Bijzetten aan de longe met zadel op

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

lotte_2

Bijzetten aan de longe met zadel op

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-09 20:42

He Bokkers!

Ik ben ik begonnen met een nieuw jong paard. Deze longeer ik nu twee week en dat gaaf super goed.
Braaf in de overgangen en tempowisselingen. Ook met het zadel erop.
Nu wil ik hem ook aan de longe graag bijzetten met een zadel erop.
Hoe doen jullie dit wanneer er een zadel op ligt?
Ik heb nu de bijzet(ik gebruik daar een slof voor, werkt prima) bovenaan de ringetjes en door de beugels of door de beugels en tussen de voorbenen bij het laagwerken.
Nog meer sugesties of tips?

Geen commentaar omdat ik een zadel i.p.v. longeersingel gebruik a.u.b.!
Ik heb geen longeersingel en ben niet van plan deze te kopen omdat de mensen waarbij ik rijd gaan verhuizen en ik hem dan toch weer zou moeten doorverkopen.

Frontriem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 02:09

als je bv een halsverlenger gebruikt dan je deze vastzetten aan de singelstoten.....

hgijsen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 16:10

Ik gebruik bij het longeren graag een gogue (bij Divoza te koop voor nog geen 3 tientjes), die zit met een simpel schuifsysteem aan het kopstuk en het bit vast waarna hij tussen de benen door aan de singel vast zit. Je kunt de lengte grotendeels zelf bepalen dus minder kort om mee te beginnen bijvoorbeeld en dan steeds verder naar de loodlijn toe werken.
Het paard kan hier niet in gaan hangen maar het vraagt wel een neerwaardse hoofdhals houding. Het stimuleerd het ruggebruik wat je bij jonge paarden goed kunt gebruiken. De hulpteugel is echter voor alle soorten en leeftijden paarden geschikt. Het is een milde hulpteugel waarmee het paard op eigen initiatief met de neus over de grond kan lopen zonder dat je er iets aan hoeft te verstellen.
Hij is ook bruikbaar tijdens het rijden. Als mijn paard langere tijd niet wil ontspannen doe ik de gogue er ook nog wel eens een paar keer aan. Voor mij veel minder zwaar en voor hem verlichting want hij reageert er erg goed op. (hij = ruin van 10 jaar en 1.83m schoft)

ps: longeren met het zadel erop is helemaal niet verkeerd hoor. De pasvorm van het zadel is vaak veel beter dan een longeersingel en ligt dan veel stabieler en schuift niet. Trouwens bij een jong paard alleen maar beter, kan ie alvast aan het zadel wennen. Van mij krijg je groot gelijk! ;)

Pollewoppy

Re: Bijzetten aan de longe met zadel op

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 18:53

Ik zou de slof tussen de voorbenen door doen en dan door het bit aan de zijkant van singel vast maken. Zo doe ik het altijd met een touwtje (zelfde principe).

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 16:27

Pollewoppy schreef:
Ik zou de slof tussen de voorbenen door doen en dan door het bit aan de zijkant van singel vast maken. Zo doe ik het altijd met een touwtje (zelfde principe).

dit is ook mijn systeem

niet strak opzetten maar los da die kan zakken en ontspannen

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 16:39

Gefeliciteerd ;)

Precies, niet te straks is belangrijk. Het is niet de bedoeling dat je het paard in een bepaalde houding dwingt.

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 17:02

hahaha dankjee

gewoon genoeg ruimte vor de goede houdingen

lotte_2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-09 10:04

Dank jullie voor jullie reacties!