Bitloos

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

corientjuhh

Bitloos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-09 22:06

Hee allemaal,
Ik heb een vraagje over het bitloos rijden
Als je met een halster en dan met teugels d'r aan (vlak bij de mond bij die ringen)
Is dat ook bitloos?
Zou het nl graag willen uitproberen hoe het is om bitloos te rijden maar ik wil niet direct zo'n bitloos hoofdstel aanschaffen voor die ene keer

Maartje1990

Re: Bitloos

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-09 22:08

natuurlijk is dat bitloos want je hebt dan geen bit :')

Máár een halster is natuurlijk wél totaal anders dan een bitloze optoming en allicht minder geschikt doordat het daar niet voor gemaakt is, maar opzich prima te gebruiken. Míts je de teugels aan de ring ónder de kin vast maakt dus níet die 't dichstbij de mond daar moet je ze júist niet vastmaken! Je moet ze dus aan die ring vastmaken (allebei) waar je je halstertouw ook aan vastmaakt.

corientjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-09 22:10

okee

Vie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-09 10:19

[GVL] -> [NA]

Aangezien het een vraag betreft over bitloos rijden. GVL is voor grondwerk en gaat niet over rij-zaken.

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-09 10:22

Bitloos is rijden zonder bit, dus dit is bitloos. Daarnaast is dit een startpunt voor veel ruiters die bitloos overwegen. Een halster is natuulijk niet gemaakt voor rijden dus als je besluit vaker bitloos te rijden is een hoofdstel wel aan te raden.

susupluus

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-09 08:51

het is gewoon bitloos maar als je echt gaat rijden zal ik een bitloos hoofdstel gebruiken

corientjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-09 10:34

Ik heb het woensdag geprobeerd super
Lekker los teugeltje en ik kon haar mooi op me stem terug rijden
Donderdag ging het bagger
Vrijdag gewoon met bit gereden aangezien ik les had
Zaterdag ook weer met bit omdat ik weer ff flink moest oefenen voor de dressuur, maar ik wil het zeker vaker gaan doen

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-09 10:36

Citaat:
Máár een halster is natuurlijk wél totaal anders dan een bitloze optoming en allicht minder geschikt doordat het daar niet voor gemaakt is, maar opzich prima te gebruiken. Míts je de teugels aan de ring ónder de kin vast maakt dus níet die 't dichstbij de mond daar moet je ze júist niet vastmaken! Je moet ze dus aan die ring vastmaken (allebei) waar je je halstertouw ook aan vastmaakt.

Ik maak ze wel altijd aan die ringetjes vlak bij de mond vast en dat gaat prima! _O-

Edit; stomme Smiley! :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 00:01

ik denk idd ook dat t beter is dan de teugels aan de onderste ring ( waar je je touw ook aan vast maakt ) vast te maken, zo rijd ik ook met mn touwhalster )
ik heb ook een bitloos hoofdstel

En zoals gezegt, mocht je echt serieus over gaan op bitloos kan je beter een optoming er voor gebruiken dan een stalhalster :) Wel leuk dat je t uitgeporbeerd hebt!

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 00:03

Hannah_Menno schreef:
Citaat:

Ik maak ze wel altijd aan die ringetjes vlak bij de mond vast en dat gaat prima! _O-

Edit; stomme Smiley! :')

tja, dat kan wel zo zijn. Maar de 'beste inwerking' heb je toch als je 'm aan de onderste ring vastmaakt.

zie hier maar eens, http://www.paardnatuurlijk.nl/onderzoek/index.htm

daar laten ze zien hoe de inwerking van verschillende bitloze optomingen is én ook de inwerking van een stalhalster als je 'm dus aan de zijkant vastmaakt of aan de onderkant.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 08:52

Ik zou het weleens kunnen proberen maar op deze manier rijd hij ook perfect! :j

tw4ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 17:51

Waarom is het beter om heb aan de onderkant vast te maken??

Helemaal als je het voor het eerst doet is het duidelijker om hem aan de zijkant vast te maken. Dan heb je meer het idee van met bit zeg maar.. (beetje stom uitgelegd, maar hoop dat het duidelijk is..)

Het is ook afhankelijk van je paard..

Ik heb een bitlooshoofdstel en die kruist onder langs naar de teugels. Werkt prima.. Je hebt er net iets meer te vertellen dan beide onderaan..
Volgens mij hebben de meeste bitloze hoofdstellen dat. Alleen niet als je met touwhalster rijd.. Toch??? Maar dit is mijn ervaring en wat ik gezien heb om me heen..

Mijn paard reageerd veel beter bitloos dan met bit.. (als hij gaat rennen heb ik met bit toch niks meer te vertellen (die kunnen ze vast pakken en met dit heb je een andere inwerking) en verder doet hij het super!! En hij vind het zelf ook leuker want mag nu wel eten;))

tw4ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 17:52

Ow oliebol.. Ik zie dat deze al heel oud is.. Sorry:$

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 18:38

deze is niet oud hoor :+ maar als je het onder vast klikt is de drukverdeling beter én duidelijker dus wat jij zegt gaat niet op. Kijk maar eens op die link die ik hier neergezet hebt. Dan kun je 't zien én lezen

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 16:00

Ik rij zelf ook met een gewoon stalhalster, wel met bontjes voor het eventuele schuiven wat soms toch gebeurt, maar als ik ze onderaan doe snapt ze er niks van hoor!
Heb ook even op die site gekeken, maar die voorbeelden zijn alleen met naar achteren trekken.
Als ik wil dat mijn paard naar rechts gaat, gaat mijn hand ook iets naar rechts (en je hele lichaam etc.).
Hier dus nog iemand die de teugels ook aan de zijkant doet^^ (Wat dus wel goed gaat met de stijl van rijden)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 23:14

Sassol schreef:
Ik rij zelf ook met een gewoon stalhalster, wel met bontjes voor het eventuele schuiven wat soms toch gebeurt, maar als ik ze onderaan doe snapt ze er niks van hoor!
Heb ook even op die site gekeken, maar die voorbeelden zijn alleen met naar achteren trekken.
Als ik wil dat mijn paard naar rechts gaat, gaat mijn hand ook iets naar rechts (en je hele lichaam etc.).
Hier dus nog iemand die de teugels ook aan de zijkant doet^^ (Wat dus wel goed gaat met de stijl van rijden)

als ze er niets van snapt heb je je paard dus niet goed aan je hulpen van je benen en zit

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 17:59

@ Cinnepin: het ging even om de werking van het halster en hoe je ze nu vast moet maken. En wou dus even duidelijk maken dat mijn paard me beter snapt als ik ze aan de zijkant doe dan aan de onderkant.

Ik kan gewoon sturen zonder teugels hoor;)