hulpen ALLEEN met zit en benen aangeven

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Mastrootje

hulpen ALLEEN met zit en benen aangeven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-09 16:10

Een vraagje dus. En ik ga niet zeggen van joh ik doe dit bij het eerste beste paard zonder enige les in te nemen. Zou ik het echt willen dan neem ik er natuurlijk wel les in.

maar ben er nu gewoon in geinteresseert hoe dit in zijn werk gaat. Hoe kan iemand met simpel weg zijn zit en benen richting aangeven, en zelfs een paard laten stoppen of omkeren?

Het is waarschijnlijk te veel om uit te leggen maar een simpel antwoord ben ik ook al blij mee :D

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 19:44

Dat moet je een paard gaandeweg leren. Het heeft alles te maken met wijken voor druk (richting aangeven met de benen) en gewichtshulpen. In het begin heb je daar wel je teugels bij nodig, maar als je de teugelhulp combineerd met de gewichts en beenhulp, kun je gaandeweg de teugelhulp weglaten.

Belangrijk is dat je een goede basis legt vanaf de grond. Leer het paard stoppen op het woordje Whoa (of als je dressuur rijdt, op het woordje HALT), en wees heel consequent daarin. Ga niet Hoooo roepen als het paard langzamer moet gaan, gebruik daar een ander woord voor zoals Easy. Als je rijdt en je stoppen wilt, laat dan ook alle spanning uit je lijf wegvloeien. Zak als een plumpudding in elkaar, kantel je bekken. Stop met actief rijden. Doordat je in elkaar zakt, geef je een gewichtshulp. Dat in combinatie met het woordje en de teugelhulp is de aanwijzing, en dan kun je gaandeweg het woordje en de teugelhulp weglaten. Dat in elkaar zakken kun je ook steeds subtieler toepassen. Uiteindelijk is het voldoende om je bekken even te laten kantelen en uit te ademen. Dat hoeft voor de buitenwereld helemaal niet zichtbaar te zijn.

Een paard zal zijn gewicht altijd dat onder jouw gewicht willen brengen. Anders valt hij om. Dus als jij op de volte rijdt en je leunt naar binnen, wordt de volte kleiner. Leun jij naar buiten, wordt de volte groter. Als je paard weet wat wijken voor druk is, en je leunt naar binnen en duwt je paard tegelijkertijd met je buitenbeen weg, gaat hij gaandeweg de bocht om.

Grondwerk kan je paard voorbereiden op wijken voor druk. Geef druk op de plekken waar je anders je beenhulp zou gebruiken. De natuurlijke reactie van een paard is dat hij tegen de druk ingaat. Hij moet leren om van de druk weg te gaan. Als je later in het zadel zit en daar een beenhulp geeft waar je voorheen met je hand of een carrot stick druk hebt gegeven, weet een paard wat de bedoeling is.

En een dooddoender (omdat je het al aangeeft): dit gaat je echt niet lukken zonder les.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 21:56

Misschien een leuk filmpje om even naar te kijken (is inmiddels al ouder), Dhr. Parelli te paard, zonder zadel, hoofdstel of teugels. Kijk goed hoe hij zijn gewicht en zijn benen gebruikt om het paard opzij te zetten, of voor- en achteruit te zetten. Hij kijkt bij het snelle draaien om de achterhand (spin) ook de kant op waar hij heengaat. Doordat hij de kant opkijkt waar hij heengaat, verplaatst hij ook zijn gewicht. Voorwaarts en Achterwaarts doet hij ook door duidelijke gewichtshulpen. Het vergt heel veel lichaamsbeheersing, en heel veel oefenen. En paard en ruiter moeten daarin ook aan elkaar wennen.

http://www.youtube.com/watch?v=xcXcbXA9 ... re=related

Oonax

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 22:06

Cassidy schreef:
Dat moet je een paard gaandeweg leren. Het heeft alles te maken met wijken voor druk (richting aangeven met de benen) en gewichtshulpen. In het begin heb je daar wel je teugels bij nodig, maar als je de teugelhulp combineerd met de gewichts en beenhulp, kun je gaandeweg de teugelhulp weglaten.

