Wandelen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Solis

Wandelen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-09 19:19

Ik ben de laatste tijd veel aan het wandelen met mijn paard; hem een beetje laten wennen aan vreemde situaties en nieuwe dingen zodat hij wat rustiger word en meer vertrouwen krijgt op straat.
Zit er al een tijdje over te peinzen of ik een touwhalster wil aanschaffen, ook voor wat meer grondwerk en evt. schriktraining.

Mijn vraag nu; wat denken jullie dat het veiligste (buiten hoofdstel + bit) is om te gebruiken voor een buitenwandeling? Tot nu toe stalhalster met halstertouwtje gebruikt, maar het blijft een jongen met temperament en het zal een keer gebeuren dat hij goed schrikt of echt even door het lint gaat, waarvoor zo'n touwtje toch wel heel kort is. Dan lijkt een leadrope goed dacht ik (want longeerlijn is wel weer héél lang..).
Stalhalster, touwhalster? Leadrope, halstertouw, longeerlijn? Wat denken jullie? Toch maar een touwhalstertje met leuke bijpassende leadrope of is dit eigenlijk overbodig/onzin?

Dani

Re: Wandelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 19:31

Touwhalster zou ik sowieso niet doen..stél dat hij wegrent kan hij zichzelf lelijk verwonden aan een touwhalster, omdat dat touw nooit stukgaat. Kan natuurlijk ook gebeuren met rijden als je eraf valt, maar ik zou toch eerder voor een (stevig) gewoon halster gaan. Leadrope is wel handig ja, dan heb je toch net wat extra speling mocht hij wel ineens gek gaan doen.

Solis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-09 19:41

Ja een touwhalster leek mij in zo'n geval ook zo scherp... nu heb ik prima overwicht tenzij het spannend word of hij enthousiast wordt, dan wil hij nog wel eens wat harder lopen dan ik.

Bedankt voor je antwoord!

e_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 20:41

Touwhalster lijkt me prima. Harlie heeft er 4 dagen bepakt en bezakt mee rondgewandeld ('s nachts natuurlijk niet).

alinuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 20:46

ligt er aan hoe heftig ij buiten is, als ie redelijk fris is, kan jeje oofdstel om doen en anders gewoon je halster!

Nickas

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 13:32

Touwhalster, werkt prima...
Leer er zelf goed mee om gaan, lees je goed in of ga kijken bij iemand die er al mee werkt. Een touwhalster is namelijk in mijn ogen vriendelijk en heel erg duidelijk voor een paard.
Het klopt dat bijna niet stuk kan, het wordt dus afgeraden om je paard er aan vast te zetten of iets dergelijks, maar tijdens wandelen kan het geen kwaad.
Een paard zoekt eerder een open overzichtelijke ruimte op dan dat hij de bosjes inrent (want juist dáár zitten de leeuwen!) dus de kans dat hij vast blijft zitten ergens is héél erg klein!
Uiteraard kan hij op het touw gaan staan, maar dat kan ook bij een gewoon halster+touw of met hoofdstel.
Zolang jij denkt goed je paard onder controle te hebben, kun je ermee naar buiten en zal je hem dus ook in de hand kunnen houden met een touwhalster.
Als je over het in de hand houden twijfelt, of gaat twijfelen omdat je iets engs nadert: ga dan niet verder dan het punt waar je gekomen bent en ga terug daar waar je hem wel aan kunt. Want vanuit dáár kun je verder werken!

Ik wandelde vroeger altijd met hoofdstel en hengstenketting. Ik zou dat nu echt nooit meer doen, wat zal ik dat arme paard toen veel hebben dwarsgezeten in zijn mond!
Een gewoon halster is veel te zacht doordat het breder is: juist daar kunnen ze 'doorheen' trekken, het doet gewoonweg geen pijn en dus hebben ze er ook geen respect voor.
Van een touwhalster hebben ze geen last zolang ze jouw volgen, maar krijgen er respect voor zodra ze dit niet doen.

