totaal geen interesse in VD, zelfs niet voor koekjes

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

diesel_

totaal geen interesse in VD, zelfs niet voor koekjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-09 18:43

voor de parelli mensen onder ons, ik heb een mini appaloosa met een nogal LB introvert karakter.

Ze wordt in oktober 2,5 jaar. Ze staat veel op de wei, maar komt ook veel in handen. Ze is dol op aandacht dus poets haar geregeld, gaan een stukje wandelen, middagje naar t strand, over zeiltje lopen, gewoon leuke dingen!

Nu wil ik haar leren voetje geven en later meer VD met haar gaan doen, maar ze is TOTAAL NIET geinteresseerd.
Ik heb het al uren geprobeerd met: zweepje t been aantikken en voet zeggen (ze beweegt gewoon NIET).
Voet zeggen, optillen met de hand, clicken en belonen. (zelfs na 100x geeft ze zelf geen voet uit zichzelf)
Halstertouw aan de voet, voet zeggen, trekken/druk geven of optillen, click en belonen (zelfs na 100x doet ze nog niets uit zichzelf)

Ze is ook niet happerig op t voer, t boeit haar niets. Andere dingen leert ze juist heel snel, stap, draf en ho aan de hand bijvoorbeeld.

Wat moet ik doen? Of wie wilt mij aan huis komen helpen? In castricum..

Dani

Re: totaal geen interesse in VD, zelfs niet voor koekjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 19:24

Als voer haar niets interesseert zou ik sowieso een andere beloning proberen - een aai, of even rust, of zo.

Hoe lang ben je per keer bezig? Lijkt me dat zo'n jong dier ook een korte spanningsboog heeft dus dat je er zeker niet teveel mee bezig moet zijn.

En LB introvert ken ik - mijn merrie was, toen ik haar net kreeg, redelijk apathisch. Kon haar in de bak zetten en ze bleef stil staan; ik kon als een wilde om haar heen springen, ze reageerde niet. Nu is dat totaal anders.

Begin misschien eens met die 'wildheid' naar boven brengen, die expressie. Dus in plaats van een passieve oefening als voetje geven, kun je ook met meer actieve oefeningen gaan beginnen.

Of misschien vind ze er gewoon écht niets aan, en gaat het nooit wat worden, net zoals sommige paarden springen gewoon Niet Leuk vinden.

Reni92

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 19:26

ik ga dit even volgen, mijn paard is ook absoluut niet geintreseerd in vrijheids dresuur!

Flabbergast

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 19:27

Ik zou zeggen doe je voordeel met deze informatie :)..

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 19:29

Lijkt me nou niet zo'n ingewikkelde vraag. Als je paard zo duidelijk aangeeft dat ze er helemaal niets aanvindt, waarom zou je er dan toch mee doorgaan.

Je gaat toch ook niet 1.40 m springen met een paard dat al struikelt over een balkje?

Het ene paard heeft nou eenmaal meer interesse en aanleg dan de ander. En vrijheidsdressuur lijkt me nou niet echt een cruciaal onderdeel van de opvoeding.

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 19:32

Was net n berichtje aan het typen toen ik die van Anoeska zag staan. Ben het er helemaal mee eens. Eén van mijn pony's moet er ook niets van hebben. Ach ja, jammer dan, er zijn zoveel andere leuke dingen te doen. Je paardje heeft er overduidelijk gewoon geen interesse in.

diesel_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-09 19:36

ik had meer het idee dat ik het niet leuk doe voor haar.. maar dat is dus niet zo?

