[AR] 1e menles van mn verzorgster

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lacuna

1e menles van mn verzorgster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-09 10:30

Afgelopen dinsdag heeft de verzorgster van mijn pony haar eerste menles gekregen van mijn instructrice.
Zij had hiervoor wel 1 of 2 keer de leidsels van mij overgenomen, maar dat was dan ook haar enige men-ervaring. Ze is jarig geweest, en ik zat te bedenken wat ik haar moest geven, en dat zijn 2 prive-menlessen geworden. 1 op de wei, en straks nog 1 buiten.
Afgelopen dinsdag was dus haar eerste les, op de wei.

Ik weet dat ze geen zweep heeft, dat is een bewuste keuze. De pony reageert voldoende op stemhulpen, en de oefeningen die ze deed waren niet zo moeilijk dat de zweep een ondersteuning moest geven. Daarnaast is het vasthouden van de leidsels al lastig genoeg zonder dat je een zweep in je hand hoeft te houden, en zo kan ze zich rustig concentreren op het mennen. Volgende les zal ze de zweep erbij houden.

Verder weet ik ook dat de pony op een ongebroken kunststof trensje loopt, dit ter bescherming van de pony tegen een eventuele onervaren ruk aan de leidsels. Volgende les zal hij wel op zn liverpoolstang lopen.

De linkjes zijn ook zeker de moeite waard!

http://i70.photobucket.com/albums/i116/r0s4nn3/IMG_7589.jpg
uitleg hoe je de leidsels vast moet houden.

http://i70.photobucket.com/albums/i116/r0s4nn3/IMG_7597.jpg
stappen

Afbeelding
stappen

http://i70.photobucket.com/albums/i116/r0s4nn3/IMG_7614.jpg
zn hoofdje

Afbeelding
Daar komen ze aan!

http://i70.photobucket.com/albums/i116/r0s4nn3/IMG_7671.jpg
Je zal maar even jeuk hebben... ;)

Afbeelding
van hand veranderen

http://i70.photobucket.com/albums/i116/r0s4nn3/IMG_7679.jpg
verder op de diagonaal

Afbeelding
ook een shet kan ruim lopen hoor!

Afbeelding
in het zonnetje... la la la

http://i70.photobucket.com/albums/i116/r0s4nn3/IMG_7695.jpg

Afbeelding
de spanning is van haar gezicht af te lezen ;)

http://i70.photobucket.com/albums/i116/r0s4nn3/IMG_7729.jpg

http://i70.photobucket.com/albums/i116/r0s4nn3/IMG_7738.jpg

Afbeelding
geconcentreerd mennen...

http://i70.photobucket.com/albums/i116/r0s4nn3/IMG_7759.jpg

Afbeelding
hij zag iets wat heel interessant was.

http://i70.photobucket.com/albums/i116/r0s4nn3/IMG_7778.jpg
nog een detailfotootje.

Afbeelding
uit de volte bij E

http://i70.photobucket.com/albums/i116/r0s4nn3/IMG_7815.jpg
goed luisteren naar de instructies

Afbeelding
zo had ze hem toch heerlijk aan het stappen. :)

Afbeelding

Afbeelding
volte inzetten

Afbeelding
ook bij het mennen moet je netjes meekijken waar je heen moet...

Afbeelding
detailfotootje

Afbeelding
Volgens mij had ze het wel naar haar zin ;) Hier heeft de instructrice net de leidsels uit haar handen genomen, en moet ze ze zelf weer goed vastpakken.

http://i70.photobucket.com/albums/i116/r0s4nn3/IMG_7887.jpg
Moe maar voldaan... :)

Ik moet zelf zeggen, ik ben ontzettend trots op die meid! Ze heeft het SUPER gedaan, en gelukkig heeft mn pony zich ook van zn beste kant laten zien. Vond het een super geslaagde les!
Hoop dat hier een mooie mencarriere ontluikt...

Tips/commentaar altijd welkom, maar houd het vriendelijk.

Groetjes, Lacuna

Caira

Re: 1e menles van mn verzorgster

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 10:37

Complimenten voor je oplettendheid, netjes cap op (al had het wel een goedgekeurde mogen zijn), ander bitje om de mond te sparen. Eerste keer in de weide rijden, geen zweep om de teugels te leren vasthouden.
Keurig allemaal en het ziet eruit alsof ze veel lol hebben gehad!

