haflinger bitloos.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

skoster

haflinger bitloos.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-09 10:39

Hoi.

Mijn haflinger en ik rijden af en toe bitloos, om hem steeds even er aan te laten wennen. Op het begin gaat het goed, dan luisterd hij prima. Maar op een gegeven moment neemt hij de touwtjes zelf in handen. Hij loopt gewoon een kant op, ik kan sturen wat ik wil maar hij loopt recht uit, naar het hek waar hij stil blijft staan. Als ik hem daarna weer weg stuur, is er niets aan de hand. Maar wanneer we dan weer lekker bezig zijn, herhaalt het zich weer. De haflinger is 10 jaar en ik gebruik een teugels gekruiste bitloose optoming omdat ik dan het gevoel heb hem beter onder controle te hebben omdat hij namelijk er sterk is. Wat zou de oorzaak zijn? En wat kan ik er tegen doen?

Groetjes Sigrid.

MarliesV

Re: haflinger bitloos.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-09 10:41

In principe stuur je niet met je handen maar met je zit en met je benen.

Hoe gaat het als je oefeningen doet om hem bijvoorbeeld netjes te laten afwenden zonder dat je hierbij je teugels gebruikt of je nu wel of geen bit in hebt?

Je zou denk ik eerst moeten oefenen met het wijken voor druk en met het sturen op je zit. Dan zal het zonder bit ook veel beter gaan. De achterkant moet ook mee hè.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-09 18:52

Om te beginnen voedt je je paard eens fatsoenlijk op en neem vervolgens les van iemand die weet waar Abraham de mosterd haalt!

Miepie1980 schreef:
In principe stuur je niet met je handen maar met je zit en met je benen.

En jij denkt indruk te maken bij een Haf die gewoon vier middelvingers opsteekt?

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-09 23:15

Wat Miepie zegt klinkt helemaal niet raar. Je hoort je paard te rijden op je zit. En wijken voor druk is een essentieel onderdeel van (bitloos) rijden. Ikke, heb jij ervaring met dit type paard en bitloos rijden? Ik heb er zelf zo eentje bitloos ingereden, die ondanks het wijken voor druk (wat hij prima snapt, maar het eigen initiatief kan sterker zijn ;) ) ook wel eens van die truukjes had :+ . Inmiddels reageert hij prima op zit- en beenhulpen. Kostte best even tijd, want dit soort paarden geven hun eigen initiatief niet snel op. Ja, je kunt ze er doorheen rammen, al hoewel ik denk dat dat absoluut de manier niet is, want je wilt toch dat je paard met plezier voor je wilt werken en niet dat hij voor je werkt, omdat hij bang is dat hij weer een lel krijgt?

TS, echt consequent zijn is het antwoord. Naar rechts is naar rechts. Naar links is naar links. Snapt je Haf je been- en zithulpen nog niet, probeer dan heel consequent die hulpen alsnog te geven, naast je teugelhulpen. Het is moeilijk om vanachter de computer te zien waar het fout gaat, maar mijn ervaring is dat een goede zit, de juiste zelfverzekerde energie van de ruiter, de juiste been- en zithulpen, zeer consequent zijn en geen genoegen nemen met dat gedrag het enige is wat helpt. Oefening baart kunst. ;)

Verder hoop ik dat je kruislingse optoming echt duidelijk is (en een goede release geeft). Ikzelf heb geen goede ervaringen met deze bitloze optomingen. Ik (en vooral mijn paard ;) ) vond ze erg onduidelijk overkomen door de slechte release en dat is killing bij het beleren van een jong paard. :\

Goede les nemen is altijd een fijne voorwaarde. Ergens gaat er iets fout binnen je communicatie met je Haf en daar moet je aan gaan werken. Is helemaal niet erg, want veel Hafjes zijn uiterst slim en sterk, maar het is zeer zeker oplosbaar. Ik hoop dat je er iets mee kunt, heel veel succes! :)

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-09 09:20

Twiggy2008 schreef:
Wat Miepie zegt klinkt helemaal niet raar. Je hoort je paard te rijden op je zit. En wijken voor druk is een essentieel onderdeel van (bitloos) rijden. Ikke, heb jij ervaring met dit type paard en bitloos rijden? Ik heb er zelf zo eentje bitloos ingereden, die ondanks het wijken voor druk (wat hij prima snapt, maar het eigen initiatief kan sterker zijn ;) ) ook wel eens van die truukjes had :+ . Inmiddels reageert hij prima op zit- en beenhulpen. Kostte best even tijd, want dit soort paarden geven hun eigen initiatief niet snel op. Ja, je kunt ze er doorheen rammen, al hoewel ik denk dat dat absoluut de manier niet is, want je wilt toch dat je paard met plezier voor je wilt werken en niet dat hij voor je werkt, omdat hij bang is dat hij weer een lel krijgt?

