Verschillende soorten NH, op zoek naar een korte beschrijvin

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Xyris

Verschillende soorten NH, op zoek naar een korte beschrijvin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-09 22:29

Hallo!

Ik ben van plan binnenkort NH te starten, er zijn alleen zoveel soorten en zoveel informatie hierover te vinden dat ik een beetje door de bomen het bos niet meer kan zien.

Is er ergens op internet (of misschien hier op bokt?) van elk soort NH een beschrijving te vinden?
Ik hoor het graag!

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-09 09:17

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-09 10:08

Zoek eens op Natural Horsemanship in de Wiki (rechtsboven in je beeld) of ga naar de bibliotheek en leen wat boeken.

Xyris

Re: Verschillende soorten NH, op zoek naar een korte beschrijvin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-09 19:32

thanks, ik zal die van jou in de gaten houden marliez, de site werkt nu alleen niet goed, en ik zal ook wat in wiki kijken. tnx!

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-09 19:36

voordat je kan beslissen welke stroming je eventueel zou kiezen denk ik ook dat het voor jezelf ook handig is om te weten wat je eventueel zou willen doen.

wil je les volgens, of leer je makkelijk uit boeken?
wat is het uiteindelijke?

Xyris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-09 19:52

nou, ik wil bitloos kunnen rijden, heb wel veel met halsters gereden buiten enzo, maar gewoon gewoon, zoals jonge kinderen wel doen :p (deed ik vroeger dus) ik wil tevens boomloos beginnen, ik wil het zo natuurlijk mogelijk houden, ik wil veel grondwerk doen en mezelf volledig afstemmen op het paard (dat het paard dus niet alleen op mijn commandos, maar ook op mijn lichaamsbewegingen let) geloof dat er iemand is die het voor mekaar weet te krijgen dat het paard hem immiteert met stap/draf/gallop/halt etc zonder woorden. Ik leer prima uit boeken, maar zal een enkele keer wel een praktijklesje willen doen.

Het is voor mij belangrijk dat, hetgeen ik leer, wel strookt met dressuur, ik ben niet zo geweldig in dressuur en zal, zodra ik een eigen paard heb (en waarschijnlijk ook met mijn vz paard) dressuurlessen willen volgen, gewoon voor de juiste controle en de souplesse van het paard.

Mijn uiteindelijke doel is endurance en misschien wat eventing.

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-09 19:57

ahh oke!
en waar heb je tot nu toe gevonden qua methode's?

zelf ben ik met de methode van emiel voest bezig, vooral omdat je hier ook makkelijk les in kan krijgen.
zoiets als lichaamstaal begrijpen en goede timing(het aller belangrijkste IMO) is heel moeilijk zonder les te doen!
daarnaast rijden ze ook wel "dresuurmatig" al vind ik persoonlijk dat het niet voldoende is om je paard echt in topvorm te krijgen.
dus vandaar dat ik daarnaast nu ook ga beginnen met klassieke rijkunst/rechtrichten.
(maar volgens mij doen meerder EV centrums dit er ook naast)

Xyris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-09 20:00

ah ja, ik zit ook een beetje financieel te denken tuurlijk, zit op het moment wat krap, maar ik begin toch niet aan een paard voor ik financieel goed zit dus lessen kan ik wel nemen.

Ik wil een dravertje voor mezelf tegen die tijd, zijn toch niet top in dressuur, al zou ik de barokke rijkunst dolgraag leren. Ik zal sowieso even in emiel voest verdiepen, die ken ik nog niet, en wat ken ik qua NH, naja, ik heb van veel horen zeggen en ik heb ook veel filmpjes gezien, maar wat nou bij wat hoort... ik weet het niet meer, dus ik ben de weg een beetje kwijt, vandaar dit topic :)

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-09 20:01

Als je volgende week zondag tijd hebt :) Is er de NH dag in Arnhem.
Zeker een aanrader en verder gewoon een super leuke dag :D

Xyris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-09 20:02

ohh zal je net zien, ik heb NOOIT wat te doen op zondagen, maar uitgerekend dán heb ik een schriktraining met mijn vz paardje :p

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-09 20:20

Zo een beetje jouw berichten gelezen te hebben denk ik dat ik ook wel een aantal stromingen/namen kan noemen.

Jammer dat je niet naar de NH dag kan, maar volgend jaar is die weer :P

Goed, je geeft zelf ook al even aan, barok. Ik zou gaan kijken bij de klassieke rijkunst, daar zijn heel veel boeken van uitgegeven. Moravita kan ik heel erg aanraden, geweldige tijd daar gehad. Bent Branderup ook een aanrader.
Voor het grondwerken/vrijwerken enz. is Emiel Voest populair, maar ook Monty Robberts, Pat Parelli enz. Ik zelf ben heel erg onder de indruk van Jean F. Pignon klik
Boomloze zadels kan je testen bij verschillende verkooppunten. Is ook aan te raden, prettig om de verschillende types te proberen.
Bitloze optomingen kan je ook uitproberen als je lid bent van de vereniging en dat kan vaak voor een hoop verheldering zorgen binnen de type optomingen en werking ervan.
Verder veel kijken naar je paard, wees niet bang om fouten te maken, maar onthoud wel wat je fout doet. En proberen, proberen,proberen.

Succes!

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-09 20:21

en anders kan je ook nog naar horse event gaan!
daar is ook een hele ris aan NH mensjes!