[AR] liverpoolstang met of zonder 'ribbels' om mee te beginnen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

boeflover

liverpoolstang met of zonder 'ribbels' om mee te beginnen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-09 23:23

ik heb mijn 4 jarige welsh nu voor de wagen staan met een simpel trensje, echter merk ik dat ik geen echte noodrem heb en ben daarom nog niet met haar het erf af geweest. ik heb nu een liverpoolstang gekocht via internet, en vandaag binnen gekregen. Nu viel me op dat hier van die 'ribbels' aan zitten die tegen de lagen aan komen, en vond dit zelf vrij scherp aanvoelen.
Bij mijn vroegere pony mende ik ook met een liverpool, maar die was gewoon glad.

ik ben dus benieuwd wat nu scherper is, een gladde of zo een met ribbels? En is de gene die ik nu heb gekocht geschikt om mee te beginnen, of kan ik beter een gladde nemen?
(kan hem nu nl. nog terug sturen, maar gebruikt natuurlijk niet meer, dus vandaar mijn vraag).

SuSEQ

Re: liverpoolstang met of zonder 'ribbels' om mee te beginnen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-09 00:16

Normaal gezien heb je maar langs één kant ribbels en kun je het bit ook met de gladde kant op de lagen gebruiken. Met ribbels is uiteraard minder comfortabel voor het paard...

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-09 07:16

Wanneer je de ribbels naar achteren in de mond legt, voelt je paard hier niets van. Bij het aannemen van het bit draaien de ribbels namelijk naar achteren-boven weg en komt het gladde gedeelte op de tong.
Leg je het bit met de ribbels naar voren, en je neemt dan de leidsels aan, draait het bit en komen de ribbels op de tong en is hij inderdaad scherper.

Dus je kunt je jezelf de moeite besparen en gewoon de ribbels naar achteren leggen.

xElienx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-09 09:12

volgens mij hoor je de ribbels echtnaa boven te leggen als je een zachte inwerking wilt. als je dan de leidsels aanneemt moet het bit minimaal een hoek van 90 graden maken, willen de ribbels de lage raken. de kinketting stel je in op (minimaal) 45 graden, dus werkt het bit in op de gladde kant.
leg je de ribbels naar beneden, op de lagen, moet je evereens een hoek van 90 graden maken om de gladde kant van het bit op de lagen te krijgen. dit betekend dus dat je bij een zeer licht contact, waarbij de scharen niet op druk komen, op de ribbels werkt. dan heeft een zachte inwerking van je hand dus nog niet eens zo'n zachte uitwerking van het bit.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-09 09:14

Naar mijn idee zitten de ribbels toch aan een zijkant en niet aan de onder-/bovenkant? Als het wel zo is dan klopt jouw verhaal inderdaad, maar heb allang niet meer een liverpool in handen gehad, dus durf het ook niet met zekerheid te zeggen.

TS: dan is het even een kwestie van zelf kijken, kun je het ook zo ontdekken :)

xElienx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-09 09:23

ja het is ook maar hoe je het bekijkt. als een paard het hoofd op de loodlijn heeft, zitten de ribbels naar voren. heeft het paard het hoofd gewoon omhoog, zitten ze meer naar boven. en dan bedoel ik het in ontspannen toestand, dus dat de schaar in de zelfde lijn ligt met mondspleet

SuSEQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-09 09:39

Wer hebben deze hele discussie al eens gehad, en BlackDevils heeft toen een mooi tekeningetje gemaakt en wat uitleg geschreven. Lees anders het hele topic nog eens door; 't is best informatief.

Maisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-09 09:49

ik heb ook een liverpool met ribbels. Ga m idd eens omdraaien miss dat ie dan iets zachter inwerkt.