Belangrijk is dat je een goede basis legt vanaf de grond. Leer het paard stoppen op het woordje Whoa (of als je dressuur rijdt, op het woordje HALT), en wees heel consequent daarin. Ga niet Hoooo roepen als het paard langzamer moet gaan, gebruik daar een ander woord voor zoals Easy. Als je rijdt en je stoppen wilt, laat dan ook alle spanning uit je lijf wegvloeien. Zak als een plumpudding in elkaar, kantel je bekken. Stop met actief rijden. Doordat je in elkaar zakt, geef je een gewichtshulp. Dat in combinatie met het woordje en de teugelhulp is de aanwijzing, en dan kun je gaandeweg het woordje en de teugelhulp weglaten. Dat in elkaar zakken kun je ook steeds subtieler toepassen. Uiteindelijk is het voldoende om je bekken even te laten kantelen en uit te ademen. Dat hoeft voor de buitenwereld helemaal niet zichtbaar te zijn.

Een paard zal zijn gewicht altijd dat onder jouw gewicht willen brengen. Anders valt hij om. Dus als jij op de volte rijdt en je leunt naar binnen, wordt de volte kleiner. Leun jij naar buiten, wordt de volte groter. Als je paard weet wat wijken voor druk is, en je leunt naar binnen en duwt je paard tegelijkertijd met je buitenbeen weg, gaat hij gaandeweg de bocht om.

Grondwerk kan je paard voorbereiden op wijken voor druk. Geef druk op de plekken waar je anders je beenhulp zou gebruiken. De natuurlijke reactie van een paard is dat hij tegen de druk ingaat. Hij moet leren om van de druk weg te gaan. Als je later in het zadel zit en daar een beenhulp geeft waar je voorheen met je hand of een carrot stick druk hebt gegeven, weet een paard wat de bedoeling is.

En een dooddoender (omdat je het al aangeeft): dit gaat je echt niet lukken zonder les.

Hier valt nog weinig aan toe te voegen. Het komt er op neer dat je stilaan de teugelhulpen afbouwt. Van sturen op je bit naar neckreining, van daaruit kan je dan overschakelen op enkel benen en zit.

Ik heb het echter wel helemaal op m'n eentje geleerd, met een vrij ongevoelige fjord die weinig tot niks gereden was :)

Kyliam

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 04:56

Ik begrijp je droom om dat te doen, omdat ik die ook had!
Ik heb een keertje les gehad met zo`n ring (kom even niet op de naam). Eerst was dat heel eng. Maar na eventjes al hoofdstel uit en alleen op de ring.
En na een half uurtje ofzo kon ik de ring gewoon voor het zadel laten rusten en stap, draf en galop zonder inmening van handen.
Ik ben geen topruiter en als ik dat kan dan kunnen anderen dat ook. In ons groepje hebben we het volgens mij allemaal gedaan.
Wat ik eerlijkheidshalve wel erbij moet zeggen is dat de paarden waarmee we dat deden dit wel al kenden.

Ik kan je niet zo goed uitleggen hoe je het doet maar ik denk dat Cassidy al een hoop duidelijkheid brengt.

Veel plezier met het proberen!

Danielle

Jenny_B

Re: hulpen ALLEEN met zit en benen aangeven

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 08:48

Het schijnt dat ik het ookal jaren deed :D.
Heb op een paard gereden dat heel gevoelig was in zijn mond en ongemerkt ben ik op een gegeven moment alleen met zit en benen gaan rijden. Paardje deed alles en liep heerlijk ontspannen.
Kwam pas aan het licht toen ik weer eens priveles nam. Instructeur vroeg ineens: wat doe jij nou?

Kan het ook niet uitleggen hoe het zo kwam, maar het reed wel fijn!

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-09 15:10

Cassidy schreef:

Nog een goede tip bij het 'in elkaar zakken': erbij uitademen!
Dit is ook nog wel een leuk linkje:
http://spirithorses.be/zitles.html

Verder niets meer aan Cassidy toe te voegen... :)

Bullymonster

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-09 22:30

De uitleg van Cassidy is vrij helder natuurlijk. Het komt erop neer dat je niet ineens alles weg laat, maar begint met die kleine gewichtshulp die je uiteindelijk wilt en als dit niet werkt een andere hulp erbij pakt. En voor je het weet werkt het perfect. Het heeft niets te maken met geen halster oid, maar meer met de steeds kleiner geowrden hulpen.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-09 22:40

Ja zo rij ik ook je hulpen kunnen op den duur zo klein en het paard reageerd fijn en direkt.ik probeer daar ook naar toe te werken met de mensen die bij me lessen
We doen hier op stal vaak ook zitles op mijn paard; alleen een backpad op,teugels eraf en rij de baan maar eens door.het kan echt!je leert er enorm van want als jij niet goed je hulp geeft of scheef zit merk je dat direkt.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-09 13:55

Volgens mij zit jij ook dicht bij Arabesk in de buurt.
Misschien kun je bij haar eens een kijkje nemen?

