Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Suelza schreef:Ik vraag mij altijd af waarom mensen zich er zo druk om maken dat een paard 'meedenkt'.
Ik vind het alleen maar prettig, want het laat zien dat het dier input geeft. Ik beloon het niet, maar straf er ook niet voor.
Zodra het paard de oefening goed beheerst en kun je de factoren er omheen veranderen, waardoor hij de oefening niet 'verwacht' en dan leer je hem vanzelf wachten.
Het ergste meedenken gebeurd veelal tijdens de 'leerfase' van het paard...
Bizzybijtje schreef:Suelza schreef:Ik vraag mij altijd af waarom mensen zich er zo druk om maken dat een paard 'meedenkt'.
Ik vind het alleen maar prettig, want het laat zien dat het dier input geeft. Ik beloon het niet, maar straf er ook niet voor.
Zodra het paard de oefening goed beheerst en kun je de factoren er omheen veranderen, waardoor hij de oefening niet 'verwacht' en dan leer je hem vanzelf wachten.
Het ergste meedenken gebeurd veelal tijdens de 'leerfase' van het paard...
Rondje draaien is idd niet zo erg. Maar als een paard ongevraagd gaat steigeren? Wat dan?
Suelza schreef:Bizzybijtje schreef:
Rondje draaien is idd niet zo erg. Maar als een paard ongevraagd gaat steigeren? Wat dan?
Dan heb JIJ iets niet goed gedaan...
Suelza schreef:Wat ik hiermee bedoel? Dat je het dan dus gewoon niet goed hebt gedaan.
Als je paard teveel focused op voedsel, heb je overduidelijk op het verkeerde moment een voedselbeloning gegeven.
Als je paard ongevraagd gaat steigeren, moet je je eens goed afvragen wat jouw lichaamstaal op dat moment is geweest.
Een paard doet niets 'zomaar' een paard reageerd op prikkels die jij hem op dat moment geeft...
Millanka schreef:Suelza schreef:Wat ik hiermee bedoel? Dat je het dan dus gewoon niet goed hebt gedaan.
Als je paard teveel focused op voedsel, heb je overduidelijk op het verkeerde moment een voedselbeloning gegeven.
Als je paard ongevraagd gaat steigeren, moet je je eens goed afvragen wat jouw lichaamstaal op dat moment is geweest.
Een paard doet niets 'zomaar' een paard reageerd op prikkels die jij hem op dat moment geeft...
daar ben ik het helemaal niet mee eens. Paarden, vooral vaak in het begin, doen gewoon zomaar wat in hoop dat ze wat te eten krijgen, want dat kregen ze ook toen ze eerder dat truukje deden. Je kan sowieso onbewust een signaal geven, als je gewoon even niet op je paard let en met iets anders bezig bent. Het kan altijd gebeuren, en daarom moet het paard gewoon weten dat hij echt niet iets krijgt als jij het niet duidelijk heb aangegeven.
Ik weet niet hoe jou paarden zijn maar veel paarden gebruiken dingen zoals steigeren vaak tegen mensen.
Leuk he? Zo'n discussieforum
haha...