Hij wordt wel altijd enorm heet, normaal stappen is erg moeilijk voor hem en je vraagt je af waar hij al die energie vandaan haalt ( ze staan hier alleen op goed hooi en worteltjes, geen krachtvoer...). Hij maakt zijn eigen gewoon enorm druk. Omdat ik hem met de zomerhitte maar een paar weken rust heb gegund ben ik sinds 2 weken weer rustig bezig, eerst om de dag rustig longeren met dubbele lijnen en proberen hem wat te gymnastiseren en dressuurmatig wat beter voor elkaar te krijgen.. Vandaag weer voor het eerst voor de wagen gezet. Nu heeft hij op de een of andere manier een hekel aan dit wagentje, de eerste vierwieler waar hij voor staat, het kost hem ietsjes meer moeite nu dat lamoen om te draaien in de bochten maar niet erg vervelend of te zwaar of wat ook, hij heeft er altijd al een hekel aan gehad een bochtje te draaien met het lamoen... dat hou je toch met welk wagentje ook. Vandaag was hij erg aan het vervelen, probeerde hem rustig aan de teugel te krijgen zoals geoefend afgelopen weken dus maar hij zat zijn eigen weer helemaal op te vreten, werd weer enorm heet. Daarbij zat hij constant om zich heen te happen maar ik kon geen daas zien of wat ook... toen hij plots dus 2 keer naar achteren uit sloeg met beide achterbenen... ik schrok enorm, gelukkig liep ik er gewoon naast al die tijd en was ik zo naast zijn hoofd en toen snel ervoor, maar de schrik zat erin, mijn hart ging echt tekeer. Toen hij gewoon stil stond heb ik hem toch nog 2 rondjes laten stappen en gewoon wat bochtjes gestuurd en ben ermee gestopt.
Waarom ik zo angstig word is omdat ik een flink ongeluk met de tinker voor de wagen heb gehad en zoiets gaat je niet in de koude kleren zitten, vooral weer niet met een vierwieler, met een sulky voelde ik mij toch veiliger ( daar spring je zo vanaf
).Nu moet ik er ook bijvertellen dat de Shet panisch is voor de zweep, zweephulpen geven is daardoor bijna onmogelijk, een vlieg weghalen dan springt hij als als een duvel uit een doosje naar voren... Het is al veel minder dan in het begin, dan liep hij zijn eigen dood als hij de longeerzweep ook maar zag.. Ik heb hieruit begrepen dat de pony voor hij in mijn bezit was dus erg ervan langs heeft gekregen....Ook het bit, hij heeft nu gewoon een rijhoofdstel in, hij reageert ook zo panisch op druk op het bit, dus bij HOOO raakte hij in het begin al in paniek van owee... zou ze nu aan mijn bit gaan 'hangen', ik wil eigenlijk niet weten wat die pony allemaal heeft meegemaakt. Liverpoolstangetje was echt een ramp met een hele grote hoofdletter R...vandaar het besluit om met dit bitje te rijden en daar heb ik goed aan gedaan, hij is, als hij geen eigenwijze buien onderweg heeft, heel licht in zijn mond.
Wat is nu mijn vraag... heb ik goed gehandeld? Nu kon ik dus naar voren springen om de pony te kalmeren, op de bok had ik niet geweten wat te doen. Moet je in zo'n geval naar voren oplossen door ferm toe te spreken en bij te tikken? Maar hij is panisch voor de zweep, dus kans om aan de kletter te gaan is dan nog groter. Ik heb echt nog nooit problemen met hem gehad, hij komt op stem uit galop terug ,echt megabraaf, ik voel gewoon dat hij gewoon stik zijn best wil doen voor me en dat zo goed wil doen dat hij zijn eigen alleen maar verder in de stress helpt. Met veel liefde en geduld kom je met de pony ver maar zo'n reactie als vandaag, dan schrik ik zo enorm... ik ben dan gewoon van plan weer een sulky terug te kopen maar ja, daar krijg ik zo'n pijn van in mijn rug ( ik heb ook nog reuma), na 4 kilometers heb ik dan al zo'n rugpijn, dan zit ik gewoon verkrampt op zo'n ding... vandaar de keuze voor dit wagentje, het zit en rijdt gewoon zaaalig, maar ja... de pony vond de keuze dus al minder en als hij dit nu gaat uitten in zo'n gedrag... wat doe ik daaraan? Ik heb nooit wat overhaast met hem en hij kan ( zoals bij Shetten weleens voorkomt... ) dus erg eigenwijs uit de hoek komen.
Ik ga toch morgen weer een kwartiertje proberen. Longeren voor een rit ofzo helpt ook allemaal niet, helaas, als hij mag 'uitrazen' wordt hij dus heet... echt te gek voor woorden hihi. Ze staan 24/7 buiten en hebben er een basisconditie door.. niet normaal, daar sta ik echt enorm van te kijken.
Misschien moet hij maar aan de homeopatische druppels ofzo. Ik ben nu ook rond aan het kijken voor instructie in de buurt of hem maar weg te brengen om hem dan door te laten rijden, ik wil niks fout doen omdat bij mij een stukje angst nog in de benen zit. Waar ik dan weer mee in mijn maag zit is.. wat doen die mensen met de pony? Ik zou niet willen dat na alle moeite de pony zijn angst ook weer aangewakkerd wordt door iemand die er maar met een zweep over gaat...
Als je dus op de bok zit en er gebeurt zoiets, vind ik het erg moeilijk een keuze te maken, want wat de juiste is??