hoe het beste longeren ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

lynneke23

hoe het beste longeren ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-09 20:59

hallo,

hoe het beste langeren?
met kaptoom of gew met een halster en een longe?
laat het me weten

midgie

Re: hoe het beste longeren ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-09 21:34

Ik vind het heel fijn om met kaptoom te longeren, zodat je met stelling en buiging kunt werken en de kaptoom is ook heel fijn om met dubbelen lijnen te werken, het voordeel is ook dat je uit de mond blijft,
Halster is niet handig als je er een stukje techniek bij wil hebben, met een halster gaan ze in hun eigen balans lopen en met het hoofd naar buiten gedraaid,met kaptoom kun je dat hoofd plaatsen, maar dat moet je ook aan je paard leren natuurlijk,
Ik werk via de manier van branderup en dat gaat echt super goed ,ben net met mijn 3 jarige begonnen op deze wijze te werken aan de hand en lijn en hij doet het echt heel leuk .

BlackDancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 09:02

Met kaptoom is idd beter om ervoor te zorgen dat je paard niet alleen maar met zijn hoofd in de lucht loopt en je kan met twee lijnen de stelling regelen.

chrisje_83

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 14:48

Zelf longeer ik vrijwel nooit aan het halster, vind dat vrij zinloos eigenlijk. Dat is zomaar om je paard of pony wat rondjes te laten hobbelen.
Met een kaptoom heb ik zelf geen ervaring, maar het is wel beter dan een halster. Je kan er namelijk stelling e.d. mee vragen en dat kan met een halster niet.

Ik longeer altijd met een gewoon dubbelgebroken watertrensje of een 4-ringentrens in het hoofdstel.

diega

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 18:41

Het ligt ook aan het doel dat je wil bereiken met longeren.
Gymnastiseren, of alleen maar even de benen strekken.
En of je paard al bekend is met het longeren en of jij al een beetje handig bent met het longeren.
Je kunt je paard nl wel gaan bijzetten of met touwtjes longeren maar daarbij moet je je paard evenredig actief/ voorwaarts houden met longeerzweep ander heb je er nog niets aan en gaat je paard alleen maar op de kop lopen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 18:43

Wat is je trainingsdoel?

Astrid_93

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 18:55

Het is beter om met kaptoom te longeren dan met halster. Maar ik doe het altijd met hoofdstel, want zo kan je de controle beter houden en dan schuurt het ook niet zo aan je paard zijn neus. Mijn vroegere pony schuurde altijd zijn haar aan zijn neus af, omdat hij altijd zo hevig was. Vandaar dat ik met hoofdstel ben beginnen te longeren.

lynneke23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-09 20:46

BlackDancer schreef:
Met kaptoom is idd beter om ervoor te zorgen dat je paard niet alleen maar met zijn hoofd in de lucht loopt en je kan met twee lijnen de stelling regelen.

wat bedoel je met 2 lijnen stelling regelen ?

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 06:52

RT --> GVL

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 07:04

Het ligt eraan. Heb je ervaring met longeren? Doe het anders eerst onder dskundige begeleiding.
Ik heb pas dubbele lijnen les gehad en moet echt nog een keer les hebben om weer verder te komen daarmee.
De ene keer als ik wat minder tijd heb doe ik aan een halster om echt conditie erin te houden. Pony wordt snel wat stevige zeg maar......Aan een halster kan ie imo prima op eigen benen lopen en zakt zijn hals ook.
De andere keer zet ik hem bij en de andere keer oefen ik dus met de dubbele longe.
Ik blijf altij kijken naar zijn rug gebruik en buikspieren. Hou hem er dus van achter wel goed bij.

Lexion

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 10:49

Het verschil (beter/slechter) tussen longeren met dubbele lijnen en een enkele lijn is er volgens mij niet helemaal. Het enige wat echt telt is dat je bij het longeren met een enkele lijn hulpteugels gebruikt!!!!!!! Doe je dit niet, dan bestaat de kans (zeer groot) dat je paard naar buiten gaat kijken en zo beweging krijgt aan een lijntje in plaats van functioneel getraind wordt. Wel zijn er natuurlijk verschillende mogelijkheden bij het longeren met een enkele lijn en een dubbele lijn.

lynneke23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-09 14:59

Lexion schreef:
Het verschil (beter/slechter) tussen longeren met dubbele lijnen en een enkele lijn is er volgens mij niet helemaal. Het enige wat echt telt is dat je bij het longeren met een enkele lijn hulpteugels gebruikt!!!!!!! Doe je dit niet, dan bestaat de kans (zeer groot) dat je paard naar buiten gaat kijken en zo beweging krijgt aan een lijntje in plaats van functioneel getraind wordt. Wel zijn er natuurlijk verschillende mogelijkheden bij het longeren met een enkele lijn en een dubbele lijn.

hoe longeer je met een dubbele lijn ?
en wat is dat juist ?