Solis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-09 15:28

Bedankt voor jullie reacties!
Wel verschil van meningen; ik hoor dat enerzijds een touwhalster te scherp wordt bevonden en anderzijds dat het vriendelijk is maar duidelijk.
Over dat lostrekken trouwens; dat zal niet heel snel gebeuren, hij volgt me in vertrouwen en over het algemeen zorg ik dat ik hem geleidelijk aan nieuwe situaties wen zodat we ons niet opeens midden in zo'n paniek-naar-huis-willen-rennen-situatie bevinden. Ik zal hem natuurlijk ook nooit vastzetten aan zo'n ding of iets dergelijks, het is puur en alleen voor het wandelen/grondwerken.

Ik heb hem prima onder controle met zijn gewone stalhalster, het zijn eigenlijk de momenten waarop hij enthousiast wordt, dat hij wel eens wat harder wil en ongemerkt een pas vóór me loopt. Ik ga geen pijn gebruiken om hem in de hand te houden, een rukje moet voldoende zijn (en is het ook) maar ik was dus bang dat een touwhalster hier te scherp voor is of kan worden als hij eens ergens superbang voor wordt of van schrikt en sterk wordt..
Normaal (dus als er niks engs of spannends is) loopt hij prima op stem en mijn lichaamstaal mee, met een los touwtje. Met hoofdstel wil ik bij voorkeur niet; ik wil hem soms wat laten grazen en zo'n bit vind ik weer té voor een ontspannen wandelingetje, dat is gewoon niet nodig (dus overbodig, tenzij hij een dag heeft dat 'ie zoveel energie heeft en op ontploffen staat, dat is een ander verhaal :) ).

En het laatste wat ik wil, is er een touwhalster aan knuppen puur voor de leuk; het moet verantwoord en prettig voor ons beiden blijven.
Vandaar mijn vraag over wat mensen hier denken dat het veiligst en handigst is voor het buiten wandelen (buiten een hoofdstel ;) ) Het is altijd goed om verschillende meningen en argumenten te bekijken! Bedankt!

drafbalk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 15:34

wat is dan eigenlijk het verschil tussen halsters en touwhalsters?
is een touwhalster wat scherper?

Solis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-09 15:42

Yep, ze zijn geknoopt van touw (heel sterk) dus dunner en scherper. Ze hebben zo wat minder aan het hoofd 'hangen' dan met een breed 'zwaar' stalhalster, tenzij er druk op komt natuurlijk..
(kijk bijvoorbeeld op Touwhalsters.com of Touwhalsters.nl)

Hoop dat ik het zo goed zeg. *bukt*

drafbalk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 15:49

dus een touwhalster is beter voor leid oefeningen?
Laatst bijgewerkt door drafbalk op 26-08-09 15:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Nickas

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 15:50

Dat zeg je goed :)

Een touwhalster werkt alleen niet met een rukje. Je moet de constante druk houden tot het paard weer in het tempo of op de plek loopt waar jij hem hebben wilt, en dan ontspan je direct weer. Na een paar keer snapt je paard waar hij lopen moet.
Bij een gewoon halster is dat lastiger, want de brede neusriem zorgt ervoor dat het comfortabeler is om er tegen in te gaan duwen. Paarden worden dus makkelijk 'sterker' in een gewoon halster omdat het gewoonweg niet echt vervelend aanvoelt als ze er in gaan hangen.
Daarnaast zitten er op het touwhalster ook 2 knoopjes, een beetje aan de zijkant, die ook duwen.
Zo krijgt het paard een duidelijk signaal: hier moet ik blijven lopen, want als ik dat niet doe, dan gaat zij met dat touw op mijn neus duwen en das niet prettig.

Hetzelfde geldt overigens voor een paard dat niet mee wil lopen. Jij zet druk op het touwhalster, en het touw achter de oren zorgt voor meer druk dan een gewoon halster. Als je direct (!) weer de druk weghaalt zodra je paard ook maar iets voorwaarts gaat, leert het paard dat het met je mee moet komen lopen als jij dat vraagt, omdat de druk van het touwhalster vervelender is dan van een stalhalster.
En als hij braaf meeloopt, voelt hij er ook helemaal niets meer van, want het touwhalster is wel heel erg licht...

Nickas

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 15:52

Of je het overigens 'nodig' hebt bij een langzame pony durf ik zo niet te zeggen. Maar ik durf wel te zeggen dat het kan helpen ;)

drafbalk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 15:52

bedankt.

