[AR] Janouk op de districtskampioenschappen West 2009

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

janouk

Janouk op de districtskampioenschappen West 2009

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-09 03:08

Janouk heeft super haar best gedaan en beter dan dit kan ze op dit moment niet. Paul had zalig gereden en hij was erg trots op Janouk en ik als groom natuurlijk ook.
Het was pas haar derde start in het Z en we komen nog duidelijk te kort op dit niveau. De competitie was zwaar, want de andere pony's zijn al veel meer bevestigd.
Resultaten: 1e proef 56,32% en 2e proef 55,15% Maar we zijn op de goede weg en hebben nog genoeg verbeterpunten.

Janouk was 2e in het Z dressuur en 6e in het Kampioenschap West Z/ZZ dressuur. Maar wel een Hippiade plek om lekker veel ervaring op te doen. Dus op 19 september mag ze opnieuw in de ring verschijnen tegen 9 toppertjes in het Z dressuur pony's op de Hippiade.

Baas is trots op mij. :o
Afbeelding

Eerst even lekker losdraven
Afbeelding

Dan gaat het beginnen
Afbeelding

Verdorrie, 2 jury-auto's, heb ik weer :(
Afbeelding

Op weg naar de eenvoudige galopwissel
Afbeelding

Grote truuk, baas kan met 1 hand door een S van hand veranderen
Afbeelding

In de vaardigheid L was ze foutloos, maar met 8,5 seconde tijdsoverschrijding: 4,5 strafpunt tijdsoverschrijding.

L_Rivaldo

Re: Janouk op de districtskampioenschappen West 2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-09 08:28

Ziet er echt netjes uit hoor :D Op naar de volgende!

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-09 10:34

Jullie hebben een erg mooie combinatie!! Alles ziet er ook nog eens spik en span uit.

Ik heb jullie in de vaardigheid gezien, ik weet niet of Janouk daar liep zoals altijd?
Als dat zo is, is impuls jullie grootste probleem. Ze moet echt een stuk actiever gaan lopen, op deze manier kan ze namelijk ook geen verzameling laten zien en ben ik bang dat jullie op deze dressuurscores zullen blijven hangen. Tijdsoverschrijding was in deze vaardigheid ook niet nodig geweest, zonde.
Maar zolang je weet waar je aan kunt werken, blijft het paardrijden leuk. Dus heel veel succes ermee.

liberty

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-09 10:46

dan worden jullie onze concurrent op de Hippiade :) Wij zijn ook afgevaardigd in de dressuur.

Als dit pas je 3e Z wedstrijd is is het zeker niet slecht, komt allemaal wel goed :)

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-09 10:55

Sjonniej schreef:
Jullie hebben een erg mooie combinatie!! Alles ziet er ook nog eens spik en span uit.

Ik heb jullie in de vaardigheid gezien, ik weet niet of Janouk daar liep zoals altijd?
Als dat zo is, is impuls jullie grootste probleem. Ze moet echt een stuk actiever gaan lopen, op deze manier kan ze namelijk ook geen verzameling laten zien en ben ik bang dat jullie op deze dressuurscores zullen blijven hangen. Tijdsoverschrijding was in deze vaardigheid ook niet nodig geweest, zonde.
Maar zolang je weet waar je aan kunt werken, blijft het paardrijden leuk. Dus heel veel succes ermee.

@sonniej
Goed gezien. Impuls is ook ons grootste probleem. De oefeningen op zich gaat allemaal wel. Maar impuls bewaren dat is echt een probleem. Verzamelen is sowieso lastig, omdat ze niet echt gebouwd is als een dressuurpony: ze is behoorlijk overbouwd, maait voor en achter en buigt matig in het spronggewricht.
Wij hebben haar destijd gekocht als recreatiepony om lekker met de koets te toeren in het weekend. Samen zijn we vanaf 2005 de dressuur ingegroeid. Eerst dachten wij dat de M het eindstation was, maar het is toch gelukt genoeg punten te scoren om in het Z te komen. En we gaan lekker verder trainen: wie weet waar we ooit terecht komen. Het moet lichamelijk wel mogelijk zijn voor Janouk. We passen onze wensen aan aan de capaciteiten van Janouk. Dus we zien wel.
En het allerbelangrijkste we hebben zoveel plezier met haar. Als dit ons eindstation is, ook prima.

@liberty
We zijn nog lang geen concurrent in de Z hoor, maar we doen mee voor de ervaring en om te leren.
Zie je in Ermelo.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-09 11:08

Ik denk dat alle paarden en pony's (mits gezond) gewoon Z-proeven kunnen lopen, zowel ohz als voor de wagen. Bij de ene zal je er alleen wat meer moeite voor moeten doen dan bij de ander.
Ik denk dat Janouk helemaal geen verkeerde pony is en dat ze het ook makkelijk kan. Want lichamelijk vraagt een menproef niet zoveel van een paard, het is meer dat de menner het moeilijker krijgt naar mate het niveau hoger wordt, dan het paard.
Maar ik denk dat impuls echt heel erg belangrijk is, zolang je geen impuls hebt kan ze zich sowieso niet verzamelen. Ze moet leren dat ze meer gewicht naar achteren verplaatst en dat ze vanuit de schoft wat omhoog komt. In de vaardigheid duikte ze soms echt helemaal voorover, dat zou niet meer mogen bij een Z-pony.

