napoetsen met een doek.

L_Rivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 11:06

Ik heb ooit gehoordt dat je tuig alleen met olie mag invetten klopt dit?

hafjelinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 14:35

Geen idee L_Rivaldo...

Ik maak mijn tuig eens in de week schoon met een vochtige doek om zweet en zand te verwijderen, dan gaat het ook niet schuren.
Voor wedstrijden poets ik ook nog alle glimmende dingetje, kleine laag vet op 'de bovenkant'.
1 a 2 keer per jaar poets en vet ik het tuig helemaal, tot in de naden toe.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 14:58

Ik denk dat olie makkelijker is, want met vet heb je vaak dat er in die gaatjes vet gaat zitten.
Olie kun je ook mooier oppoetsen.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 15:00

jesito schreef:
Ik denk dat olie makkelijker is, want met vet heb je vaak dat er in die gaatjes vet gaat zitten.
Olie kun je ook mooier oppoetsen.

Hier ben ik het persoonlijk niet mee eens :+ van olie gaat mijn tuig glibberen en blijft het (ook na een dun laagje) veel te vet van. Met rapide blank vet vind ik het tuig fijner te handelen en wordt het mooier van.
Maar dat is mijn persoonlijke ervaring :)

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 15:01

Ligt misschien ook aan het soort vet en olie, maar ieder doet het op zijn manier.
Als het maar blinkt, toch.

Goldie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 15:03

Op de manege leek het laatst of ze de zadels hadden gepoetst. Nou geloof me, ze waren te goor om aan te raken. Hele vette witte waas erover :=

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 15:10

Goldie schreef:
Op de manege leek het laatst of ze de zadels hadden gepoetst. Nou geloof me, ze waren te goor om aan te raken. Hele vette witte waas erover :=

gaat niet over zadels hier he ;)

Jesito, van mij hoeft het niet te glimmen hoor, als het maar fijn en soepel aanvoelt en schoon is :)
heb in het begin blauwe fles olie gebruikt

Goldie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 15:14

Nee dat weet ik ;) Maar zo moet het dus niet :P

hafjelinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 15:22

Ik heb ook Rapide blank vet, Evelli. Fijn spul vind ik het.

Van mij hoeft het ook niet te glimmen, maar als je alle gespen, en die 'hoofdstel-dingen' bij de frontriem, die ronde (hoe heet dat ook al weer :P ) mooi laat glimmen met roestvrijstaal poets, dan zie je die details en dat is ook heel mooi.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 15:23

Goldie schreef:
Nee dat weet ik ;) Maar zo moet het dus niet :P

Wat hadden ze gebruikt dan ;) is ook wel handig om dat te vermelden :)

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 15:33

Bij de vereninging waar ik men maken wij het tuig na iedere rit schoon met lauw water en gepast fysiek geweld (oftewel gewon goed poetsen) we gebruiken dan niet te veel zeep.

Invetten doen wij ook alleen al het tuig eens goed mag glanzen voor een speciale gelegenheid.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 16:01

Zeker 1x per week even een spons langs de zweetplekken, probeer het iedere keer te doen, maar het schiet er nog wel eens bij in.
Als het nodig is een likje olie erover, of anders sowieso voor een wedstrijd.

Evelli, als je tuig glibberig wordt van de olie, doe je er teveel op.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 16:04

sjonniej: heb echt echt heeeel erg weinig olie gebruikt, maar het werd echt glibberig (wel een gloednieuw tuig) vind het gewoon niet zo fijn :) zo heeft ieder zijn ding natuurlijk