TS, echt consequent zijn is het antwoord. Naar rechts is naar rechts. Naar links is naar links. Snapt je Haf je been- en zithulpen nog niet, probeer dan heel consequent die hulpen alsnog te geven, naast je teugelhulpen. Het is moeilijk om vanachter de computer te zien waar het fout gaat, maar mijn ervaring is dat een goede zit, de juiste zelfverzekerde energie van de ruiter, de juiste been- en zithulpen, zeer consequent zijn en geen genoegen nemen met dat gedrag het enige is wat helpt. Oefening baart kunst. ;)

Kortom: voedt die knol op!!
Twiggy2008 schreef:
Verder hoop ik dat je kruislingse optoming echt duidelijk is (en een goede release geeft). Ikzelf heb geen goede ervaringen met deze bitloze optomingen. Ik (en vooral mijn paard ;) ) vond ze erg onduidelijk overkomen door de slechte release en dat is killing bij het beleren van een jong paard. :\

Kortom: gebruik goed materiaal!
Twiggy2008 schreef:
Goede les nemen is altijd een fijne voorwaarde. Ergens gaat er iets fout binnen je communicatie met je Haf en daar moet je aan gaan werken. Is helemaal niet erg, want veel Hafjes zijn uiterst slim en sterk, maar het is zeer zeker oplosbaar. Ik hoop dat je er iets mee kunt, heel veel succes! :)

Kortom: neem goede les!

Jemig wat heb jij veel tekst nodig om hetzelfde te zeggen........
Wat Haflinger & co betreft, daar heb ik er de nodige van onder handen gehad en begeleid. Land Rovers pur sang, zo voorzichtig als mogelijk, zo grof als noodzakelijk en met name dat laatste wordt vergeten!

HET probleem is vrijwel altijd dat eigenaren van Haflinger & co niet in staat zijn de volledige range te overzien van van vingerwijzing tot bezemsteel en JUIST Haflinger & co hebben deze volledige range nodig om tot plezierige gebruikspaarden te worden.
Dit alles nog even los van het feit dat de wijze waarop de meeste Haflinger & co worden gebruikt niet de wijze is waarmee je de meest plezierig werkbare paarden krijgt.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-09 09:30

Ikke, dit is internet en soms is wat meer duidelijkheid en uitleg wel eens fijn.
Zeker als ik lees in haar profiel dat het hier om een 14-jarige gaat. Het is alleen maar goed bedoeld, hoor. ;)

ivaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-09 09:34

nou het kan wel want ik rij met mijn lichaamstaal ik doe inprenciepe niks met mijn handen en benen
en of het nou met een haf is of een kwpn het is toch een paard

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-09 09:37

ivaan schreef:
nou het kan wel want ik rij met mijn lichaamstaal ik doe inprenciepe niks met mijn handen en benen
en of het nou met een haf is of een kwpn het is toch een paard

In principe helpt goede lichaamstaal al heel erg goed, maar er zijn wel paarden die wat 'stugger' kunnen reageren. Maar in principe kan elk paard dit heel snel snappen. Hafjes en soortgelijke typjes zijn allesbehalve achterlijk. Alleen is het voor veel ruiters vaak moeilijk om continu zo te blijven rijden, want wees eerlijk, de meesten vinden het handiger om alleen maar aan die teugels te trekken om te sturen. :\

Rij eerlijk, goed en consequent, waar je ook rijdt en een paard heeft het zo door. :)
Wat dat betreft zijn het eigenlijk echt superdieren. :+:

LaVieDivine

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-09 09:58

sja ik ga met ikke mee :d 1x een flinke por tussen zn ribben en eens welgemeend boos worden en hij zal plots wel de juiste richting kunnen uitlopen hoor.
NH en paardengefluister allemaal goed en wel, maar velen schijnen tegenwoordig niet meer te zien dat je een paard dat je gewoon negeert wel mag laten merken dat je het daar niet mee eens bent.

