Kinderen en voltigeren

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Alet74

Kinderen en voltigeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-09 20:09

Laat ik maar beginnen te zeggen dat ik niet weet of het hier goed staat.

Mijn dochter, ze wordt zes in november, mag straks een sport kiezen. Nu lijkt ze me nog te jong om op ponyles te gaan (ook niet zo goed voor haar lijf nog), maar nu kan ze een proefles voltige volgen eind september.
Heeft iemand ervaring hiermee? Zijn er meer Bokkers met voltigerende kinderen? Hoe oud kun je hiermee beginnen?
Verder is mijn dochter niet zo groot voor haar leeftijd (ca. 1.10), maakt dat nog uit?

Op zich lijkt het me een leuk opstapje naar paardrijden over een paar jaar, dan is ze in ieder geval al heel vertrouwd met paarden/pony's/

shera

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 20:17

mijn dochters zijn met 6 begonnen. Hartstikke leuk!! Bij ons mogen ze vanaf 5 jaar beginnen. Het is echt een aanrader als aanloopje naar het ponyrijden. En ze krijgen er een mooie onafhankelijke zit van!

Nickas

Re: Kinderen en voltigeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 09:07

Ik weet er niet veel van, maar het lijkt me super voor hun evenwichtsgevoel en dergelijke. Super manier om te beginnen (zeker als ze daarnaast op turnen zit, goede combi hoor ;) ) en ook goed voor het 'op elkaar vertrouwen' als je samen bezig bent.
Leuk idee hoor, doen! Lengte maakt niet uit, je zult versteld staan van wat die kleine smurfjes aankunnen!

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 09:53

Lijkt me inderdaad leuk!
Ik sta er een beetje versteld van dat ouders hun kinderen dat willen laten doen! Toen mijn moeder 4 jaar geleden(toen was ik 15) te horen kreeg dat ik op kamp had rechtgestaan op mijn galopperende haflinger, kreeg ze bijna een hartaanval :D Toen ze de foto's zag dat we met 2 of 3 erop galoppeerden, werd ze al helemaal ongerust :+ En dat was maar een eenmalige oefening: de instructeur wou ons daar kennis mee laten maken en mijn haflinger bleek het meest geschikt te zijn. Laat staan dat ik hiervan een hobby zou gaan maken :Y)

Maar ik zou het zeker proberen om mijn kinderen later te laten kennismaken met voltigeren! De meeste kinderen vinden turnen wel leuk, dus waarom niet turnen op het paard? ;) Lijkt me perfect voor het vertrouwen op te bouwen met pony's/paarden, en zoals reeds gezegd is geweest: het is super voor het evenwichtsgevoel en ze krijgen er een mooie onafhankelijke zit van!

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 10:01

idd vroeger deden ze veel meer voltige dan nu.
En qua gewenning is dat ideaal en verder zeker bij initiaties is het eigenlijk vnl de fun die centraal staat. Wat ik onthoud (graaft 20 jaar terug :-) ) is dat je gewoon de gangen leert meezitten, je moet draaien, liggen, half rechtopstaan (dus beugels 'of hoe noem je die dingen' vasthouden en dan staan, dus beetje piramide houding.

Ik vind het een zeer aangename manier om kinderen toch al met paarden in contact te doen komen, maar de focus ligt toch nog meer op het ontwikkelen van hun eigen motoriek. En dat is vind ik beter dan direct een pony opgezet te worden.

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-09 12:10

Dat idee had ik dus ook, dat het gewoon leuk is als eerste kennismaking met. Dochterlief is gek op paarden, helemaal niet bang (dat is niet altijd handig ;).
Ik ga van haar van 't weekend maar eens opgeven voor de proefles!
Dank voor jullie enthousiaste reacties!

haboshof

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-09 12:19

Vroeger, toen ik leerde rijden, was een jaar voltigeren bij onze vereniging verplicht. (ik was 7 toen ik begon, ben nu 53 jaar, dus een hele tijd geleden) Daarna mocht je pas echt op een zadel en teugels vasthouden.

Het voltigeren is heel erg goed om een onafhanklijke zit te ontwikkelen, het verbetert het evenwichtsgevoel. Ik zou het iedereen aanraden die wil gaan leren rijden.

Ik vond het zo leuk dat ik het tot mijn 18e bij een vereniging heb gedaan en daarna heb ik zelf de cursus tot voltigeleidster gevolgd. Ik heb jarenlang voltigeles gegeven bij verschillende maneges en verenigingen.

En daarnaast had ik gewoon een pony/paard en reed ook "normaal".

Echt een aanrader!!

X_Michelle_X

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 10:21

Ik zit zelf op voltige en in ons team zitten ook erg kleine meisjes die nog nooit hebben gereden. De meeste kinderen die een paar lessen hebben meegedaan vinden het meteen helemaal leuk. Goede ervaring dus!

Alet74 schreef:
Laat ik maar beginnen te zeggen dat ik niet weet of het hier goed staat.

Mijn dochter, ze wordt zes in november, mag straks een sport kiezen. Nu lijkt ze me nog te jong om op ponyles te gaan (ook niet zo goed voor haar lijf nog), maar nu kan ze een proefles voltige volgen eind september.
Heeft iemand ervaring hiermee? Zijn er meer Bokkers met voltigerende kinderen? Hoe oud kun je hiermee beginnen?
Verder is mijn dochter niet zo groot voor haar leeftijd (ca. 1.10), maakt dat nog uit?

Op zich lijkt het me een leuk opstapje naar paardrijden over een paar jaar, dan is ze in ieder geval al heel vertrouwd met paarden/pony's/

xPaardengek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 15:16

Ik denk dat uw dochter het erg leuk gaat vinden! Meer vertrouwen in het paard, is denk ik ook beter voor je gaat paardrijden.

Reneee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 15:20

Ik ben begonnen toen ik 7 was, ik ging op ponykamp en daar deden ze het als avondvermaak..
Toen ben ik er op door gegaan, en doe het nu af en toe nog, naast het paardrijden.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-25 18:35

Heel oud topic, maar wie weet hebben bovenstaande kinderen schade opgelopen en is dat handig om te weten :+

Zijn er nog kinderen op voltige? Hoe oud begonnen en bevalt het?