Solis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-09 15:58

Ja een rukje is dan niet de goede benaming voor wat je doet, het is druk zetten en die laten wegvallen zodra het goed gaat.
Als hij wat hard/sterk gaat houd ik hem bijvoorbeeld nog prima in de hand en bij me maar het 'gevaar' zit hem in het feit dat de druk steeds groter wordt en dan wordt het lastiger hem 'licht' te houden. Heb geen zin in lamme armen en een paard dat lekker in zijn halster hangt.

Over een stal halster zei je dit;
Nickas schreef:
Een gewoon halster ... doet gewoonweg geen pijn en dus hebben ze er ook geen respect voor.

Betekent dit dat druk van een touwhalster pijn doet volgens jou? Zo had ik de info die ik gevonden heb niet begrepen, en dit is mijn bedoeling niet..

drafbalk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 16:04

maar als een paard van een touwhalster schuurplekken krijgt, kan je er dan ook een bontje omheen naaien?

Solis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-09 16:06

Vast wel, maar dat lijkt me toch symptoombestrijding?

Nickas

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 16:10

Dat ligt er aan hoeveel druk er op komt. Ik denk dat het dik genoeg is om niet direct pijn te doen bij stevige druk, maar 600 kilo hangend aan een gewicht van 65 kilo of meer, ja, dat zal hem pijn doen.
In eerste instantie geeft het vooral duidelijkere druk.
Vergelijk het maar een beetje met dat een tikje van de zweep niet direct zeer doet, maar een ferme slag wel.

Ik denk dat het voor jouw doeleinde echter zeer geschikt is, wandelen, begrenzen, en weer verder gaan...

Met een bontje valt het effect van een touwhalster volledig weg. Bij goed gebruik ervan ontstaan er ook helemaal geen schuurplekken ook!

Solis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-09 16:16

Ik zie ons al touwhalstertje trekken :+

Bedankt voor je antwoorden, kan ik zeker wat verder mee!

Jaydee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 16:18

Als er geen gekke dingen gebeuren, kun je een touwhalster prima gebruiken. Gebruik hem zelf ook voor VD en grondwerk etc.
Wat je zelf zegt voor grondwerk en schriktraining is dit zeker een goede combinatie met leadrope. :)

Jaydee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 16:20

En als je een goed touwhalster hebt, knapt ie niet zomaar.
Wandelen gaat ook makkelijker met een leadrope dan met teugels, denk ik :)

Bismarck

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 16:28

Ik wandel heel erg veel met mijn paarden, ik gebruik een gewoon stalhalster met leadrope. Het leadrope gebruik ik omdat het een lekker lang touw is en je dus ruimte hebt om in te grijpen. Een halstertouw is voor mijn idee te kort en een longeerlijn zit me in de weg.
Een hoofdstel met bit vind ik zelf helemaal niets, vooral niet omdat ze daar veel sneller in de teugels verstrikt kunnen raken. Op een touw kunnen ze alleen maar staan. En als ik de teugels niet over het hoofd heb zit je alleen maar aan het bit te trekken.

Wat ik trouwens heb gedaan toen ik mijn hengst net had en hem moest verhuizen, was eerst een stalhalster met touw en daarover heen een halster met hengstenketting. Zodra die omhoog kwam gaf ik een rukje aan de hengstenketting maar voor de rest liep ik gewoon met het normale touw. Moet je er alleen wel een beetje handig in zijn om met twee touwen te lopen.

Solis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-09 16:37

Ik zie op een foto in je profiel wel dat je de leadrope door het halster heen hebt gehaald voor een soort strop/extra druk werking?

e_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 20:13

Als je paard te enthousiast wordt kun je hem ook leren dat hij op 'wiebelen' van je touw voor z'n neus achteruit/langzamer gaat.

Bismarck

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 21:54

Solis schreef:
Ik zie op een foto in je profiel wel dat je de leadrope door het halster heen hebt gehaald voor een soort strop/extra druk werking?

Nee dat was helaas omdat mijn stalhalster brak. Ik stond midden in het bos dus heb maar met mijn leadrope mijn halster proberen te maken zodat ik er nog veilig mee naar huis kon. En dat werkte gelukkig goed.

Annet_v

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-09 17:41

maar het is dus niet nodig om je eerst grondig in te lezen of les nemen ofzo voordat je een touwhalster kan gebruiken? als je gewoon doet wat hier staat, dan kan ik dat b.v gewoon een keer proberen bij mijn verzorgpony?