Rolex en vrijheidsdressuur

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Nevaya

Rolex en vrijheidsdressuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-09 22:31

Hi!

Ik ben sinds een weekje actief bezig met VD.
Eerder me er nooit zo in verdiept, en ik dacht dat ik niet zoveel geduld zou hebben.
Maar mijn paard lijkt het erg leuk te vinden! (Vooral de koekjes).
Gelukkig is hij niet erg happerig, want als hij het alleen al probeert moet hij een kunstje doen, zonder dat hij er iets voor krijgt.

Nou genoeg gekletst.
Hier een filmpje van al zijn kunstjes:

http://www.youtube.com/watch?v=wHebtIe6wYY

Solleke_Noah

Re: Rolex en vrijheidsdressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 08:02

Hij laadt bij mij een beetje traag, dus heb enkel het begin gezien, maar hij kan precies al goed dingen vasthouden :D Ziet er leuk uit! :)

Nevaya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-09 09:12

@Solleke_Noah
Ja hij vind dingen vasthouden nog wel het leukst denk ik.
Maar hij kan tot nu toe al:
Pas aan beide kanten, Buigen en Knielen.

Springruit06

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 09:24

Wat knap dat die al zoveel kan! Hij leert echt snel.. (Mijn pony daarintegen, haha)

kim18a

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 10:06

ziet er super leuk uit! ga zo door en dan kan je vast en zeker heel ver want Rolex vind het echt leuk zo te zien :)

Bari

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 10:12

WEL LEUK ik heb ook een erg mondgericht paard, apporteren en dingen meenemen etc
bij het compliment vind ik persoonelijk dat een been vasthouden altijd iets van dwang heeft, en dat vind ik niet moeten in VD. ik heb het in stukjes geknipt, dus eerst leren zijn voet omhoog houden en vervolgens dit met de neus de zweep volgen tot naar beneden. de timing van belonen is dan erg belangrijk, als ie benenden is waar ik hem wil hebben dan beloon ik hem pas. paarden vinden het vaak moelijk om door hun kont te zakken dus dat is veel oefenen en vertrouwen geven. verder vind ik het leuk eruitzien.

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 11:54

Leuk filmpje hoor, maar wat is het modderig bij jullie voor dit tijd van het jaar! Bij ons is de weide zowat uitgedroogd namelijk....
Ik wil je een tip geven voor wat jij het buigen noemt, op 1 been noemen wij dit een compliment.
Het ziet er netjes uit, maar probeer je paard meer te begeleiden ipv het been zo vast te pakken.
Vraag het voetje, maar hou je handpalm losjes en open. Zo geef je het paard makkelijk de kans om snel te herstellen indien hij zijn balans verliest.
Ik weet niet of je bekend bent met het targetten, maar zo werkt het met het compliment ook, je paard moet de target (in dit geval je handpalm) naar achteren volgen.
Uiteindelijk zal je paard op stemcommando en met aanwijzing van je hand naar zijn been, uitzichzelf op zijn ene been laten zakken :)
Verder moet je zijn hoofd niet tussen zijn benen vragen, maar op de borst. Of om het iets makkelijker te maken ietsjes naast de schouder.
Wanneer je paardje nu uit balans raakt kan hij zijn hals blesseren of in het ergste geval een koprol maken.
En dan nog een kleine tip, zorg dat de voorbenen wat naar voren staan dus niet tever onder het lichaam, dan heeft je paard mooi de ruimte om het compliment te maken met een mooi gestrekt voorbeen.
Ik hoop dat het zo duidelijk is, dan heb je binnen de kortste keren een ontzettend netjes compliment!
Succes en ben benieuwd naar meer ;)

Nevaya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-09 09:16

Bedankt allemaal voor de leuke reacties!
En de tips ga ik zeker opvolgen! :)

@Bojangles: Die weide is onze oude weide, hier staan we nu niet meer. (Dat rennen enzo, en vasthouden van dingen, is allemaal ook wat langer geleden gemaakt. Maar het Compliment, knielen en Pas heeft hij binnen 1 week aan geleerd. Dus vandaar de modderige weide)
En bedankt voor de tip!

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 14:15

Geen dank, jij veel succes verder met je leuke paardje :D