Het hoe en wat van bijzetteugels: Info gevraagd

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Zilfstar

Het hoe en wat van bijzetteugels: Info gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-09 14:46

Laat ik vooraf even stellen dat ik al ruim 25 jaar paardrij, longeren etc heb geleerd en sinds 3 maanden een eigen paard heb. Ik heb echter nog nooit les gehad over bijzetteugel-gebruik. Zowel in de Wiki als de topics hier heb ik niets kunnen vinden. Daarom dit topic. Ik hoop dat ik niet continue te horen krijg: Neem les/ vraag begeleiding... Dat heb ik nml wel. Ik wil hier puur de theorie achter de bijzet te weten komen.

Ik heb een Friese ruin van 6 jaar, doet het netjes aan de longe. Maar tot nu toe alleen gangen en tempowerk. Ik heb in mijn bezit 2 bijzetteugels die ik echter nog niet gebruikt heb. Nu vroeg ik mij dus af:

* Waartoe dient een bijzetteugel? Ik weet dat het bij het trainen ve paard aan de longe gebruikt wordt, maar wat is het doel: Wat verbeter je ermee?
* Hoe zet je deze in? Ik neem zelf aan eerst losrijden en dan pas de bijzet eraan vast maken.
* Welke andere middelen om je paard aan de longe te trainen zijn er (dubbele lijnen ken ik al) en hoe werken deze (dus wat zou het moeten verbeteren)?
* en dan gewoon als vraag (dus niet dat ik het doe): Kan een volwassen ruiter met goed verstand en verder prima kennis van paarden gewoon beginnen met een bijzetteugel/ ander hupmiddel bij longeren te gebruiken? Kortom: kun je veel verknallen ermee? (dit omdat ik dit dus om mij heen nog wel eens zie gebeuren, zonder kennis en begeleiding een extra hulp inzetten)

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 22:37

Eigenlijk hebben alle hulpteugels het doel dat het paard gaat nageven en dus van achter naar voren, over de rug gaat lopen en zodoende zijn buikspieren ook aan zal spannen en beter zijn lichaam zal gaan gebruiken en je hem dus beter kan gymnastiseren (het doel van rijden & longeren). Dat het paard minder op de voorhand gaat lopen is hier ook een belangrijk doel in, omdat het meeste gewicht daar op rust en de voorbenen verder in de training naar verhouding minder belast worden en het paard dus minder snel problemen zal krijgen met zijn voorbenen.

Echter zijn er ook voldoende hulpteugels, die dit niet bereiken, maar een 'schijnvariant' ervan. Namelijk dat het paard wel een correcte hoofd-halshouding heeft, maar dat hij alsnog niet goed over de rug en van achter uit loopt.
Maar: hoe goed een hulpteugel ook is, dan nog is een correct gebruik en verder correcte training belangrijk om het doel te verkrijgen.

Zonder ervaring en/of hulp kan je zeker een paard verknallen door het verkeerd bij te zetten. Wat je vaak ziet is dat men het paard niet voldoende stimuleert van achter uit, waardoor het niet tegen de hulpteugel aan gaat lopen en hij daardoor niet zal nageven. Veel gebruikers maken in deze omstandigheden de hulpteugels strakker vast, waardoor het paard alleen maar meer gedwongen wordt om op de voorhand te lopen en het paard alleen maar vaster in de spieren zal komen te zitten.
Goede begeleiding bij het beginnen met werken met hulpteugels is dus zeker een vereiste.

Het paard is zonder hulpteugel loswerken is zeker belangrijk en het is ook belangrijk aan het einde van de training het paard weer even lekker uit te laten lopen (cooling down) zonder hulpteugel.

De bijzettteugel zet imo het paard vast en er wordt vaak geen constante aanleuning mee verkregen, maar een los-vast-verbinding, omdat het paard voornamelijk in stap en galop zijn hoofd bij iedere pas beweegt.
Er zijn idd nog meerdere mogelijkheden om een paard mee bij te zetten. Mijn favorieten zijn het touwtje en de Gogue. Meer daarover kan je ook in de Wiki lezen (linken zijn te vinden in de charter van dit forum, het 'Welkom op GVL' topic bovenaan het forum).