[AR] boom/zweng klapt op

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

xElienx

boom/zweng klapt op

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-09 18:12

Als ik mijn 4-span zweng vooraan mn disselboom heb hangen, klapt deze tijdens het rijden door oneffen terein nog wel eens op, met als gevolg dat de achterpony's er bang voor worden. Hierdoor zijn ze nauwelijks nagevelijk te rijden, buiten dat ik het dan ook niet graag doe.
bij het 2-span komt hij overigens ook omhoog, maar zit er geen zweng aan welke de pony's kan raken.

weet iemand een oplossing voor dit probleem?

Afbeelding

Afbeelding

(de ketting kan niet strakker)

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 18:13

IPv die ketting een veer bevestigen..
Dat is de reden dat veel wagens de vering halverwege de boom hebben zitten en niet meer aan het eind

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 20:33

kun je de zweng voor de voorpony's evt niet wat verzwaren, zodat de boom lager komt te hangen?

veer lijkt me een nog beter idee, maar als dat niet werkt is dit misschien een optie...

xElienx

Re: boom/zweng klapt op

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-09 20:38

een veer is inderdaad een goed idee. dat zou ik eens met andries kunnen overleggen of dat mogelijk is.

verzwaren van de zweng geeft juist het tegengestelde effect. als hij dan omhoog komt, komt hij nog harder aan. ik heb de boom nu al zo laag dat hij net niet in de borsttuigen hangt. de hoogte is op zich vrij simpel in te stellen, dus je zou hem dan ook zelf omlaag kunnen zetten.
de zweng die ik nu heb is ook niet heel licht. die is geheel van RVS, maar het is echt een super ding, dus daar wil ik niks aan veranderen

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 20:39

Geen veer, maar een schokdemper er tussen zetten. Er zit al torsievering in het achtereind als ik het goed zie.

SuSEQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 21:19

Albert schreef:
Er zit al torsievering in het achtereind als ik het goed zie.

Ik vroeg mij al af hoe de boom omhoog bleef... Inderdaad, een schokbreker van een brommer kan al een heel eind helpen.

@Echwel: hoe bedoel je halverwege? Heb je misschien een foto?

bontegevaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-09 09:39

Afbeelding

Hier één met vering halverwege de boom.

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-09 10:08

Bij HCA hebben ze wel een schokbreker die op de boom bevestigd kan worden zodat hij niet zo hoog opklapt. Daarbij is trouwens ook de vering van je wagen een punt, veert je wagen wel voldoende? Bij goede vering van de wagen komt de boom nauwelijks omhoog (heb ik ondervonden nadat ik de schokbrekers van mijn wagen heb vervangen)
Het blijft trouwens lastig met kleine pony's.

xElienx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-09 10:13

opzich is de vering best goed. ik heb luchtvering met ook nog een schrokbreker midden achter. alleen worden die achterste alleen gebruikt als er een groom mee gaat, anders is het te licht om in te veren. als je door oneffen terein gaat haalt luchtvering de scherpte van de klap er af, maar je voelt de hobbel wel. zelf heb ik ook ervaren dat een kar geveerd met schokbrekers (mn sulky) fijner veert, maarja, daar zit ook een kostenplaatje aan. ik wil het dus gewoon voor elkaar krijgen met deze wagen.

en inderdaad blijft het lastig met kleine pony's een paar cm is dan al heel veel.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-09 21:52

waarom kan de ketting niet strakker als ik vragen mag?
en als je je sweng eraan hangt, kan hij dan wel strakker?
misschien gewoon en andere ketting eraan met een andere maat schakels waardoor hij wel iets korter kan..

het omhoog klappen van je langboom heeft alles te maken met de lengte van je ketting, deze zou hem namelijk tegen moeten houden.

moet zeggen dat ik niet zo heel veel met dit systeem werk dus weet niet precies hoe het met de veer zit, maar anders zou je een andere veer kunnen proberen. ( bij het voorbeeld van bonte is als het goed is de veer wat eenvoudiger te vervangen, ook de schokbreker is redelijk eenvoudig aan te passen, mits je het goede gereedschap in huis hebt)

je kan natuurlijk ook de bouwer van de wagen vragen of die er iets op weet.