IZZIIE

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-09 17:32

meer op je benen werken..veel grondwerk

laurahi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-09 18:34

Vaak als paarden niet luisteren naar het sturen slenteren ze vaak ook in hun eigen tempo rond. Je paard probeert je uit. Het enige wat je kan doen is de hele tijd het tempo bepalen en dan sturen. Laat je paard in een lekker drafje lopen en probeer vooral met je zit te sturen. Probeer je paardje voor te zijn als je weet dat hij weer langzamer wil of de andere kant op wil. Je moet continu reageren op elkaar. Haflingers staan er bekend om dat het paardjes zijn die van elk klein moment dat jij niet oplet snel de andere kant etc. opgaat. Probeer hem dus vooral voor te zijn en de hele tijd een consequente leider te zijn. Ik weet dat het moeite kost, maar ga liever 15 minuutjes goed rijden dan 1 uur minder goed (meer met minder!!)

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 14:37

kynshiri schreef:
sja ik ga met ikke mee :d 1x een flinke por tussen zn ribben en eens welgemeend boos worden en hij zal plots wel de juiste richting kunnen uitlopen hoor.
NH en paardengefluister allemaal goed en wel, maar velen schijnen tegenwoordig niet meer te zien dat je een paard dat je gewoon negeert wel mag laten merken dat je het daar niet mee eens bent.

Dan heb jij weinig verstand van NH, want fase 4 kan behoorlijk confronterend zijn. :D

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 15:39

Ik snap ook niet helemaal waar die opmerking 'NH en paardengefluister...' precies op slaan, maar ach..... En ja Caira ;) , helemaal waar, fase 4 is behoorlijk heftig. :D

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 17:37

Caira schreef:
kynshiri schreef:

Dan heb jij weinig verstand van NH, want fase 4 kan behoorlijk confronterend zijn. :D

Dat is Parelli, hetgeen NIET representatief is voor NH.....
Ik begrijp heel goed wat kynshiri bedoelt en dat getuigt dan misschien volgens enkelen niet van "inzicht", het getuigd in ieder geval dat hij/zij van aanpakken weet, indien dat nodig mocht zijn.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 22:00

als parelli geen NH is wat is dat dan wel?

Nickas

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 13:37

ikke schreef:

Caira schreef:

Ja, dan ben ik ook wel benieuwd naar jouw uitleg waarom Parelli niet representatief zou zijn...

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 13:50

Nickas schreef:
ikke schreef:

Caira schreef:

Ja, dan ben ik ook wel benieuwd naar jouw uitleg waarom Parelli niet representatief zou zijn...

Parelli is een trainingswijze; door zijn volgelingen graag onder de noemer NH geschoven.
Daarmee is Parelli echter niet meteen representatief voor wat NH is, in tegendeel zelfs.

Nickas

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 16:01

Maar hoe zit dan dan met Monty Roberts, met Emiel Voest, met Klaus Ferdinand Hempfling... noem het maar?

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 21:00

Nickas schreef:
Maar hoe zit dan dan met Monty Roberts, met Emiel Voest, met Klaus Ferdinand Hempfling... noem het maar?

moet je hen vragen, niet aan mij.

Voor mij persoonlijk geldt er maar één ding: ik wil een correct lopend paard dat fysiek verantwoordt het werk kan doen wat ik ervan vraag.
Dat stukje opvoeding is daarin essentieel, zowel voor mijn veiligheid als voor die van het paard. Ik moet er blind op kunnen vertrouwen dat het paard doet wat ik ervan wil, vooral wanneer de situatie wat kritisch wordt.

Hoe je dit wil noemen zal me worst wezen, ik heb dat stickertje niet nodig.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 21:07

Maar wat is in godesnaam dan wel NH?

Als je de parelli methode zou bestuderen zou je precies zien dat wat jij belangrijk vindt de basisprincipes zijn van Parelli.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 21:13

Caira schreef:
Maar wat is in godesnaam dan wel NH?

Als je de parelli methode zou bestuderen zou je precies zien dat wat jij belangrijk vindt de basisprincipes zijn van Parelli.