Maar het is allemaal makkelijker dan gezegd. En ik weet ook niet in hoeverre jullie thuis echt gericht zijn op de sport of dat jullie meer recreatief ermee rijden. Het is namelijk niet iets wat je er met 1-2x in de week trainen uit gaat krijgen, omdat ze al te lang gewend is om op deze manier te lopen.

Ik vind het erg leuk om te horen dat jullie je aanpassen aan je pony en dat jullie niet koste wat het kost willen winnen.

liberty

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-09 11:11

@janouk, zoveel Z wedstrijden hebben wij ook nog niet gereden, ik geloof een stuk of 10, dus wij zien wel hoe het gaat, ik had ook niet al te best gereden op de DK.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-09 11:14

Oh leuk, komt naast Image (die kende ik dus al van een ander topic) ook Janouk eens even voorbij, had al wel eens foto gezien, maar dit is ook wel heel erg leuk om te zien en te lezen!

MyGuy94

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-09 11:36

Heb je wel vluchtig voorbij zien komen maar meer niet ;)
Vind jullie combinatie qua aankleding en verzorging wel heel erg mooi!
Veel suc6 verder nog in het Z, en geniet ervan op de Hippiade!

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-09 16:12

Super hoor! Leuke foto's.

Aan de hand van de keren dat ik jullie gezien heb kan ik me in het commentaar van Sjonniej vinden, maar dat weet je zelf ook :).

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-09 16:15

Dennis schreef:
Super hoor! Leuke foto's.

Aan de hand van de keren dat ik jullie gezien heb kan ik me in het commentaar van Sjonniej vinden, maar dat weet je zelf ook :).

Ik ook hoor. De jury trouwens ook.
Wij zijn hard aan het trainen onder het zadel om haar op te richten voor en achter te laten zakken. Er zit verbetering in. Maar we nemen de tijd: het hoeft niet kosten wat het kost.

Kom je volgende week trouwens ook naar de Zaanse Ruiters?

josie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-09 18:37

Super, gefeliciteerd.
Ach, denk maar zo, alle goede dingen komen langzaam en je bent al zo veel verder gekomen en kijk eens waar het jullie gebracht heeft......
Fijn dat jullie rekening houden met wat je paardje kan en niet kan. Hij/zij moet er ook plezier in hebben toch?
Succes op de Hippiade en met de trainingen, blijf genieten!

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-09 22:33

Het impuls-probleem dat ken ik...blijft moeilijk!
Ik doe ook mee in de klasse L....zie jullie daar dus wel.

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 12:01

Ziet er netjes verzorgd uit.
Alleen vraag ik me wel af hoe je nu in het Z terecht kunt komen zonder dat de pony op de achterhand wil komen en impuls behouden?

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-09 13:36

BlackDevils schreef:
Ziet er netjes verzorgd uit.
Alleen vraag ik me wel af hoe je nu in het Z terecht kunt komen zonder dat de pony op de achterhand wil komen en impuls behouden?

Omdat de mate van verzameling in draf gevraagd in de M van de pony van een andere orde is dan van een pony in de Z. Verder wordt in de M de verzameling maar in 2 onderdelen gevraagd. Wanneer je dan de overstap maakt naar het Z zal je een hogere graad van africhting moeten laten zien door meer verzameling in meer onderdelen. En dat moet groeien. De pony komt aan kracht nog te kort en compenseert door impulsverlies.
Verder is mijn pony een haflinger die naar voren gebouwd is en heeft ze cool temperament en richt ze zich van nature niet op. Dus de oprichting moet echt vanuit het rijden komen. Sommige paarden hebben nu eenmaal van nature meer oprichting. Die van mij niet.

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 13:52

Idd...eentje die van nature niet die oprichting heeft is moeilijk verzameld te rijden met een goede impuls.
Dan is het extra knap als je Z haalt!

nathalie2302

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 21:04

wat een leuke combinatie en wat ziet dat er fijn uit op de foto's...onderstaande quote van jou maakte echter dat ik het geheel nog mooier vond...TOP! :)

janouk schreef:
En we gaan lekker verder trainen: wie weet waar we ooit terecht komen. Het moet lichamelijk wel mogelijk zijn voor Janouk. We passen onze wensen aan aan de capaciteiten van Janouk. Dus we zien wel.
En het allerbelangrijkste we hebben zoveel plezier met haar. Als dit ons eindstation is, ook prima.