Uitleg gevraagd over grondwerk

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ymediem

Uitleg gevraagd over grondwerk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-09 13:14

Hallo,
Zou iemand mij wat meer kunnen uitleggen over grondwerk?
Over wat je moet doen en hoe je het doet?
En wat er allemaal bijhoort?
Daar ben ik wel benieuwd naar.
Ik hoor het graag.
Groetjes Michelle
Laatst bijgewerkt door Daihyo op 26-08-09 13:09, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Titel duidelijker

KDS

Re: Grondwerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 16:28

als je een paard/pony hebt waar je mee zou kunnen grondwerken kan ik wle een keer langskomen :P Ik woon om de hoek bij Haarlem en ik denk dat als je wilt weten wat grondwerk inhoudt, je het moet doen omdat lappen tekst toch anders is.

Ymediem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-09 17:24

KDS schreef:
als je een paard/pony hebt waar je mee zou kunnen grondwerken kan ik wle een keer langskomen :P Ik woon om de hoek bij Haarlem en ik denk dat als je wilt weten wat grondwerk inhoudt, je het moet doen omdat lappen tekst toch anders is.

me paard is een 3 jarige friese merrie.

Nell_

Re: Grondwerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 12:14

Je kan beginnen met de basis. Dus je paard laten volgen. Eerst in stap, daarna in draf etc.
Daarna kan je proberen hem achterwaarts te laten gaan. Eerst met druk op het halstertouw, en steeds verder uitbouwen tot hij achterwaarts gaat alleen op het commando.
Je kan ook proberen hem te longeren zonder lijn.

Ymediem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-09 14:02

Nell_ schreef:
Je kan beginnen met de basis. Dus je paard laten volgen. Eerst in stap, daarna in draf etc.
Daarna kan je proberen hem achterwaarts te laten gaan. Eerst met druk op het halstertouw, en steeds verder uitbouwen tot hij achterwaarts gaat alleen op het commando.
Je kan ook proberen hem te longeren zonder lijn.

dankje! ga ik proberen ;)

veerle123

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 19:54

Ik ben ook geintresseerd in grondwerk! Ik rij bij mensen met haflingers, en binnekort wordt er eentje opgeleerd. Maar nu longeren we haar eens af en toe. Dat principe heeft ze dan ook helemaal door(alleen het stappen niet, want dan stopt ze direct)
Ik probeer zoveel mogelijk op stem (want hun eigenaars rijden er eigenlijk niet op, ze doen enkel mennen)
Bij de paarden dat al opgeleerd zijn, kan je heel veel met je stem, vooral stoppen.
Maar bij het paardje dat opgeleerd moet worden, hoe kun je hem je laten volgen, doe je dat met nog een touw, zodat hij niet gewoon kan weg lopen? Doen je dat belonen?Ook het achteruit stappen, heef je druk op haar borst, of met halster werken?
Het paard dat al opgeleerd is (5 jaar) is enorm wild. Met een hoofdstel aan de longe krijg ik haar enorm moeilijk in bedwang. Dit is deels omdat ze terug naar de stal wil waar haar moeder staat.
Maar hoe kan ik proberen haar rustig te krijgen en haar aandacht volledig op mij te richten?
Dus oefeningen??

Signe

Re: Uitleg gevraagd over grondwerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 17:24

Grondwerk is een ruim begrip.. daar kan van alles onder vallen, bv NH, longeren, maar ook vrijheidsdressuur of kunstjes. Die drie overlappen elkaar en vaak kan het één niet altijd zonder het ander.

Wat wil je met grondwerk bereiken? Een jong paard klaarmaken voor het zadel? Een band scheppen met een `wild paard` zoals hierboven?
Bij beide is de basis hetzelfde maar kun je vertrekken vanuit een ander punt...

In het geval ven veerle123 zou ik het benaderen vanuit de mony roberts kant en beginnen met een join up.

Dat kan bij de TS ook geen kwaad, maa rhet kan zijn dat je daar al veel sneller kun gaan werken aan wat Nell omschrijft, netjes aan de hand meelopen. Daarmee bouw je namelijk ook al een verstandhouding op en soms een hele join up niet nodig.