[AR] Galoperen op verharde weg ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Natashaa

Galoperen op verharde weg ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-09 11:03

Ik zit hier op een camping en naast onze caravan ligt nog een weg op camping, en daarnaast een hek en daarnaast een weg naar de slagbomen toe en aan de andere kant ligt bos, en nog voor de slagbomen kan je de bossen in op een breed pad. Nou er komen hier redelijk vaak paarden langs, meestal aangespannen, maar ook soms gewoon met ruiter.
Gisteren kwamen er 2 welshjes voorbij met een kar erachter, in galop. Ze hadden wel hoefijzers, maar het is toch best een hobbelige weg, met soms gevaarlijke hobbels, er komen niet zo heel veel auto's maar er kunnen wel auto's aankomen. Soms komt er wel een man op het paard aan in draf, oke dat vind ik nog wel kunnen. Maar 2 pony's met een kar erachter... Ik vond het wel raar en het was niet per toeval want hij kwam zowel de heen als de terug weg langs in galop.

Nou mijn vraag : Is het niet slecht om over een verharde weg te galoperen ? En vinden jullie het wel of niet kunnen ?
Mij lijkt het niet goed voor ze en ik vind het niet echt kunnen.
(sorry als het hier fout staat, maar het is mijn eerste topic :o)

Nou brand maar los ;)

Natashaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-09 11:33

Niemand ??

anjaatjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-09 11:34

Lijkt mij inderdaad niet bevordelijk voor de benen

Natashaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-09 11:35

anjaatjuh schreef:
Lijkt mij inderdaad niet bevordelijk voor de benen

Wat zou er kunnen gebeuren ??

Fries94

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-09 11:37

het is niet goed voor de pezen van een paard , maar gelukkig hadden de paarden ijzers onder. en dan nog is het zeker niet slim op een verharde weg te galoperen

S_uus

Re: Galoperen op verharde weg ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-09 11:39

Lijkt me toch dat het met ijzers nog gladder is?
M'n shet wil ook nog weleens aangaloperen op asvalt wegen neem dr dan altijd terug, dan bokt ze maar in draf.

anjaatjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-09 11:40

Zie het antwoord van fries94

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-09 11:41

Een klein stukje zal voor de pezen weinig kwaad kunnen; tenslotte worden ze niet zo zwaar belast als onder het zadel. Trouwens, ook politiepaarden galopperen weleens op de harde weg en die hebben maar zelden peesproblemen.

Wat ik wel eng vind, is het risico op uitglijden. Ik geloof dat ik het niet zou doen.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-09 11:42

GELUKKIG hadden de paarden ijzers onder? := nou dat is álles behalve gelukkig! als íets ónwijs slecht is voor je paard zijn het wel hoefijzers! jemig dat verdubbelt de klap weet ik veel hoe vaak! Dat is écht écht heel slecht. Galopperen op de weg opzich zónder ijzers is niet erg want dan wordt de schok opgevangen maar met ijzers? := dat slaat súperhard door!

TessJS

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-09 11:44

ik zou het ook niet doen.. waarom zou je? hooguit een paar meter maar verder ook niet.. het is een risico wat ik niet zou willen lopen!!

itsinmygenes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-09 11:46

Ik weet niet hoe slecht de weg is, maar wat hobbels lijkt mij niet zo erg.. maar galopperen op het harde is idd niet goed voor de pezen :n

Fries94

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-09 11:48

Maartje1990 schreef:
GELUKKIG hadden de paarden ijzers onder? := nou dat is álles behalve gelukkig! als íets ónwijs slecht is voor je paard zijn het wel hoefijzers! jemig dat verdubbelt de klap weet ik veel hoe vaak! Dat is écht écht heel slecht. Galopperen op de weg opzich zónder ijzers is niet erg want dan wordt de schok opgevangen maar met ijzers? := dat slaat súperhard door!

ik bedoelde met gelukkig voor de hoeven zonder hoefijzers op de weg is niet goed zonder ijzers altijd in de berm rijden ! trouwens met of zonder ijzers ze krijgen altijd een klap , met ijzers zal ook wel erger zijn maar een groot verschil zal het niet zijn want de grond is hard en kan niet worden in gedrukt. maar ik begrijp wel wat je bedoelt .

itsinmygenes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-09 11:50

Je kan ook wel op het harde rijden zonder hoefijzers hoor :) alleen galopperen blijft niet goed

JustMeTo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-09 11:52

Ik doe het ook wel eens een klein stukje hij heeft beetje slappe pezen maar hij staat ook op de easywalker ;)

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-09 11:53

geloof me.. je kunt véél beter zónder hoefijzers galopperen op de verharde weg!

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-09 11:53

Fries94 schreef:
op de weg is niet goed zonder ijzers altijd in de berm rijden !

