[AR] kan je brandcar beugels vervangen door lichtogen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

plutolover

kan je brandcar beugels vervangen door lichtogen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-09 21:35

ik heb een 2 wielswagen maar mijn schoftje heeft brandcarbeugels

Nu las ik dat je met een 2 wielwagen beter lichtogen kan hebben. Kan ik die vervangen of moet ik daarvoor een heel nieuw tuig kopen? aangezien dit tuig helemaal nieuw is.

en niemand mij verteld had op stal dat je beter lichtogen kan hebben ipv. brandcarbeugels. Anders had ik natuurlijk gelijk een tuig genomen met lichtogen.

Maar kan ik dus de brandkarbeugels vervangen endanlichtogen eropt zetten?? zonder dat ik me schoftje hoef te verkopen ofzo

Napie

Re: kan je brandcar beugels vervangen door lichtogen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 00:35

het belangrijkste is dat de draagriem doorlopend moet zijn zodat de bomen onafhankelijk van elkaar kunnen bewegen. Bij brancardbeugels is er geen sprake van een doorlopende draagriem. Je zou een los schoftje kunnen aanschaffen.

SuSEQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 00:36

Kort antwoord: neen.

Lang antwoord: Veiligheidslichtogen wel, maar gewone lichtogen niet omdat de draagriem daar niet lang genoeg voor is. Bovendien heb je met een schoftje waar brancardbeugels bij geleverd waren, waarschijnlijk geen losse draagriem (de riem waar de lichtogen aan hangen is in één stuk en kun je doorschuiven door het schoftje) en die is wel nodig. Het kan zonder, maar is allerminst aan te raden.
Laatst bijgewerkt door Neonlight op 19-08-09 20:30, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Op verzoek van SuSEQ typo verbeterd

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 06:47

Sterker nog een tweewielige wagen moet met beweegbare lichtogen worden gereden ondat anders het schoftje heen en weer gaat schuiven over de rug van het paard..
Dat zijn van die simple dingen die in ieder menboek beschreven staan

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 09:12

plutolover schreef:
Ik heb een tweewielige wagen maar mijn schoftje heeft brancard beugels.

Nu las ik dat je met een tweewielige wagen beter lichtogen kan hebben. Kan ik die vervangen of moet ik daarvoor een heel nieuw tuig kopen? Aangezien dit tuig helemaal nieuw is.

en niemand mij verteld had op stal dat je beter lichtogen kan hebben ipv. brancard beugels. Anders had ik natuurlijk gelijk een tuig genomen met lichtogen.

Maar kan ik dus de brancard beugels vervangen en dan lichtogen er op zetten?? zonder dat ik mijn schoftje hoef te verkopen of zo

Een tweewielige wagen heeft geen losse lamoenbomen. Dan moet je een doorlopende draagriem hebben (zo een dikke riem die van links naar rechts doorloopt door de schoft waar aan beide zijden de lichtogen aan bevestigd zijn). Dat voorkomt dat schoft scheef gedrukt wordt. Brancard beugels worden alleen gebruikt bij lichte vierwielige wagens mèt losse lamoenbomen zoals een spider.

Dus, heeft het schoftje van jou tuig dit wel; dan kan je zonder veel aanpassingen veiligheids-lichtogen er op zetten. Geen gewone gesloten lichtogen, want dan heb je een lange draagriem nodig.
Brandkarbeugels zitten op zo'n rooie auto die TAATUUU doet.
(ik val wel in herhaling; alles is ook voor mijn antwoord al gezegd; sorry )

Divine

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 16:44

Albert schreef:
Brandkarbeugels zitten op zo'n rooie auto die TAATUUU doet.

_O-

On-topic: van Ideal kun je veel onderdelen los bestellen, schoftjes hebben ze ook wel los.

liedje89

Re: kan je brandcar beugels vervangen door lichtogen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 11:15

Je kan idd mischien wel een los schofje kopen maar ik denk niet dat je alleen de brancaarbeugels kan verwisselen.

Ik heb ook altijd geleerd dat een brancard beugel alleen bij 4 wiellige wagen (dus bewegend lamoen) mag omdat je anders teveel druk krijgt op de rug van je pony/paard omdat bij iedere beweging het hele schoftje gaat schuiven etc.

Vind het een beetje vreemd dat je bij de aankoop van het tuig en de wagen dan schijnbaar zo slecht geinformeerd bent, aangezien het een nieuw tuig is.