Waar ik nu vooral bezig mee ben met mijn -nog niet ingereden- verzorg tinkers is rechtrichten aan de hand, draagkracht, balans, respect en vriendschap ontwikkelen. Zelf ben al enige tijd bezig met het Parelli Programma dus neem ook alles met hun door en zo werken we aan onze vriendschap, taal en leiderschap om elkaar goed te kunnen begrijpen bij het in rij proces.
Ik ben echt tegen het snel, snel inrijden van jonge paarden.. Ze moeten de tijd krijgen alles te kunnen verwerken..
Het lijkt me nu verstandig alleen maar op de grond bezig te zijn. Leiden en niet voorbij je schouder laten lopen, achterwaarts wanneer jij achteruit loopt, drafje aan de hand zonder je schouder voorbij te gaan en halthouden. Dit mede door jouw lichaamstaal en consequente gedrag.
Ik ben eerst begonnen met de yoyo game van Parelli om ze te leren, een wiebelend touw is achterwaarts. Dus ik laat ze langs me lopen en als ze voorbij mijn schouder gaan wiebel ik in fases met het touw zodat ze weten dat het niet mag na 3 keer hebben ze dat door en volgen ze je. Dan ga je werken aan ontspanning en al het goede belonen en het slechte negeren.
Ik heb ook veel gehad aan de dvd van Marijke de Jong en haar site.
Ga er maximaal 1 keer in de week op en longeer maximaal 1 keer in de week, ga dan opzoek naar balans aan de longe (wordt duidelijk besproken in de bovenstaande dvd). Werk aan sterk achterhand gebruik en neem 1 keer in de week rechtricht oefeningen mee. Dan zou ik verder nog 1 keer in de week ontspannen aan jullie relatie en vertrouwen werken dmv. grondoefeningen op lichaamstaal en respect. En de rest het paard lekker op de wei laten staan om te kunnen denken, rust in het koppie te brengen en spelen met zijn soortgenoten (werk dus niet dagen achter elkaar maar geef dagjes rust er tussen).
Leer luisteren naar alles wat je paard aangeeft, het bovenstaande van mij kan nog te veel voor hem zijn... let daar op.