Nee ik meet niet hoe strak ik ze moet hebben (touwtjes/Gogue), maar ik begin altijd zonder, dan doe ik ze los om en dan langzaam iets korter pakken, maar imo nooit te kort, want dan zorg je er alleen maar voor dat de spieren strakker worden i.p.v. losser. Het maard moet zelf in de houding gaan lopen imo en alleen begrenst worden wanneer hij echt zijn hoofd in de lucht doet (medische redenen moeten natuurlijk uitgesloten zijn) en voor de rest zou het paard door goed longeren vanzelf goed moeten gaan lopen.
ik meet ook nooi hoe strak ik hem doe. ik begin ook altijd zonder. zodat ie goed wordt. en dan doe ik hem om. met minimale druk erop en dan zakt ie eigenlijk vanzelf en dan hangt de bijzet slap.
ik doe ook starten zonder bijzet. En dan op het langst. En dan kijk ik hoe ver het paard het "aankan" zowel lichamelijk als hoe ver het paard nog in zijn opleiding staat. (jong paard vb) Succes
Zonder beginnen is altijd het aller beste. Je kunt namelijk niet van een paard verwachten dat ze meteen vanuit stal los zijn in hun lichaam. Daarna stel ik mijn pessoa in op de stand lang en laag, net als _Chantal89. Ik longeer ook veel met touwtje, maar dat is gewoon aanvoelen, ik doe hem nooit op het langst, maar zeker ook nooit op het kortst.....
ik begin eerst met de bijzetteugels los hangen ze aan de singel, daarna op standje halverwege (dan zit ie los, maar anders struikelt ze er over) daarna om de paar minuten een gaatje strakker als het nodig is tot dat ie een hele lichte druk op het bit heeft (paardje is 4) binnenkort ga ik weer opbouwen naar een gaatje meer voor iets meer aanleuning.
_Sofie
Geplaatst: 24-09-09 16:44
Eerst laat ik de pony een paar minuutjes instappen en dan zet ik hem lichtjes bij met touwtjes.