E_Nalanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 19:38

Ik zou het persoonlijk niet zo snel opgeven door de bovenstaande berichten! :)
Bij ons had mijn moeders paard ook vrij lang nauwelijks tot geen interresse, totdat ik hem echt ging
motiveren (oa rennen, met halstertouw eraan, schijnbewegingen etc.) en toen werd het leuk! :D Begon
ook snel te leren etc, maar dat terzijde :j Wat ik probeer te zeggen; een beentje leren is niet meteen
datgeen waar je meteen mee moet beginnen. Je kunt ook andere dingen doen! Teruglopen bijvoorbeeld,
of op een tonnetje/opstap staan, flemen op commando.. er is ZOVEEL om te ontdekken qua kunsten in
de VD, daar ben je nog lang niet op uitgekeken! :) Zoek vooral ook wat info op 't net, kijk een beetje naar
filmpjes en voel je iig een beetje geinspireerd! :D

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 19:43

Je hoeft het van mij ook helemaal niet meteen op te geven hoor. Maar ik denk dat dit paard aangeeft dat ze er niets aanvindt, en daar draait het voor mij om. Niet of de eigenaar zo graag wil VD-en. Ik zou me als eigenaar niet in allerlei bochten wringen om toch mijn ding te gaan doen, maar op zoek gaan naar iets wat het paard wel leuk vindt.

Twaalf

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 19:45

Misschien vindt ze voetje geven niet leuk?
Probeer wat andere oefeningen en probeer (over)enthousiast te zijn!

E_Nalanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 19:48

Sorry, ik probeerde ook niet te zeggen dat andere bokkers vonden dat je moest opgeven :) Mijn fout :j
Inderdaad, andere oefeningen of alleen al teruglopen en woest belonen willen werken := Kent je paard btw
het beloningssignaal van de clicker?

Shattered

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 20:22

Begin eens met een makkelijker oefeningetje. Voetje geven is niet de makkelijkste oefening om mee te beginnen.

Begin met bijvoorbeeld je hand aanraken. (gaat heel snel als je een brokje 'verstopt" in je handpalm) Kijk ook naar verschillende dingen om te gebruiken als beloning en wissel af. Ik heb er eentje die helemaal gek is op kruidenmüsli en twee die het echt niet uit maakt wat je voert, als het maar te eten is. :')

Beloon ook in het begin alsof ze door een brandende hoepel is gesprongen. Heel enthousiast, hoog stemmetje, aaien en kleine beetjes voer er in stoppen. Wel blijven praten tijdens het voeren, zo praat je de kleine voerbeurtjes "aan elkaar". Anders weet je paard niet meer waar hij/zij voor beloont wordt. :)
Laatst bijgewerkt door Shattered op 07-09-09 20:24, in het totaal 1 keer bewerkt

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 20:23

Als een paard geen kunstjes wil doen, dan doe je het toch niet en zoek je een ander slachtoffer die het wel leuk vind :)

E_Nalanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 20:27

randie schreef:
Als een paard geen kunstjes wil doen, dan doe je het toch niet en zoek je een ander slachtoffer die het wel leuk vind :)

Nou zo gemakkelijk hoef je d'r ook niet bij neer te gaan zitten :) Om nu één ding te doen en dan te horen van mensen; ach,
gewoon een ander paard zoeken om dat ermee te doen, tsja, werkt niet mee he! := Shattered zegt 't al; begin met wat gemakkelijker
dingen! :j

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 20:33

Volgens mij heb jij mij zostraks ge-emaild of niet?
Ik ga je morgen terugmailen, Castricum is voor mij denk ik niet haalbaar, maar misschien weet ik wel iemand anders die je kan helpen, en ik kan je zowiezo tips geven....
Heb veel ervaring met LB introverte paarden, ook op het gebied van vrijheidsdressuur (Indy mijn langst getrainde VD-paard is zelf ook LB introvert namelijk)
Dit soort paarden vergt een bepaald soort benadering en zijn op de juiste manier best goed te motiveren op welk vlak dan ook :)

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 20:37

Toch moet ik zeggen, wat ik opmaak uit de post van de TS heeft ze al meerdere malen geprobeerd om dr paard enthousiast te krijgen voor VD, en paard reageert er niet op. Dat was voor mij met mn eigen pony toch echt wel een teken om ermee op te houden. Grondwerken doen we beiden met veel plezier, maar het echte kunstjes op commando met een clicker etc. dat was niet voor hem weggelegd. En als ik het zo lees lijkt het paard toch wel een duidelijk signaal af te geven dat het niet haar interesse heeft.

