Zijwaarts leren?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Dani

Zijwaarts leren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-09 15:14

Ik ben met mijn paard een klein half jaar bezig met NH-grondwerk en vrijheidsdressuur. Alleen heb ik ook al een half jaar één probleem - zijwaarts. Ik ben inmiddels ook lid geworden van de Parelli Savvy club maar heb hier nog niets over kunnen vinden.

Ze heeft geen probleem met het 'omzetten' van haar voor- en achterhand, dat gaat gemakkelijk. Maar zijwaarts snapt ze gewoon niet. Tegen een hek opzetten zou het makkelijkst zijn, ware het niet dat dit bij haar een probleem is. In het verleden is ze niet helemaal goed behandeld en ze vindt het vreselijk om met haar hoofd tegen een hek aangezet te worden (ook als het hek lager is dan haar hoofd). Er blijft dus altijd genoeg ruimte over voor haar om zich om te draaien en voorwaarts weg te lopen. Met halstertouw tegenhouden maakt ook niets uit, ze draait zich om, of ze gaat achterwaarts. Ze wil mij nog wel eens nadoen, dus zelf overdreven kruisend stappen (van haar af en naar haar toe) heb ik ook geprobeerd maar dat helpt ook niets. Af en toe heb ik wel een pasje gekregen, maar dat was dan echt toeval, en ze snapte ook niet waar ik voor beloonde.
Met haar kont tegen een hek aanzetten gaat 'm ook niet worden, dan draait ze alleen de achterhand weg of stapt gewoon vooruit.

Heeft iemand hier nog suggesties voor? (neem les - tja, maar er is niemand in mijn omgeving, dus dat houdt op.)

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 15:28

Ik weet niet of 'mijn' methode de juiste is, maar zal hem hier toch neerzetten ;)

Ik heb Noah twee soorten zijwaarts geleerd, de zijwaarts tijdens het grondwerk (dus met rust als beloning) en de zijwaarts (benen kruisen eigenlijk) tijdens de vrijheidsdressuur, dus met beloning.

Zijwaarts tijdens grondwerk: paardlief moet eerst goed 'ho' kunnen, waarmee ik bedoel, je stapt/draaft, hij stapt/draaft naast je, zeg je 'ho' en sta je stil, moet hij meteen die seconde mee stilstaan en niet nog een pasje vooruit. Als hij wel een pasje vooruit zet, pasje achteruit en terug opnieuw, zolang tot hij netjes naast je stil staat als je dat vraagt, en pas beweegt als je zegt dat het mag. Goed, je paard staat nu dus stil naast je zolang als je wilt, dan neem je het halstertouw vrij kort (in de beginfase), zodat het hoofd van je paard zeker recht blijft. Je neemt een lange zweep (of tak,...) en neemt die in het midden vast, en draait de zweep horizontaal. Je hand (waarmee je de zweep in het midden vasthebt) plaats je op de plaats waar je been normaal ligt op de flank. Hiermee geef je dan druk, met afwisseld druk aan de uiteinden met de zweep (dat is dus: druk (tikjes of gewoon druk) tegen de schouder met de zweep, tegen de flank met je hand, tegen de poep met je zweep). Beetje moeilijk uitgelegd maar hopelijk zie je het voor je? Als het goed is wijkt je paard nu 1 pasje, meteen de druk laten vallen en een klopje geven (ofzo). Wijkt je paard niet, druk opvoeren, tot er zelfs maar een minieme beweging richting opzij is, dan direct druk laten vallen. Zo doorgaan tot je verschillende passen achter elkaar kan vragen. Dan kan je ook de druk met de zweep afbouwen, en uiteindelijk enkel nog met je vinger in zijn flank duwen (of zelfs dat niet) en hij wijkt.

Als je paard begint rond te draaien, gewoon terug vooruitstappen, draaiing maken, terug 'ho' naast je, en opnieuw beginnen. Dit volhouden, 'ho' is 'ho' en dan moeten ze niet gaan draaien maar netjes naast je blijven stilstaan.

Zijwaarts tijdens vrijheidsdressuur: mijn paard werkt veel liever voor beloningen (typisch :P ) dus heb ik dit zijwaarts ook eens via beloning geprobeerd, maar dan wel gekoppeld aan de oefening 'beentjes kruisen' (dat hij z'n benen dus gekruist laat staan), echter kan je dat beentjes kruisen ook uitwerken tot wijken. Hiervoor laat ik hem terug naast mij stilstaan, kruis overdreven mijn benen en terzelfde tijd duw ik hem een beetje met mijn hand achter zijn schouder. Elke minieme beweging/been optillen/been verzetten wordt meteen beloond met click+snoepje. Dit uitbouwen tot hij daadwerkelijk zelf zijn ene been over zijn andere kruist (vergde bij mijn paard ff wat denkwerk maar uiteindelijk viel het kwartje), en dan kan je dit ook weer uitbouwen, terwijl je zelf meedoet met benen kruisen.

