Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
) ook wel eens van die truukjes had
. Inmiddels reageert hij prima op zit- en beenhulpen. Kostte best even tijd, want dit soort paarden geven hun eigen initiatief niet snel op. Ja, je kunt ze er doorheen rammen, al hoewel ik denk dat dat absoluut de manier niet is, want je wilt toch dat je paard met plezier voor je wilt werken en niet dat hij voor je werkt, omdat hij bang is dat hij weer een lel krijgt?
) vond ze erg onduidelijk overkomen door de slechte release en dat is killing bij het beleren van een jong paard.
Twiggy2008 schreef:Wat Miepie zegt klinkt helemaal niet raar. Je hoort je paard te rijden op je zit. En wijken voor druk is een essentieel onderdeel van (bitloos) rijden. Ikke, heb jij ervaring met dit type paard en bitloos rijden? Ik heb er zelf zo eentje bitloos ingereden, die ondanks het wijken voor druk (wat hij prima snapt, maar het eigen initiatief kan sterker zijn) ook wel eens van die truukjes had
. Inmiddels reageert hij prima op zit- en beenhulpen. Kostte best even tijd, want dit soort paarden geven hun eigen initiatief niet snel op. Ja, je kunt ze er doorheen rammen, al hoewel ik denk dat dat absoluut de manier niet is, want je wilt toch dat je paard met plezier voor je wilt werken en niet dat hij voor je werkt, omdat hij bang is dat hij weer een lel krijgt?
TS, echt consequent zijn is het antwoord. Naar rechts is naar rechts. Naar links is naar links. Snapt je Haf je been- en zithulpen nog niet, probeer dan heel consequent die hulpen alsnog te geven, naast je teugelhulpen. Het is moeilijk om vanachter de computer te zien waar het fout gaat, maar mijn ervaring is dat een goede zit, de juiste zelfverzekerde energie van de ruiter, de juiste been- en zithulpen, zeer consequent zijn en geen genoegen nemen met dat gedrag het enige is wat helpt. Oefening baart kunst.
Twiggy2008 schreef:Verder hoop ik dat je kruislingse optoming echt duidelijk is (en een goede release geeft). Ikzelf heb geen goede ervaringen met deze bitloze optomingen. Ik (en vooral mijn paard) vond ze erg onduidelijk overkomen door de slechte release en dat is killing bij het beleren van een jong paard.
Twiggy2008 schreef:Goede les nemen is altijd een fijne voorwaarde. Ergens gaat er iets fout binnen je communicatie met je Haf en daar moet je aan gaan werken. Is helemaal niet erg, want veel Hafjes zijn uiterst slim en sterk, maar het is zeer zeker oplosbaar. Ik hoop dat je er iets mee kunt, heel veel succes!
ivaan schreef:nou het kan wel want ik rij met mijn lichaamstaal ik doe inprenciepe niks met mijn handen en benen
en of het nou met een haf is of een kwpn het is toch een paard
kynshiri schreef:sja ik ga met ikke mee :d 1x een flinke por tussen zn ribben en eens welgemeend boos worden en hij zal plots wel de juiste richting kunnen uitlopen hoor.
NH en paardengefluister allemaal goed en wel, maar velen schijnen tegenwoordig niet meer te zien dat je een paard dat je gewoon negeert wel mag laten merken dat je het daar niet mee eens bent.
Caira schreef:kynshiri schreef:sja ik ga met ikke mee :d 1x een flinke por tussen zn ribben en eens welgemeend boos worden en hij zal plots wel de juiste richting kunnen uitlopen hoor.
NH en paardengefluister allemaal goed en wel, maar velen schijnen tegenwoordig niet meer te zien dat je een paard dat je gewoon negeert wel mag laten merken dat je het daar niet mee eens bent.
Dan heb jij weinig verstand van NH, want fase 4 kan behoorlijk confronterend zijn.
Nickas schreef:ikke schreef:Dat is Parelli, hetgeen NIET representatief is voor NH.....Caira schreef:als parelli geen NH is wat is dat dan wel?
Ja, dan ben ik ook wel benieuwd naar jouw uitleg waarom Parelli niet representatief zou zijn...
Nickas schreef:Maar hoe zit dan dan met Monty Roberts, met Emiel Voest, met Klaus Ferdinand Hempfling... noem het maar?
Caira schreef:Maar wat is in godesnaam dan wel NH?
Als je de parelli methode zou bestuderen zou je precies zien dat wat jij belangrijk vindt de basisprincipes zijn van Parelli.
als je wilt, wil ik ook wel een cryptische naam verzinnen om dat op zn plek zetten vanaf nu te noemen hoor.
) ben ik wel 'om'.