Dat valt allemaal wel mee hoor. Mijn paard trippelt al jaren op blote voeten rond, daarmee stap en draaf ik gewoon over de verharde weg. Helemaal niets aan de hand. :)

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-09 11:54

Met ijzers galoperen is niet fijn voor de pezen (draven en stappen trouwens ook niet).
Zonder ijzers prima, mits je het langzaam opbouwt.

Fries94

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-09 11:55

Ir111 schreef:
Fries94 schreef:
op de weg is niet goed zonder ijzers altijd in de berm rijden !

Dat valt allemaal wel mee hoor. Mijn paard trippelt al jaren op blote voeten rond, daarmee stap en draaf ik gewoon over de verharde weg. Helemaal niets aan de hand. :)

gelukkig maar dan heef je paard vast goeie hoeven ;) maar de hoeven slijten dan snel af.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-09 11:59

Mijn paard heeft prima voeten. Het merendeel van de paarden kan dit ook gewoon, ijzers zijn in die zin naar mijn mening overschat. ;)

Relien

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-09 12:00

ik ben een x op een camping in frankrijk op vakantie geweest hier kon je ook paardrijden en dan gingen we dus over stenen ongelijke wegentjes met ijzers en losse stenen. dit ging altijd goed al moest je zelf op passen voor vliegende stenen.. de paarden en pony's daar hadden nooit tot zelde pees blesures.

ik denk dat het heel erg uitmaakt wat je paardje gewent is. ik denk dat wij toch ergens ook wel te betuttelend zijn voor paarden hoor..

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-09 12:00

hier even een filmpje van een beslagen hoef op de verharde weg: http://www.naturhov.dk/prod/Clips/Hovne ... beslag.mpg
En filmpje van een onbeslagen hoef op de verharde weg: http://www.naturhov.dk/prod/Clips/hovne ... beslag.mpg

Kijk en zie het verschil!

Daarbij een beslagen paard dat op straat stápt ondervindt driemaal de impactkrachten dat een onbeslagen paard ondervindt in draf.

Dus vertel mij alsjeblieft níet dat galopperen op de weg beter is mét ijzers dan zonder :+ want dan heb je je er blijkbaar níet in verdiept

amosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-09 12:04

Mijn paard heeft pas de ijzers eronder uit (paar maanden) ik ga drm nu paar keer per week kleine ritjes maken in de bos in stap soms wat draf om te hoeven te trainen, en het gaat iedere keer beter

maar met ijzers zou ik idd niet over de harde galopperen
lijkt me niet echt plezant voor het paard zelf
en idd ook niet voor de pezen

sorrell

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-09 12:06

Wij galoperen / draven/ stappen altijd op het harde, zowel onder het zadel als de paarden die achter de menwagen staan..
Alle paarden hebben geen ijzers en doen we dit minimaal 3 maal per week en toch wel flinke stukken ( galop).

Pees problemen hebben we nog bij geen een van de paarden meegemaakt, ik denk dat de pezen goed gehard zijn ondertussen..

Geen ijzers is ook geen probleem, laatst zijn ze 4 dagen gaan mennen en ongeveer 40 km per dag afgelegd, de hoeven sleten niet spectaculair af en ook daarna liepen ze niet gevoelig.

Tuuk moet je dit wel opbouwen en met paarden met zwakke pezen moet je natuurlijk altijd opletten!

sorrell

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-09 12:10

Maartje1990 schreef:
hier even een filmpje van een beslagen hoef op de verharde weg: http://www.naturhov.dk/prod/Clips/Hovne ... beslag.mpg
En filmpje van een onbeslagen hoef op de verharde weg: http://www.naturhov.dk/prod/Clips/hovne ... beslag.mpg

Kijk en zie het verschil!

Daarbij een beslagen paard dat op straat stápt ondervindt driemaal de impactkrachten dat een onbeslagen paard ondervindt in draf.

Dus vertel mij alsjeblieft níet dat galopperen op de weg beter is mét ijzers dan zonder :+ want dan heb je je er blijkbaar níet in verdiept

Maartje, indrukwekkende filmpjes!

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-09 12:14

Ir111 schreef:
Mijn paard heeft prima voeten. Het merendeel van de paarden kan dit ook gewoon, ijzers zijn in die zin naar mijn mening overschat. ;)
Ik zie bij jou geen foto's in je profiel van aangespannen rijden. Onder het zadel pak je misschien nog makkelijk een stukje berm maar dat is aangespannen wel iets anders. Als je veel op de weg komt kun je niet zonder ijzers of hoefschoenen.

En ja, ik galoppeer ook wel eens een stukje over de weg maar liever op zand in verband met het slijten van de ijzers.