compliment vrijheidsdressuur

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Soyatjuh

compliment vrijheidsdressuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-09 12:11

Hallo allemaal,

Ik weet niet presies waar ik het allemaal moet plaatsen dus als het fout is sory :o .

ik en me zus hebben een fjorden ruin mazzel :D
We doen van alles met hem dus ook vrijheiddresuur.
Hij kan alles van de basis al en de pas,stijgeren,op het blok,buigen.

Nu zijn we bezig met het compliment .
Mazzel is heel leergierig. Alleen bij dit kunstje snapt hij de bedoeling niet helemaal. We zijn zo duidelijk mogelijk maar meneer heeft meer intressen in de brokje (waar door hij zijn hoofd prima op zijn borst"legt")
maar zijn been maar een beetje in je hand laat liggen en het ons moeite kost hem naar achtere te brengen.
Heeft iemand tips waardoor we het mazzel
zo duidelijk mogelijk kunnen maken dat hij niet alleen met zijn hoofd iets moet doen maar ook met zijn been.

Ik hoop dat jullie tips hebben.
Vrijheiddresuur heeft veel gedult en duidelijkheid nodig en dat willen we het graag geven.

Groetjes Isa

ps let NIET op spelling

Monster_tos

Re: compliment vrijheidsdressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-09 13:22

Ik heb het mijn pony ooit geleerd met een wortel. Naast het paard gaan staan. Voetje vragen, en dan achterlangs tussen de voorbenen heen de wortel steken zodat hij met de neus tussen de benen gaat, ontussen het been dat je vast hebt geknield op de grond leggen.
Het zal niet helemaal correct zijn maar het werkte bij mijn pony.

Soyatjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-09 18:02

Heej Dankje wel
Ja het is niet helemaal de manier was je niet bang dat die de daardoor viel of koprol maakte ?
Of valt dat allemaal wel mee
xxx

Monster_tos

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-09 19:34

Nee deed ie helemaal niet, bleef keurig in evenwicht. En bouwde het natuurlijk wel op. Pony vond wel leuk, vooral de wortel :P

Shanedow

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-09 20:25

Probeer in ieder geval niet te snel en niet te veel want dan kan je rugblessures bij je pony ontwikkelen.
Proberen niet de snuit op de borst te zetten maar inderdaad tussen beide benen door waardoor je pony
wel steun moet zoeken op het voetje wat op de grond hoort. Je paard zal het ook zeker niet altijd even makkelijk
doen want het moet echt volledig op je vertrouwen en ook in zich zelf geloven. :D

Verder de oefening nooit doen op een harde ondergrond i.v.m. kans op vallen. ( zeg niet dat je dat doet maarja beetje extra info ;)! )

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 06:33

RT--> GVL

Bari

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 06:50

ik sta nog steeds versteld hoeveel mensen het been van hun paard willen vasthouden om het compliment te oefenen. ik heb het compliment aangeleerd zonder been etc vast te houden omdat ik zelf vind dat VD zonder enkele dwang moet komen en een been vasthouden vind ik zelf al dwang. ik heb de oefening in stukjes geknipt, ik heb eerst geleerd zijn been omhoog te brengen en zo te houden (bij de zweep achter in zijn knieholte te houden) en heb hem beloond als hij de zweep aanraakte en het been netjes omhoog bleef houden, als dat goed ging heb ik hem de zweep laten volgen met zijn neus, elke keer een stukje meer want let wel op, dit is een behoorlijk zware oefening zowel voor nekspieren als ook het strekkende been, bouw het op dus. maak je paard tijdens de VD goed los en warm voordat je met deze moelijkere oefeningen begint...uiteindelijk krijg je dat resultaat ( niet de beste foto maar toch even voor t idee...hij kwam op de foto al en stukje van het knie af). veel paarden vinden het eng in begin om de kont te laten zakken, dus wees geduldig. ik heb er 3 maanden over gedaan.

Afbeelding

Soyatjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-09 18:56

Hallo allemaal :D

Ik wil even iedereen bedanken die aandacht heeft besteed aan dit bericht.
We hebben vandaag de manier van monster tos gedaan.
En zo als ik hier al schreef Mazzel is heel leergierig .
En ja hoor nog geen 3 keer herhaalt en bij de 4de keer Tada:

Afbeelding
Eerste keer op de"manier van monster tos

Afbeelding
Tweede keer(haha aan de foto zie je dat we wel spanned of die niet om viel of wat dan ook :o )

Afbeelding
3de keer :+

Komt die dan:

Afbeelding

Had zijn been bijna niet vast :D :+ wij zijn trots het is dan wel eens waar op zijn fjords uit gevoert hahah zo sierlijk ziet het er niet uit maar hij deed het tog wel allemaal voor ons wij houden van hem:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Iedereen bedankt!!
En uiteraat we blijven gedult houden doen voorzichtig enzovoort we kunnen niet zonder hem als had mazzel het niet gedaan
Het gaat er niet om wat je paard allemaal kan maar om wie die is en daar hou je tog van :D
Groetjes!

Monster_tos

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 15:01

Hey wat leuk om te zien dat mijn manier werkte :D Leuk zeg die foto's!!
En bari, het been vasthouden is niet dwang, maar om even te laten zien dat het been daar heen moet. Het is echt niet dat ik hem daar heen trek, maar gewoon dat hij snapt wat ik bedoel.

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 12:51

Net begin hoor, pas er alleen op dat het hoofd niet tussen de benen doorgaat dan kunnen ze hun balans verliezen, vraag hem dan eventueel vlak naast het been aan de zijkant.

Daarbij nog een tip om te zorgen dat afstand tussen voorbenen & achterbenen wat groter is, dan heeft het paard meer de ruimte om met zijn lichaam te zakken en zijn been te strekken.

Ik zie hier geen dwang, alleen iemand die haar paard duidelijk maakt wat de bedoeling is door hem te ondersteunen en te begeleiden.
Je hand is een target en je paard volgt deze naar zijn uiteindelijke positie.
Ik zie liever dit, dan keer op keer maar oefenen en oefenen en oefenen zonder dat het nu duidelijk is wat je nu precies bedoeld, want dan wordt het juist een dwangmatige handeling.

Nee TS, je bent prima bezig zo hoor en je begeleider vind het wel grappig of niet ? ;)

Miska

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 13:05

Ik sluit me aan bij wat Bojangles zegt, beter een paard goed begeleiden/opleiden dan tot in den treuren herhalen totdat hij het snapt en er murf van wordt.
Het geeft een paard namelijk vertrouwen als je hem aanraakt, juist als hij het niet meteen begrijpt dan ben jij er voor hem.

Leuke foto's! :D
Jullie zijn een goed team!

Whitney_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-09 14:27

Leuke foto's. Ziet er goed uit.