Kyliam

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-09 19:06

hihi heel leuk linkje van spirithorses...daar heb ik dus met halsring gereden :D erg leuk om te doen.

Pareltje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 08:42

Ik zou dat ook wel eens willen proberen met zo'n halsring. Ik ga nu misschien les sen centered riding volgen, dat is gebaseerd op zithulpen en eigenlijk geen teugelhulpen. Lijkt me wel ene goede basis om van daaruit weer een stapje verder te kunnen gaan. Maar gebruiken jullie dan een speciale ring of kan het ook met ene gewoon halstertouw ofzo?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 08:46

Ik zou eens vragen aan Marieke (Motje11@bokt) hoe zij het heeft geleerd, en aan haar paard heeft geleerd. Zij rijd helemaal "onbeteugeld" ook springen en SGW.
[HE] Onbeteugeld verslag

Pareltje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 10:03

@ Blijheid, dank je, dat ga ik even doen. Maar aangezien ik nog redelijk nieuw ben op bokt, hoe verzend je die pb eigenlijk, want hij blijft in mijn "postvak uit" staan :o :o

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 11:46

Dan betekend dat dat de persoon waar je de PB heen hebt gestuurd, deze nog niet geopend heeft.

Pareltje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 11:55

oh, dank je, ik dacht dus dat ie niet verstuurd was :o ach ja, al doende leert men!

LotteElf

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 14:54

Nou bijvoorbeeld als je naar links wilt, ga je op je linkerbil zitten en doe je je linkerbeen een beetje van je paard af, om ruimte te geven. Als je wilt stoppen ga je heel zwaar zitten. Maar om dit goed te begrijpen moet je wel les krijgen van iemand die dit goed kan :')

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 14:36

@LotteElf, ik ga juist niet op mijn linkerbil zitten...

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 14:45

weet je wat ook al goed helpt toevallig ben ik hiermee ook bezig
om op me zit te rijden
maar het helpt ook al enorm om te kijken waar je heen wilt rijden wil je een kleine volte denk dan ook aan die kleine volte en kijk dan steeds kleiner (bij wijze van) je neus en navel laten wijzen naar daar waar jij heen wil.

probeer ook eerst maar eens om onafhankelijk in je beugel te gaan staan in de galop om zo ook je eigen te bevoordelijken in het sturen en het los maken van je heupen
bv in de rechtergalop in je rechterbeugel staan (in verlichte zit)
en dan ook in je linkerbeugel gaan staan.
probeer het maar eens dat is echt heel moeilijk

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 17:01

Misschien is het boek van Sally Swift, Centered Riding, ook wel iets voor je, of een clinic/les. :)

Pareltje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 17:07

ja, idd een goed tip. Ik krijg volgende week mijn eerste centered riding les en ben erg benieuwd!

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 17:23

Pareltje2 schreef:
ja, idd een goed tip. Ik krijg volgende week mijn eerste centered riding les en ben erg benieuwd!

Niet schrikken als je het een beetje zweverig vind.

Ik ben daar ook nooit zo van, maar sommige dingen werken toch wel! :)

Pareltje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 19:32

@ TerdusMerula; haha, dank je voor de waarschuwing! Ik zal misschien binnenkort een nieuw topic erover openen, als ik les heb gehad, kan iedereen ervaringen erover uitwisselen!

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 21:46

Pareltje2 schreef:
@ TerdusMerula; haha, dank je voor de waarschuwing! Ik zal misschien binnenkort een nieuw topic erover openen, als ik les heb gehad, kan iedereen ervaringen erover uitwisselen!

Stuur me een pb'tje als je dat gedaan hebt, als je wilt, ben wel benieuwd. :)

Pareltje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 06:38

zal ik doen!