[AR] mennen zonder ijzers?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

plutolover

mennen zonder ijzers?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-09 20:46

wie ment er met of zonder ijzers?

ik heb een hafje nu zonder ijzers en ik met met een 2wielwagentje. Het gaat nog goed omdat ik in de bak men en nog niet buiten.
volgend voorjaar/zomer wil ik wel graag naar buiten. Maar ik wil eigleijk niet dat me paard op ijzers gaat. Omdat hij verder goede gezonde hoeven heeft

dus hoelang gaan jullie dan naar buiten met verhadere wegen? als ik gewoon onder het zadel naar buiten ga is er niks aan de hand alleen op gritsteentjes loopt hij gevoelig.

veder op het harde loopt hij goed.

Wie kan mij ook vertellen wat de voor en nadelen zijn van ijzers?

nolanlover

Re: mennen zonder ijzers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 20:48

wij mennen zonder, met onze twee tinker. Hun hoeven zijn hard genoeg.
Als je meerdere ritten per week maakt, langer dan 25 km dan gaan die van ons wel korte tij op ijzers, anders slijten de hoeven wel te ver af

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 00:38

Ik rij mendurance en maak dus veel km maar al 6 jaar zonder ijzers. Ze lopen soms wel eens wat gevoelig maar met name op paden met puin of losse steentjes. Gewoon op de weg gaat het prima. Ik rij wel voornamelijk in het bos maar voor een lange rit over de weg draaien ze hun hoef ook niet voor om

SuSEQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 00:40

Het kan, maar je moet de hoeven wel de kans geven om zich te herstellen en aan de verhoogde slijtage te wennen. Ik zou het verder alleen doen als het paard zijn hoeven gelijkmatig afslijt. Als de buitenkant sneller slijt dan de binnenkant, zou ik er toch ijzers onder leggen, omdat het scheef slijten daarbij minder utigesproken is.

Succubi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 00:44

Ik men zonder ijzers :).
Maar in de zomer als ik actiever men dan wil ik er nog wel eens ijzers onder zetten omdat (zoals SuSEQ al zegt) Marny achter sleept en het te snel slijt.
Bij de vorige eigenaresse stond Marny een paar maanden in de zomer op ijzers om overmatig slijtage tegen te gaan maar in de winter maanden of als het niet nodig is gewoon ijzerloos, zo harden de hoeven juist goed uit :)
Verder men ik wel eens met een shetje bij ons op stal en die loopt al 8 jaar zonder ijzers waarvan toch een aantal jaar actief voor de wagen. Keiharde hoeven! Niks meer aan doen dan alleen wat bekappen :D

Hoe vaak en hoe lang je met je haf over de weg kan ligt aan de hoeven van je haf, daar kan een ander niks over zeggen.
Gewoon een buiten rit maken en van te voren en achteraf naar de hoeven kijken hoeveel en vooral waar ze slijten.
Slijten ze mooi gelijk af is er geen probleem dan hoef je alleen rekening te houden dat het niet teveel slijt en ze wel de tijd hebben om bij te groeien en uit te harden.
Maar als je het het hele jaar goed opbouwt (door goed te kijken naar de hoeven) zou je ze goed kunnen uitharden (in theorie).

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-09 14:41

tja verlopig ga ik niet onder mennen naar buiten waarschijnlijk pas volgend jaar. En dan ongv 2x per maand. Zondags gaan ze bij ons op stal alltijd naar buiten.

Dus was ik dan van plan om het om en om te doen. De ene week onder het zadel naar buiten en de andere week met mennen naar buiten.

En meestal is dat zo'n ongv een uur tot anderhalf uur buiten. als ik onder het zadel ga rij ik vaak in de berm

Divine

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 16:42

Zonder ijzers kun je prima naar buiten, als je paard tenminste goed loopt op onregelmatigheden en geen hinder lijkt te ondervinden van steentjes ed.
2x per maand kan makkelijk, heb zelf tot 4-5x per week zonder ijzers buiten gemend. Mijn pony liep zelfs samengestelde menwedstrijden zonder ijzers. Keiharde hoeven, moest toch elke 6 weken naar de hoefsmid.
Nu staat ie toch voor op ijzers, om er kalkoenen in te kunnen draaien. Maar in de winter gewoon weer op blote voeten, geen probleem.

Vie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 09:25

Ik mende ook zonder ijzers. Helaas is hier bijna geen onverharde weg te vinden en de hoeven sleten te snel... Dus toch maar voor ijzers gekozen. Hoop hem in de winter wel weer blootvoets te kunnen zetten. :)

Wiseke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 09:56

Hoi,

Wij mennen ook zonder ijzers en dit gaat prima. Wij mennen al altijd zonder ijzers. Enkel wanneer er een pony last zou krijgen van te laag op de hielen te lopen of te veel slijtage zou ik het overwegen om hoefschoenen te gebruiken. Maar IJzers opleggen, geen denken aan!

Groetjes

S_hirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 13:40

Met en zonder

Paarden staan op ijzers. 1 shetlander geen ijzertjes en de ander heeft een tijdje ijzertjes gehad om de beenstand te corrigeren en staat nu ook weer op 'blote' voeten.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 13:42

Ook hier loopt de pony zonder ijzers :) alleen maar over asfaltwegen. Gaat prima, slijt netjes regelmatig af.

Wel met een opbouwperiode, elke keer een beetje langer en verder

wyko

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 14:21

Mijn 2 ijslanders lopen ook beide zonder ijzers voor de kar.
Dit gaat prima, en nooit problemen mee gehad.

Maak toch wel behoorlijke ritten, voornamelijk door bos, de heen en terug weg is een stuk langs de weg.

schaopli

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-09 10:39

Ik rij met diverse aanspanningen:
shetlander zonder schoenen of beslag.
welshspan met hoefschoenen.
tuiger met hoefijzers.

Allen lopen goed voor de wagen op iedere bodem.
Wat ik wel ervaar is dat ik zelf toch oplet waar ik ga rijden; shetlander toch niet over grove stenen, grind of te veel draven over harde weg. Met hoefschoenen niet door te los zand, want dat komt in de schoenen en gaat schuren gedurende de rit.
Maw, met hoefijzers hoef je het minst op de bodem te letten :D

Maar dat wil niet zeggen dat het de beste oplossing is. Ook zonder kunnen we hier prima rijden (veel bospaden).

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-09 15:43

Ik men met mijn shet iedere week en ga ook stukken in draf op de weg, de ritjes varieren van een half uur tot ruim een uur.
En hij heeft nog nooit ijzers gehad.
Zelfs de smid hoeft er weinig aan te doen, hij raspt hem alleen af en toe rond, zodat het weer netjes is.
Mocht hij toch te snel gaan slijten, dan krijgt hij toch ijzers.