Een paar maanden geleden ben ik er achter gekomen dat mijn pony een litteken heeft op haar tong. Dat is een oud litteken waar ze waarschijnlijk met het beleren een pantykousje om heen hebben gedaan, die heeft te strak gezeten en zo is het litteken ontstaan.
Op advies van de DA kon ik er maar beter geen bit meer gebruiken, omdat het toch elke keer pijn doet als het bit over het litteken komt. Nu snap ik achteraf ook waarom ze zo vaak het bit vast hield en met een menbitje de lucht in vloog.
Ik heb ongeveer een maandje een bitloos hoofdstel, kruislinks-systeem. Maar als mijn bijrijdertje op mijn pony rijd is ze eigenlijk niet te stoppen. Ze loopt gewoon vrolijk verder, zolang ik er naast blijf lopen gaat het goed. Maar als ze zelf gaat rijden is de pony niet te stoppen. Het is niet zo dat ze er keihard van door gaat, maar ze doet gewoon haar eigen zin.
Nu is mijn pony ook wel verschrikkelijk eigenwijs daar niet van.
Maar heb ik het verkeerde hoofdstel voor haar en welk hoofdstel zou beter bij haar passen?
Ik wil geen hackemore want er rijd een klein meisje op en vind als je met een hackemore rijd dat er iemand op moet rijden, die er mee om weet te gaan. Ook als ze zwaar gaat zitten, voelt de pony dat niet.
Iemand tips?

en van stilstaan naar stap ook. Maar van draf terug naar stap niet.