Blijft maar likken

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Springruit06

Blijft maar likken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-09 08:33

Ik ben mijn pony zijn eerste 'kunstje' aan het aanleren, een kus geven (likken)
Ik ben nu dus begonnen met mijn hand, of het moment dat hij likte zei ik 'lik' was het 'click' en daarna een snoepje. Overal waar ik mijn hand hield kreeg ik een lik, als ik het vroeg.. maar ook als ik het niét vroeg, om vervolgens vragend te kijken: snoepjee?

Hij had door: likken = goed = snoepje, dus hij bleef maar aan mn hand likken.

Hoe zorg ik dat hij dit alleen maar op commando doet?

Ik dacht zelf eraan om óf:
alleen belonen als ik 'lik' heb gezegd
of
Iedere keer dat hij likt 'lik' te blijven zeggen & belonen

kan ik één van deze doen, of zijn er betere manieren?

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-09 08:41

Ik zou enkel belonen als jij het commando geeft, en hij daarna dus de oefening doet. En na de click natuurlijk ;) Als hij het principe van clickertraining door heeft, weet hij dat er enkel na de click een beloning volgt.

Ik zou ongewenst likken gewoon negeren, of duidelijk 'nee' zeggen, en wegwandelen, en het dan daarna wel vragen (op commando) en goed belonen als hij het doet. Dat het duidelijk wordt dat enkel op commando likken beloond wordt.

Als mijn paard gaat flehmen als ik zijn lipje gewoon kriebel, dan krijgt hij wel een aai of een glimlach (want het is gewoon té schattig), maar hij krijgt enkel een beloning als ik gericht vraag om te gaan flehmen. Opzich vind ik het niet erg dat hij een beetje eigen initiatief vertoont, zolang het binnen de perken blijft.

Kelszz_

Re: Blijft maar likken

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-09 14:22

Zoals Solleke_Noah als zegt ik zou ook gewoon fel nee zeggen en weg lopen. Zo krijgen ze het het beste door denk ik.

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-09 16:19

Inderdaad, alléén belonen als jij het commando hebt gegeven.
Later kun je hier iets gemakkelijker in worden, maar zeker in het begin zou ik hier heel erg duidelijk in zijn.

Ik heb nu met mijn paard, wat Solleke ook zegt, flemen, kusje geven - dat mag ze best doen, dan krijgt ze een aai, maar geen click. Oefeningen als steigeren of spaanse pas mag ze nóóit uit zichzelf aanbieden, dat is gevaarlijk. En dat doet ze dus ook niet. Maar om dat te voorkomen, is het wel belangrijk dat je begint met duidelijk maken dat het alleen goed is als jij het vraagt, en niet als hij denkt dat 't zo leuk is. :)

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-09 16:26

Negeren, gevaarlijk is dit gedrag niet, en dit is een normaal stadium bij klikkertraining. Afstraffen werkt niet, je wil de motivatie die hij toont behouden, maar hij zal zich moeten leren beheersen. Lesje niet bedelen/niet eten en ook beleefd voer aannemen is een onderdeel van je basistraining bij klikkeren. Wat voor boeken heb je over dit onderwerp?
Bij gedrag dat wel gevaar kan opleveren kan het heel goed helpen om een tegenovergestelde beweging te vragen. Zoals buigen bij spaanse pas of hoofd laag bij steigeren.

kaatje1404

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 21:19

de rug toekeren en het gedrag totaal negeren. Dan gaan ze het wellicht eerst meer doen, dit is normaal. Zodra dit gedrag is uitgedoofd, (kan even duren, want het moet er helemaal uit zijn) kun je het opnieuw oppakken, maar dan puur en alleen op commando. Nooit straffen of Nee zeggen bij clickertraining...

Mastrootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-09 11:21

;) dit probleem heb bijna iedereen in het begin.

Wachtff

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-09 11:30

kaatje1404 schreef:
de rug toekeren en het gedrag totaal negeren. Dan gaan ze het wellicht eerst meer doen, dit is normaal. Zodra dit gedrag is uitgedoofd, (kan even duren, want het moet er helemaal uit zijn) kun je het opnieuw oppakken, maar dan puur en alleen op commando. Nooit straffen of Nee zeggen bij clickertraining...

Waarom mag je nooit "nee" zeggen (en eventueel weglopen?). Straffen doe ik zowiezo niet maar is 'nee' een straf? Ik vindt van niet, ik vindt het meer iets als: Dat mag je niet doen. En niet: Dat is stout.

Als ik mijn paard zogenaamd straf, dan geef ik een schreeuw (heeft meer indruk) of (ligt natuurlijk aan de situatie) een onverwachts tikje op het juiste moment.