[AR] jong paard loopt anders op harde dan op zachte ondergrond

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

haflinger4me

jong paard loopt anders op harde dan op zachte ondergrond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-09 08:49

Een van mijn paarden , in april 3 jr geworden , loopt sinds twee maanden voor de kar. Hij wil heel graag werken , wordt al enthousiast als hij kar en tuig ziet.
Nu valt mij op dat hij op de weg niet zo lekker draaft , korter en onregelmatig. Wanneer we over de weg bij het bos zijn aangekomen zie je meteen dat hij verruimd en duidelijk beter z'n spieren gebruikt. Wel tikt hij af en toe nog met z'n achterhoeven aan en je ziet ook dat de voorkant van z'n achterhoef iets slijt.
Hij loopt nu op jachtijzers omdat hij in het begin steeds z'n voorijzer eraf tikte.
Hij is verder niet gevoelig op z'n benen of hoeven als ik het zo kan bekijken. Veearts ziet ook geen medische reden.
Nu twijfel ik een beetje over de oorzaak maar heb de volgende mogelijkheden bedacht :
* hij vindt de weg ( bijna allemaal asfalt) te glad en loopt daarom niet voluit en onzekerder.
* op het harde raakt hij met de voorkant van z'n achterhoef af en toe de grond en loopt daardoor niet
lekker.
* toch gevoelig voor het doordreunen op het harde

Wie kan er nog meer redenen bedenken en vooral hoe los ik dit op ? Ik heb dit met m'n andere paarden niet eerder gehad , het is inmiddels m'n 3e 3-jarige die ik voor de wagen heb. Wordt dit door trainen wellicht minder en zo ja , doe ik er dan goed aan om voorlopig alleen in het bos te draven of moet ik het juist op de weg opbouwen ? Wie heeft dit ook gehad bij z'n jonge paard en hoe heb je het opgelost ?

CM_

Re: jong paard loopt anders op harde dan op zachte ondergrond

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 09:00

3 jaar is nog wel erg jong,kan een balansprobleem zijn.

Ik zou op het harde voorlopig niet teveel draven, zo'n jonkie kan daar op den duur ook schade van ondervinden omdat de gewrichten nog zo zacht zijn.

Is ie niet te dik?
Anders kan ie wellicht licht hoefbevangen zijn.

Barvrouwke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 09:04

Het kan heel goed aan de gladheid van de weg liggen. Als je denkt dat hij toch gevoelig is dan kun
je misschien een zooltje tussen het ijzer proberen?

haflinger4me

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-09 09:04

Nee , hij is zover we kunnen bekijken niet bevangen oid. De veearst heeft hem daar uitgebreid op bekeken.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 09:05

Hebben ze ook foto's van de voorbenen gemaakt dan?

haflinger4me

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-09 09:08

Nee , dat inderdaad nog niet. De veearts heeft hem alleen klinisch bekeken maar vond het nog te vroeg om foto's te maken. Hij kreupelt namelijk niet en als hij gewoon aan de hand op het harde draaft is er niets aan de hand , het is puur voor de wagen dat hij korter en onregelmatig gaat lopen.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 09:09

Dan ga ik er vanuit dat ie gewoon nog te slap is.
Overvraag m niet, hij is immers pas 3 ! En niet teveel draven op het harde.

haflinger4me

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-09 09:12

Barvrouwke schreef:
Het kan heel goed aan de gladheid van de weg liggen. Als je denkt dat hij toch gevoelig is dan kun

Had ik ook aan gedacht maar geen ervaring mee. Sluit dit zooltje de hele hoef af ? Hij staat namelijk op behoorlijke kleigrond en als het wat natter weer wordt zou het niet goed zijn als er modder tussen zooltje en hoef zou kunnen komen. Doe je zooltjes aan alle vier de benen of alleen voor ? Zal het ook eens met m'n smid overleggen.

Zwetsloot

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 09:23

Ik zou ook eens zooltjes proberen en dan onder alle 4 de hoeven (in overleg met smid).
Je kunt de zooltjes ook nog vol laten spuiten met siliconen, dan heb je geen last van klei en blubber tussen hoefzool en zooltje.

Barvrouwke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 13:46

haflinger4me schreef:
Barvrouwke schreef:

Had ik ook aan gedacht maar geen ervaring mee. Sluit dit zooltje de hele hoef af ? Hij staat namelijk op behoorlijke kleigrond en als het wat natter weer wordt zou het niet goed zijn als er modder tussen zooltje en hoef zou kunnen komen. Doe je zooltjes aan alle vier de benen of alleen voor ? Zal het ook eens met m'n smid overleggen.

Owh.. kleigrond. Ik weet dat hier de bonken klei onder mijn klompies blijven hangen. (net zoals ijsballen zegmaar) Of dat met een zooltje is... lijkt me niet fijn. Ik zal even met je smid overleggen. Zooltjes alleen voor is vaak genoeg. Bij mijn weten zijn zooltjes altijd dicht, maar misschien kan het ook anders?

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 15:02

haflinger4me schreef:
Nee , dat inderdaad nog niet. De veearts heeft hem alleen klinisch bekeken maar vond het nog te vroeg om foto's te maken. Hij kreupelt namelijk niet en als hij gewoon aan de hand op het harde draaft is er niets aan de hand , het is puur voor de wagen dat hij korter en onregelmatig gaat lopen.

Wat ook kan (tip van m'n lesgever) is dat de kar erg licht loopt op de weg en hij dus iedere keer in en uit de strengen komt, zodat-ie iedere keer de kar op z'n broek (billen) krijgt. De kar gaat dan 'jojo-en' en dat kan hij 'eng' vinden waardoor hij onzeker gaat lopen. Beetje bijremmen op de weg kan dan helpen, dan moet-ie harder trekken. Vooral omdat je zegt dat hij aan de hand wél voluit draaft, en dan lijkt een medisch probleem dus niet logisch.

haflinger4me

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-09 17:31

Ik zal er eens op letten maar volgens mij blijft de druk op de strengen wel constant. Ik rij met een marathonwagen zonder broekriemen. Hij is wel beleerd met broek maar ik rem nu bij als dat nodig is. Rij m'n andere paarden ook eigenlijk altijd zonder broek.

haflinger4me

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-09 17:34

Vergeet er nog bij te zeggen dat ik een marathonwagen met "ogen" aan het lamoen heb. Aan het schoftje dus deelbare lichtogen waardoor het lamoen ook goed op z'n plek blijft en bij afremmen niet zo vlug naar voren kan schuiven.