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 10:40

Ziet er super uit! Wat een leuk cadeau :D
Mooie pony en een fantastisch tuig. Waar heb je dat vandaan?

xElienx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 10:43

wat een prachtige combinatie met dat bruine tuig!!

denk er wel aan dat de menster haar handen in vervolg wat hoger houd en ze dus niet op haar knieen laat rusten of laat 'hangen' in de leidsels. handen dus iets meer dragen ;)
verder mag het stukje leidsel tussen beide handen in de dressuurhouding losser. als deze strak staat kun je onmogelijk correct corrigeren.

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 10:53

supermooi! vind het een mooi dier zo met dat bruine tuig op :oo :9

ziet eruit als een geslaagde les!

@evelli; als ik het goed gezien heb ( :) ) is het een excelsior bruin leren tuig? :) heb deze zelf op mijn fjord liggen en lijkt erg op dit exemplaar, weet het echter niet zeker, pin me er niet op vast :)

Lacuna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-09 12:38

@Caira:
Wauw... dank je, haha *bloos*
Volgende keer inderdaad wel even haar eigen cap. Dacht dat die op stal zou liggen, maar ze had hem thuis. Het was voor haar een verassings-les, ze wist van niets. Gelukkig lag deze cap nog op stal, dat is toch beter dan helemaal niets. Maar voor de volgende les neemt ze gewoon haar eigen cappie mee.

@Evelli: Inderdaad, het is een bruin leren excelsior tuig, en heb het voor een superzacht prijsje van een bokker over kunnen kopen. Ben er echt onwijs blij mee. Het staat hem zo ontzettend mooi!

@elien:
Dank je, dat viel mij inderdaad ook op. Heb het de instructrice ook wel een aantal maal horen zeggen, maar denk dat het gewoon nog een kwestie van oefenen en wennen is.
Van het stukje extra ruimte, dat zal ik zeker nog even meenemen voor haar. Ze zal nu ook vaker gaan oefenen met hem als ik er ook bij ben, en dan zal ik er zelf wat extra op letten. Ook op de handhoogte trouwens hoor! Dank je!

@Naaltje:
Dankjewel! Ben er ook supertrots op!

Bedankt voor alle leuke en lieve reacties!
Groetjes, Lacuna

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 12:40

Okee, dank je wel voor je antwoord :) jammer dat dat alleen in enkelspan te krijgen is :\ maar goed, dan toch maar in het zwart

viola

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 13:56

Ziet er goed uit hoor!

Ik vond je tuig idd al erg op de mijne lijken. Ik heb ook een bruin excelsior tuig, maar volgens mij heb ik dan toch een 'maandagmorgen' exemplaar want die van jou ziet er een stuk netter en beter passend uit.

Thomas

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 14:00

Hoor je de leidsels zo als dit meisje vast te pakken?

Mij was verteld dat ik ze gewoon kon pakken net zo als bij normale teugels als je op het paard zit :S ?

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 14:13

Thomas schreef:
Hoor je de leidsels zo als dit meisje vast te pakken?

Mij was verteld dat ik ze gewoon kon pakken net zo als bij normale teugels als je op het paard zit :S ?

Er zijn verschillende leidselvoeringen bij het mennen. De ene heeft zo graag zo vast, de ander weer op een andere manier.

L_Rivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 16:41

Ziet er leuk uit, dat tuig is echt super mooi :D
Leuk dat je haar zo'n kado geeft!

Lacuna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-09 07:45

@evelli: *zucht... kwijl...* Sorry, zat ff in een dagdroom, met 2 zwarte shettenpaardjes in 2span met bruin tuig... :) Inderdaad jammer dat het niet in 2span uitvoering verkrijgbaar is.
Aan de andere kant, misschien ook maar beter... Want dan zou ik toch echt op zoek moeten naar een 2e pony ;) En ik geloof nooit dat ik mijn vriend daar een groot plezier mee doe. (kan het natuurlijk proberen om hem een shet voor zn verjaardag te geven, maar denk niet dat ie dat erg leuk gaat vinden. :P)

@viola: ik heb het tuig wel meteen goed ingevet, en ook nu elke keer na het mennen maak ik het schoon, en 1keer per week gaat er een vetje overheen.
qua pasvorm, dat zat meteen goed. Het voelde bij het uitpakken al fijn en soepel, en meteen de eerste keer omleggen zat alles prettig.
Moet wel zeggen dat ik het tuig nog niet zo lang heb, en dat het nog maar een paar keer gebruik is hoor. Maar ik hoop dat het er volgend jaar nog net zo mooi uit ziet als vandaag ;)

@thomas: Zij heeft de keren dat ze bij mij de leidsels heeft overgenomen ook gewoon in rijhouding de leidsels gehouden. Zelf wissel ik beide houdingen af. Zeker op lange buitenritten vind ik achenbach heel prettig mennen. Wat mij betreft mag ze zelf kiezen hoe ze de leidsels vast gaat houden, maar vind het wel fijn dat ze het ook op deze manier leert.