Hopelijk heb je er iets aan!

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 15:32

Kan je haar voor en achterhand ook 1 pasje omzetten? En dan om en om? En dat dan steeds sneller tot ze ze tegelijk naar je toe beweegt?

Dani

Re: Zijwaarts leren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-09 15:36

Solleke - bedankt voor je hulp! Alleen blijft ze dus naar voren lopen, omdat ze niet snapt wat ik vraag. Want normaal blijft ze heel netjes naast me stilstaan, kan ook om haar heenlopen etc. en ze blijft gewoon staan. Maar het muntje wil hier echt niet vallen :+

Amable: dat heb ik eigenlijk nog niet geprobeerd - ga morgen even kijken hoe ze daarop reageert!

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 15:50

Als je haar de yoyo game goed aanleert en langs haar staat (2 meter tussen jullie ongeveer) en zo haar voorhand wegdrijft met de stick en als die 1 pas opzij is haar achterhand, telkens als ze naar voren wilt yoyo je haar terug en begin je weer opnieuw. Dit wordt uitgelegd op de dvd's van Level 2 (Parelli) Linda legt het erg goed uit en laat het goed zien.

Als ze het vervelend vindt maar haar neus tegen het hek parkeert te worden kun je ook 1 meter van het hek af gaan staan zodat ze toch een soort blokkade heeft maar wel de ruimte heeft om vrij van voren te kunnen bewegen. Ook kun je haar vragen tegen het hek aan te gaan staan ipv te moeten. Niet te veel druk aan de voorkant geven maar driving met je handen op afstand en zo met de stick de achterkant erbij houden dmv driving.

Toch denk ik dat je het beste sideways without a fence kunt doen dus telkens terug yoyo’en als ze een stapje naar voren zet en voorkant en achterkant los van elkaar laten bewegen en niet meer dan 2 pasjes vragen en het zo uitbreiden.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 15:51

De eerste stap van 'zijwaarts' gaan door direct of indirect kontakt op de flank, is het paard te leren zijwaarts om je heen te laten draaien ( in een cirkel dus terwijl je zelf om je eigen as meedraait). Daarmee oefen je in eerste instantie het vermogen van het paard om voor- en achterhand onafhankelijk van elkaar te bewegen. Hou het paard vast aan de halster, onder de kin met je linkerhand en gestrekte arm. Komt het paard op je toe, verwijder hem dan uit je ruimte door bv het halstertouw te schudden. Zelf sta je dus stil - het gaat erom dat je paard leert eerst de voorbenen te verzetten in zijwaartse richting, en dan de achterbenen 'bij te trekken'. Je vraagt het paard om de voorhand naar rechts te bewegen zodat hij onder een hoek rechts van jou komt te staan. Dan tik je met je stokje de achterhand zachtjes aan om ook naar rechts te bewegen. Da's stapje één en zo vervolg je totdat je een volledige cirkel hebt gemaakt. Heb je die oefening goed onder de knie, dan is de volgende stap dat je niet meer om je eigen as mee draait maar als het paard één stap opzij doet, jij zelf ook één stap meegaat in de gewenste richting. Zo bouw je het stapje voor stapje op.
Als je paard dat eenmaal kan, ga je oefenen vanaf de zijkant door middel van aanraking op schoft en achterhand.

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-09 16:30

Kijk, hier kan ik zeker wat mee! Ga morgen alles rustig uitproberen, kijken waar ze het beste op reageert. Zijn alledrie verschillende manieren, één daarvan moet ze toch kunnen begrijpen :+

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 16:31

In de western doen we sidepass oefenen door 1 pasje voorhand en 1 pasje achterhand en zo na elkaar te doen.
Dit vergt gewoon oefening en uiteindelijk wordt dit een vloeiende beweging! :)

Nickas

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 17:00

Goede tips staan er bij!

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 10:02

Dit is gelijk een goede reden om haar probleem met het hek op te lossen. Gelijk zijwaarts zonder hek, maak je het jezelf een stuk moeilijker dan nodig.
Zorg eerst dat ze vertrouwen heeft in het met haar hoofd naar het hek staan, en ga dan pas verder met sideways.

nynke1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 16:38

ik heb het geleerd door is eerst goede stelling en etc. te kunnen en dan daarna op voltes proberen haar kont beetje weg te duwen of bij a/c afwenden en dan gewoon rechte lijn rijden en dan wel proberen kont beetje weg te duwen zeg maar.. maar dan alles eerst gewoon in stap

_Luuc_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 17:42

Heb me ook altijd al afgevraagd hoe je dat nouw moet doen.
Er staat zeker goede tips en uitleg bij zeg :j