Mijn verzorg haflinger gaat niet uit zichzelf, en als ik aanspoor over een hindernis, met vrijspringen. Ze gaat er dan als ze er bijna is, net langsheen. Alleen als ik mee-ren gaat ze er met moeite overheen, dit vind ik zelf niet erg handig en veilig. De hindernissen zijn dan niet eens erg hoog. Heeft iemand een idee hoe ik haar wel over de hindernis krijg, zonder veel gedoe??
lint afzetten naar de hindernis toe dan kan ze er niet langs af. Verder vind ik dat als een paard vrijspringen niet leuk vind(wat ik uit jou verhaal haal) je haar niet moet dwingen het te doen.
ik ben nu ook bezig en ik zet andere eve hoge hindernisjes neer en hij gaat er altijd over en als hij springen onder het zadel al niet leuk vind is het tevergeefs
Ze vind het waarschijnlijk niet leuk, het dan ook niet doen die van mij was ook bang van springen in het algemeen. Toen naar een rustige bak gegaan, gewoon balkje gelegd en getraind. Eerst aan de hand en dan gewoon los in de bak, geen longeertouw of niks. In het begin ook altijd erlangs gerend maar ik dreef haar er altijd naartoe, als ze er bijna was rende ik zo dicht mogelijk naar de sprong zodat ze er niet langsheen kon lopen en moedigde haar aan.
Die van mij doet het wél graag met een beetje aanmoediging (en daarmee bedoel ik niet dat je de pony moet dwingen, krijg je alleen maar problemen mee). Lint er langsheen zetten helpt denk ik ook niet veel. Als de pony het écht niet wil rent 'ie er gewoon doorheen denk ik
Gewoon lekker laten als ze het niet leuk vind. als je het toch echt wil, moet je zorgen dat ze er niet langs kan en de zijkant afzetten met lint of hindernispalen.
Anneliees_
Geplaatst: 13-09-09 14:40
Zoals hierboven al gezegd, sprong langs de kant vd piste/weide zetten & langs beide kanten afzetten, zodat ze er op het laatste moment niet naast kan .. Let er idd wel mee op dat je haar niet 'dwingt' om te springen, als je merkt dat ze het echt niet leuk vind of niet graag doet moet je er zeker niet verder mee gaan.
fenna2324
Geplaatst: 14-09-09 19:56
Gewoon helemaal opnieuw beginnen met leren springen denk ik
wij hebben een niet zo grote padock inderdaad in het midden een lint gespannen en dan de hinderis aan het hek. We laten de paarden regelmatig los springen. En de eerste of tweede keer moeten we soms ook een klein beetje druk zetten. Maar daarna kan je langs de kant gaan staan bij de meeste en kijken hoe ze zich uitleven. Je ziet ze dan echt praktige spronken maken. Als ik jou was zou ik ook proberen zo`n piste of stukje wei ofzo met een lint in het midden. Als het het dan na een paar keer nog steeds niks vind, zou ik het laten voor wat het is. Dan vind hij of zij het gewoon niet leuk! Succes
Je kunt de hindernis tegen een muur aanzetten, dan kan je paard er aan die kant al niet door. Verder kun je vragen of een paar mensen je helpen dan gaat het al een stuk makkelijker!
mn shet wou eerst er ook niet ovrheen maar je moet er zoiezo een balkje langsleggen mn shet heeft door dat ie na elke sprong een snoepje/brokje krijgt, dus eerst meelopen enz als ie doorheeft springen = brokje doen ze alles, nu krijgt ie alleen nog maar een knuffel
_Sofie
Geplaatst: 24-09-09 16:39
Ik laat zelf de pony's ook wel is vrijspringen. Ik zet dan een baan af met lint. Je kan het ook intressanter maken voor je pony door bijvoorbeeld vreemde dingen in de baan te zetten. Zo maak ik de "springbaan": sokkieso @ [JITP] Bram en Ulfy vrijspringen
_Sunshineee_
Geplaatst: 27-09-09 16:52
Pollewoppy schreef:
Gewoon lekker laten als ze het niet leuk vind. als je het toch echt wil, moet je zorgen dat ze er niet langs kan en de zijkant afzetten met lint of hindernispalen.
Helemaal mee eens
_Quickje_
Geplaatst: 28-10-09 20:36
Misschien gaat het beter als je naast de hindernis wat afbakening zet, en erna met een grote zweep er wat achter (niet slaan op het paardj eh!! maar gwn achter haar zodat ze het geluid hoort! zodat de enigste manier is om weg van de hindernis gaan, is om tedraaien maar als het smal genoeg is zou ze moeten gwn over de hindernis springen