Maar joh, er zijn nog zoveel andere dingen met je 2,5 jarige te doen!! Zo te horen ben je al vrij creatief bezig, bouw daar lekker op verder en kijk wat je daar in kunt doen met r.

diesel_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-09 20:43

Eliine schreef:
Toch moet ik zeggen, wat ik opmaak uit de post van de TS heeft ze al meerdere malen geprobeerd om dr paard enthousiast te krijgen voor VD, en paard reageert er niet op. Dat was voor mij met mn eigen pony toch echt wel een teken om ermee op te houden. Grondwerken doen we beiden met veel plezier, maar het echte kunstjes op commando met een clicker etc. dat was niet voor hem weggelegd. En als ik het zo lees lijkt het paard toch wel een duidelijk signaal af te geven dat het niet haar interesse heeft.

Maar joh, er zijn nog zoveel andere dingen met je 2,5 jarige te doen!! Zo te horen ben je al vrij creatief bezig, bouw daar lekker op verder en kijk wat je daar in kunt doen met r.

Ik heb het nu 3x geprobeerd maar die 3x wel een uur volgehouden (lang voor een ukkie van 2.5 jaar inderdaad!) omdat ik hoopte dat t kwartje alsnog zou vallen en ze dan zelf ook met een fijn beloond gevoel terug naar de wei kon. Zoals verder in mijn post te lezen is ze voor meer dingen heel moeilijk te motiveren, maar ineens valt soms t kwartje en vind ze het prachtig. Bv naar het strand: ze vond de zee doodeng, maar opeens ging ze er in en vond ze t prachtig! Ze moet altijd over een drempel heen lijkt het wel..

ik wil ook niet zomaar opgeven. Met mijn 1e paard lukte het eerst ook niet en nu al aardig.

Deze kleine dame is de ene keer zo enthousiast en leert zo snel en gemotiveerd en t andere moment weer helemaal niet. dat heeft ze met vanalles, ook met wandelen bv. Je moet het echt leuk houden, bv meedraven naast de koets. In stap gaat ze stilstaan en wilt ze niet meer mee lopen, terwijl als je aandraaf ze helemaal blij wordt, oortjes naar voren en keurig netjes naast de kar blijft draven.

Ik heb zelf gewoon nauwelijks ervaring met VD en het beloningssysteem. Ik zeg EX (ipv clicker) als ze iets goed doet en beloon dan, maar volgens mij snapt ze helemaal niet dat ze na EX een snoepje krijgt. Mijn andere pony leerde dat vanzelf en snapte het meteen. Dus ik weet ook totaal niet wat ik daar mee moet, daarom zoek ik ook les.

Bojangles schreef:
Volgens mij heb jij mij zostraks ge-emaild of niet?
Ik ga je morgen terugmailen, Castricum is voor mij denk ik niet haalbaar, maar misschien weet ik wel iemand anders die je kan helpen, en ik kan je zowiezo tips geven....
Heb veel ervaring met LB introverte paarden, ook op het gebied van vrijheidsdressuur (Indy mijn langst getrainde VD-paard is zelf ook LB introvert namelijk)
Dit soort paarden vergt een bepaald soort benadering en zijn op de juiste manier best goed te motiveren op welk vlak dan ook :)

klopt dat ik heb gemaild, tips zijn echt ontzettend welkom, zoals ik al zeg: ik weet gewoon niet wanneer ik wat moet doen etc. Met parelli liep ik hier ook tegenaan, ze walse gewoon over me heen en ik wist echt niet hoe ik driving game bv moest aanleren. Met circling ging ze ineens keihard rennen. Terwijl met mijn andere pony wist ik ook niet uit de boekjes wat ik moest doen, maar vond ik altijd direct de juiste oplossing uit mezelf. Met haar heb ik dat helemaal niet.