@L_Rivaldo: Dank je! heb er ook lang over nagedacht, maar dit leek me toch echt het beste cadeau ;)

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-09 07:55

Lacuna: ik heb wel een tweespan, maar dan bruine paardjes :) Heb er enkelspan Ideal tuig op liggen, moet denk voor het tweespan ook maar ideal voor aan gaan schaffen

Zirkonia

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-09 07:56

Jeetje wat een heerlijk shetje staat ervoor! :9
En knap gedaan zo voor een eerste keer.

Lacuna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-09 19:31

Gaaf!
Ik ben sinds dit jaar lid van een menvereniging, en daar is ook iemand die 2span shetties heeft. Die wilde mij wel helpen om eens te kijken of mijn shet met een van die van haar in het tweespan wilde lopen. Lijkt me echt ZOOO gaaf! (ben alleen bang dat er dan echt geen houden meer aan is, en er echt een tweede shet moet komen ;))

@Ellee
Dankjewel! Ik zeg ook altijd wel dat het een heel knappe vent is, maar dat zal iedereen wel over zn eigen paardje zeggen (tenzij je eigen paardje een merrie is... :S ;))

Groetjes, Lacuna

_xCatlin

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-09 17:30

Wat leuk! De foto's staan nu ook op bokt! :D
& Ik weet dat ik op mn handen moet letten, maarja, 1e x he. :)

Bedankt voor alle leuke reacties! ^^ Leuk om te lezen. :)

e_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-09 08:55

Ik heb laatst ergens een topic geopend over het gebruik van oogkleppen (wat het nut er nou precies van is). Ik zie dat jij ze er niet op hebt zitten, is dat een bewuste keus?

Superleuk setje samen! Vind het bruine tuig erg mooi staan op je shet!

Jenkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-09 09:04

wauw echt prachtig tuig! ziet er echt super uit! echt prachtig!

Lacuna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-09 09:41

@ e-horse: is inderdaad een bewuste keus. Dat wil zeggen, toen ik begon met mennen had ik een hoofdstel zonder oogkleppen. en hij liep er super op. Na 2 jr kreeg ik nieuw tuig, een hoofdstel met oogkleppen, en zijn we daarmee gaan werken. Dat ging voor geen meter, hij wordt erg onrustig als er dingen achter of naast hem gebeuren die hij niet kan zien. De kleppen eraf gehaald, en hij was weer ontspannen en kalm. Natuurlijk schrikt hij nu weleens van een gekke beweging naast hem die hij met oogkleppen niet had kunnen zien, maar hij is met 1 kneepje in het leidsel terug bij de les en over-all is hij zonder kleppen gewoon veel meer ontspannen.
Thnx! :D

@jenkins: thnx *trots!*

groetjes, lacuna

e_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-09 10:03

Lacuna schreef:
@ e-horse: is inderdaad een bewuste keus. Dat wil zeggen, toen ik begon met mennen had ik een hoofdstel zonder oogkleppen. en hij liep er super op. Na 2 jr kreeg ik nieuw tuig, een hoofdstel met oogkleppen, en zijn we daarmee gaan werken. Dat ging voor geen meter, hij wordt erg onrustig als er dingen achter of naast hem gebeuren die hij niet kan zien. De kleppen eraf gehaald, en hij was weer ontspannen en kalm. Natuurlijk schrikt hij nu weleens van een gekke beweging naast hem die hij met oogkleppen niet had kunnen zien, maar hij is met 1 kneepje in het leidsel terug bij de les en over-all is hij zonder kleppen gewoon veel meer ontspannen.
Thnx! :D

Ik denk dat ik mijn kleppen er ook maar afsloop.. schrikt niet van koeien en met kleppen bijna aan de ren }:0

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-09 17:33

wat een schitterend tuig! Enig idee welk merk?

Jenkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-09 19:31

bruin leren excelsior tuig :P

Lacuna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-09 07:17

inderdaad ;)
Bruin leren excelsior tuig. Te koop bij horseshophorsepower.nl