discussie over paardenwelzijn

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

eiber

discussie over paardenwelzijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-09 09:09

Geen idee of het onderwerp hier goed staat, anders moet het maar verplaatst worden.
Heeft iemand een verslag van de bijeenkomst voorafgaand aan de NH-dagen in Arnhem, waarbij o.a. Tineke Bartels was uitgenodigd om te discussieren over paardenwelzijn?
Ik kon zelf niet maar ben wel erg nieuwsgierig naar de uitkomsten.

Kitsolu

Re: discussie over paardenwelzijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 09:59

Ik ben ook wel benieuwd. Mijn instructrice was erbij en die zij dat het heel interessant was. Helaas verder nog niks over gehoord.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 20:24

er stond ergens in een topic wat over, maar dat kan ook op een ander forum geweest zijn.

Ik las dat het weinig soeps was :+

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-09 15:00

Dat was ook wel te verwachten, of ben ik nu te negatief?
Zou wat zijn als alle (kostbare) sportpaarden, in groepsverband in loopstallen, paddocks en weiden gehuisvest worden. In plaats van dag en nacht in hun bok, even luchten door zwaar te trainen en wedstrijden af te scheuren.
Het doet mij persoonlijk zeer om paarden in hun box opgesloten te zien, het lijkt wel een levenslange eenzame isoleercel opsluiting.

YankeeBoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-09 15:02

Dat zou ik ik inderdaad ook wel willen lezen, ben heel benieuwd wat er over gezegd is!

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-09 15:04

FaberSmid schreef:
Zou wat zijn als alle (kostbare) sportpaarden, in groepsverband in loopstallen, paddocks en weiden gehuisvest worden. In plaats van dag en nacht in hun bok, even luchten door zwaar te trainen en wedstrijden af te scheuren.
Het doet mij persoonlijk zeer om paarden in hun box opgesloten te zien, het lijkt wel een levenslange eenzame isoleercel opsluiting.

Hè jammer, dat je gisteren niet bij de discussie met Imke Bartels was, op de Bokt-stand. Zij heeft namelijk een boel verteld over paardenwelzijn, wat er bij haar allemaal wordt gedaan op dat te waarborgen én over de discussie waar dit topic over gaat. Dan had je misschien een iets genuanceerdere mening, want Imke gaf juist aan dat haar paarden in de wei komen, dat er bosritten worden gemaakt en dat de paarden plezier moeten hebben en zich fijn voelen. Ze gaf ook aan dat de discussie met de Partij vd Dieren er toe heeft geleid dat er meer begrip is over en weer.

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-09 16:52

Dat is dan eens positief nieuws, toch raar dat je als hoefsmid nog veel opgesloten (wedstrijd)paarden ziet?

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-09 17:27

Ja, maar iedere stap voorwaarts is er één in de goede richting!

Pareltje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 08:21

@ chevax, ik vind het jammer dat ik niet bij die discussie kon zijn. Ik ben wel erg nieuwsgierig hoe de paarden dan op de stal van de familie Bartels behandeld worden? Mogen ze regelmatig in de wei of paddock? Ik heb geen idee hierover, dus kan ook nog geen mening vormen.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 08:58

ze komen dus op de weide, maar komen ze ook sámen op de weide of staan alle paarden op hun eigen postzegeltje weiland, zoals je vaak bij sportstallen ziet?

Aline4

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-09 08:23

Arabesk schreef:
ze komen dus op de weide, maar komen ze ook sámen op de weide of staan alle paarden op hun eigen postzegeltje weiland, zoals je vaak bij sportstallen ziet?

Toegegeven: Het is nog steeds niet zoals je het graag zou willen zien, maar in hoeverre moeten we blij zijn met kleine verbeteringen. Op zich is van 24/7 in 3 bij 3 naar een aantal uren op een prive postzegel al een verbetering, zij het een veel te kleine in mijn ogen. Ik denk dat een hele groep mensen zo vastgeroest zit in de ideeen over hoe je een sportpaard zou moeten houden, dat ik denk dat veranderingen in deze maar langzaam zullen gaan.

N.a.v. de discussie met de DB was hier laatst een discussie over op bokt. Is nog wel terug te vinden denk ik. Daaruit bleek voor mij vooral dat er best een flinke groep is die helemaal niet bereid is om te veranderen en zich sterk af zet tegen deze veranderingen. Deze houding vond ik zo stellig dat ik vermoed dat het echt een lange weg te gaan is. Moeten we dan niet toch blij zijn met kleine verbeteringen? Het is dan uiteraard wel de kunst om ervoor te zorgen dat het daarbij niet blijft.

Devaney2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 12:19

FaberSmid schreef:

Waarom ga jij er vanuit dat sportpaarden samen gaat met een eenzame isoleercel?

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 20:56

FaberSmid schreef:
Dat is dan eens positief nieuws, toch raar dat je als hoefsmid nog veel opgesloten (wedstrijd)paarden ziet?

Wij sluiten ze ook op als de smid komt hoor, dus vind dat niet vreemd... je wil toch niet met je spullen van wei naar wei lopen? dan redt je het niet om er 20 op een dag te doen vrees ik :n en met een hengst tussen de merrie's wil je ook niet een merrie vasthouden voor de smid (merrie vast = makkelijk dekmateriaal) en ook de minst dominante wil je liever niet vasthouden in een grote groep die erg nieuwsgierig is... Enige veiligheid is natuurlijk wel op zijn plaats zou ik zeggen!