Ik weet niet of 'mijn' methode de juiste is, maar zal hem hier toch neerzetten 
Ik heb Noah twee soorten zijwaarts geleerd, de zijwaarts tijdens het grondwerk (dus met rust als beloning) en de zijwaarts (benen kruisen eigenlijk) tijdens de vrijheidsdressuur, dus met beloning.
Zijwaarts tijdens grondwerk: paardlief moet eerst goed 'ho' kunnen, waarmee ik bedoel, je stapt/draaft, hij stapt/draaft naast je, zeg je 'ho' en sta je stil, moet hij meteen die seconde mee stilstaan en niet nog een pasje vooruit. Als hij wel een pasje vooruit zet, pasje achteruit en terug opnieuw, zolang tot hij netjes naast je stil staat als je dat vraagt, en pas beweegt als je zegt dat het mag. Goed, je paard staat nu dus stil naast je zolang als je wilt, dan neem je het halstertouw vrij kort (in de beginfase), zodat het hoofd van je paard zeker recht blijft. Je neemt een lange zweep (of tak,...) en neemt die in het midden vast, en draait de zweep horizontaal. Je hand (waarmee je de zweep in het midden vasthebt) plaats je op de plaats waar je been normaal ligt op de flank. Hiermee geef je dan druk, met afwisseld druk aan de uiteinden met de zweep (dat is dus: druk (tikjes of gewoon druk) tegen de schouder met de zweep, tegen de flank met je hand, tegen de poep met je zweep). Beetje moeilijk uitgelegd maar hopelijk zie je het voor je? Als het goed is wijkt je paard nu 1 pasje, meteen de druk laten vallen en een klopje geven (ofzo). Wijkt je paard niet, druk opvoeren, tot er zelfs maar een minieme beweging richting opzij is, dan direct druk laten vallen. Zo doorgaan tot je verschillende passen achter elkaar kan vragen. Dan kan je ook de druk met de zweep afbouwen, en uiteindelijk enkel nog met je vinger in zijn flank duwen (of zelfs dat niet) en hij wijkt.
Als je paard begint rond te draaien, gewoon terug vooruitstappen, draaiing maken, terug 'ho' naast je, en opnieuw beginnen. Dit volhouden, 'ho' is 'ho' en dan moeten ze niet gaan draaien maar netjes naast je blijven stilstaan.
Zijwaarts tijdens vrijheidsdressuur: mijn paard werkt veel liever voor beloningen (typisch
) dus heb ik dit zijwaarts ook eens via beloning geprobeerd, maar dan wel gekoppeld aan de oefening 'beentjes kruisen' (dat hij z'n benen dus gekruist laat staan), echter kan je dat beentjes kruisen ook uitwerken tot wijken. Hiervoor laat ik hem terug naast mij stilstaan, kruis overdreven mijn benen en terzelfde tijd duw ik hem een beetje met mijn hand achter zijn schouder. Elke minieme beweging/been optillen/been verzetten wordt meteen beloond met click+snoepje. Dit uitbouwen tot hij daadwerkelijk zelf zijn ene been over zijn andere kruist (vergde bij mijn paard ff wat denkwerk maar uiteindelijk viel het kwartje), en dan kan je dit ook weer uitbouwen, terwijl je zelf meedoet met benen kruisen.
Hopelijk heb je er iets aan!