Wat NH is? Een marketingkreet, meer niet.

Ik weet dat Parelli goede basisprincipes heeft. Mijn lesgeefmens heeft dat ook, met dat verschil dat zij gewoon elke twee weken in mijn bak staat en verteld wat ik goed en fout doe, zowel in rijden als in de omgang en daarmee zijn we weer terug bij de uitgangspunten die ik hier eerder noemde.

LaVieDivine

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 12:12

ik ben inderdaad geen parellifan neen.
en wat ik bedoelde is dat iedereen tegenwoordig 'paardvriendelijk' schreeuwt. we moeten bitloos want dat is paardvriendelijker, zachte trainingsmethoden want dat is paardvriendelijker, noem maar op. maar daarbij wordt dan wel vaak vergeten dat het helemaal niet fout is om je grenzen te trekken en dat beest een keer (gepast) op zn plek te zetten. het is goed dat men inziet dat paarden beleren ook anders kan en dat je je jonge paard niet gaat overvallen, maar daar tijd voor neemt of ziet dat een paard de bak rondmeppen nergens voor nodig is, maar tegenwoordig wordt er toch wat veel k*k aan gehangen hoor! het is niet alleen maar ' Sitaatje lieve meid, zou je aub van t baasje zn voet willen gaan? dat doet nogal pijn zie je...'
zelfs parelli's basisideeën zijn uiteindelijk maar common sense die iedereen die met een paard zou behoren te weten!

als je Fase 4 zegt is het ok, maar als ik zeg 'zet hem toch gewoon is ff op zn plek' dan ben ik de boeman :roll: als je wilt, wil ik ook wel een cryptische naam verzinnen om dat op zn plek zetten vanaf nu te noemen hoor.

ik ken nx van NH?? van parelli niet zo veel nee, dat marketinggedoe en die levels enz zijn nx voor mij, maar alledrie mijn paarden zijn te betrouwen, kennen een hele hoop trucjes, zijn bekend met van alle grondwerk in vrijheid, hoeven niet vast te staan om te borstelen, zijn vlot uit de weide te halen, wachten beleefd op hun eten, trappen niet op mijn tenen of lopen mij niet omver, zijn zonder zadel, zonder bit en zelfs zonder hoofdstel te berijden. dat zou niet waar zijn moest ik vreselijk met ze omgaan toch?

Nickas

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 13:03

Met paarden omgaan kan ook goed zonder een NH methode te volgen, dus Kynshiri, dat maakt me niets. Een paard moet je goed kunnen opvoeden en daar zijn verschillende manieren voor.
Duidelijkheid is daarin heel belangrijk. Noem het fase 4, noem het een flinke por...

Parelli is helaas zeer commercieel geworden, iets waar ik ook niet achter sta.
Maar sinds ik met deze methode in aanraking ben gekomen en heb gezien dat het werkt (en nee, dat is absoluut niet alleen maar paardengefluister, maar ook die fase 4 ;)) ben ik wel 'om'.
Ik weet me maar weinig verdiept in andere methodes rond NH, daar kan ik moeilijk over oordelen dus, gewoon omdat Parelli voor mij werkt en ik kreeg er goede begeleiding bij die goed gevorderd was in het systeem Ik weet wel dat alle methodes erg overeen komen met elkaar.
Als ik het van iemand had geleerd die zich goed had verdiept in verschillende methodes en mij het beste van dat alles samenvoegde in de lessen die ik volgde, had ik waarschijnlijk ook parelli een marketingkreet gevonden.
Ik vind dat Ikke zich nogal bot laat overkomen door zo'n streep te trekken door parelli en het niet representatief vindt voor NH, terwijl ik in andere systemen precies dezelfde dingen zie terugkomen...

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 16:43

Nickas schreef:
Ik vind dat Ikke zich nogal bot laat overkomen door zo'n streep te trekken door parelli en het niet representatief vindt voor NH, terwijl ik in andere systemen precies dezelfde dingen zie terugkomen...

Die botheid zal ik heel snel verklaren. Wat kost Parelli jouw elke maand?

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 17:03

parelli heeft mij alleen wat lege dvd's gekost en een schat aan informatie opgeleverd. Maar alla stel dat je wel een pakket koopt, kijk hoeveel uren je daarmee vooruit kunt. Enig idee wat een goede instructie kost?