Beginnen met NH?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

LinSa

Beginnen met NH?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-09 19:48

Hallo,

Sabrina, mijn welsh a, heb ik nog geen jaar. In het begin was er een absolute klik en een leuke band.
Nu we van een drukke pensionstal naar een stil dijkje zijn verhuist, is mijn pony totaal veranderd.
Ze is 'duf', sloom, ongeinteresseert en onze 'band' is zogezegt. naar de knoppen.
Eigenlijk heb ik een beetje het idee dat ze het mij kwalijk neemt dat ik dr bij dr vriendjes weggenomen heb. (ze staat niet alleen, er staat een shetlander merrie bij)
Maar goed, het gaat tussen ons eigenlijk helemaal niet lekker.
Dus ben ik gaan zoeken naar manieren om onze band te versterken.
De meeste dingen die ik tegen kwam waren poetsen, wandelen, tuttelen, knuffelen.
Als ik aan het poetsen ben gaat mijn paard staan suffen (dat vind ze dus wel fijn), wandelen heeft ze een hekel aan (waarschijnlijk heeft ze het te vaak gedaan), tuttelen heeft ze een hekel aan en aan knuffelen al helemaal.

Ongeveer een maandje geleden kreeg ik een filmpje onder ogen van klaus ferdinand hempfling. Zijjn omgang met paarden fascineerde me erg. Ik dacht bij mezelf: dat wil ik ook!

Maar nu de vraag.. hoe leer je dat?
En kan ik (ben 13 jaar) leren?
En versterkt dat de band?

Groetjes

Kukkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 19:53

Een paard heeft geen menselijke emoties zoals jou iets kwalijk nemen hoor. Maar het kan wel zijn dat ze gewoon minder gelukkig is. En dat ze haar kudde mist. Die kun jij niet vervangen.
Mar als je aan de gang wilt met NH is Equi Sense misschien iets voor je. Het is een beetje gebaseerd op Parelli Natural Horsemanship, maar iets versimpeld, stukken goedkoper en het gaat niet zo ver, waardoor het voor jongere mensen ook makkelijker te snappen is. Google eens op Equi Sense, dan krijg je de website van hun wel te vinden.

lissaagirl

Re: Beginnen met NH?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 17:48

wat kukkie zegt :).

LinSa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-09 18:05

Bedankt!
Ik ga de dvd van EquiSense bestellen en ermee aan de slag.

x_Ladylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 14:19

misschien kan je vrijheidsdressuur proberen? wie weet vind ze dat wel erg leuk om te doen! Maar daarvoor heb je wel een goede basis nodig. leer haar blijven staan als jij het vraagt. leer haar te stappen en te draven op commando als je wandelt. of ga een keer met andere mensen met paarden rijden, dat vind je pony misschien wel gezellig!

succes ermee! :D

LinSa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-09 11:09

Mijn pony is net 3 dus echt rijden zit er nog niet in ;)

laurahi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-09 18:26

Maar er zijn ook veel superleuke dingen om te doen vanaf de grond. Het boek werken aan de hand van Lesley bayley en Grondwerk van inge teblick zijn hele leuke boeken met veel grondwerk dingen.

Nimue

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-09 22:15

Super dat je hier op je 13e mee aan de slag wilt, en ik ben ervan overtuigd dat je het zeker kunt leren! :)

Ik ben een beetje zweverig, maar wat ik zelf erg fijn vind als het eventjes wat minder klikt tussen mijn pony en mij, is gewoon niks met haar doen. En dan niet in de zin van haar laten barsten, maar sámen met haar niks doen. Gewoon met een boekje erbij in de wei, beetje zitten, beetje tegen haar aankletsen. Samen zijn zonder verwachtingen en druk, ik vind dat heel fijn en ontspannend.

Verder zijn er hier al veel goeie tips gegeven, maar nog één ding: als jij je schuldig voelt omdat je haar verhuisd hebt, voelt ze dat waarschijnlijk aan. Ik denk niet zozeer dat ze het jou kwalijk neemt, maar doordat jij je wat schuldig voelt treed je haar waarschijnlijk anders tegemoet en dat merkt ze denk ik wel. Misschien moet je eens gewoon hardop tegen haar vertellen waarom je het gedaan hebt, dat je hoopt dat ze het niet erg vindt, maar dat je je toch schuldig voelt (je hoort jezelf dan wel praten en verklaart je zelf voor leipo waarschijnlijk, maar goed... alles is het proberen waard, toch? ;)). Een paard spreekt geen mensentaal, maar misschien lucht het jou heel erg op en doet dat ook wat met haar. Je staat er van te kijken wat voor subtiele emoties (en daarbij behorende lichaamstaal) paarden soms oppikken.

Vind jij het zelf wel prettig in dat nieuwe weitje waar ze nu staat?

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 17:41

LinSa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-09 21:33

Nimue schreef:
Super dat je hier op je 13e mee aan de slag wilt, en ik ben ervan overtuigd dat je het zeker kunt leren! :)

Ik ben een beetje zweverig, maar wat ik zelf erg fijn vind als het eventjes wat minder klikt tussen mijn pony en mij, is gewoon niks met haar doen. En dan niet in de zin van haar laten barsten, maar sámen met haar niks doen. Gewoon met een boekje erbij in de wei, beetje zitten, beetje tegen haar aankletsen. Samen zijn zonder verwachtingen en druk, ik vind dat heel fijn en ontspannend.

Verder zijn er hier al veel goeie tips gegeven, maar nog één ding: als jij je schuldig voelt omdat je haar verhuisd hebt, voelt ze dat waarschijnlijk aan. Ik denk niet zozeer dat ze het jou kwalijk neemt, maar doordat jij je wat schuldig voelt treed je haar waarschijnlijk anders tegemoet en dat merkt ze denk ik wel. Misschien moet je eens gewoon hardop tegen haar vertellen waarom je het gedaan hebt, dat je hoopt dat ze het niet erg vindt, maar dat je je toch schuldig voelt (je hoort jezelf dan wel praten en verklaart je zelf voor leipo waarschijnlijk, maar goed... alles is het proberen waard, toch? ;)). Een paard spreekt geen mensentaal, maar misschien lucht het jou heel erg op en doet dat ook wat met haar. Je staat er van te kijken wat voor subtiele emoties (en daarbij behorende lichaamstaal) paarden soms oppikken.

Vind jij het zelf wel prettig in dat nieuwe weitje waar ze nu staat?

Ik heb een paar dagen niets met haar gedaan en ze staat nu te springen om te mogen bewegen. *D
Echt weer mijn pony zoals ik haar gewend was.
Op het weitje zelf heb ik het super naar mijn zin. Zeker omdat ik nu meer tijd voor haar heb, omdat ik niet hoef te werken voor de stalling omdat ze gratis staat.
Verder heb ik ook voor wat afwisseling gezorgd.
Beetje springen, beetje vaardigheid, longeren.
Daar reageerd ze super op.
En ik, ik ben weer helemaal blij met dr! *D

Nimue

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 10:01

Wat leuk om te lezen! Fijn dat je zo snel resultaat hebt van de veranderingen die je hebt doorgevoerd, en nogmaals, heel goed dat je op jouw leeftijd al zo goed op je pony let en het belangrijk vindt ervoor te zorgen dat zij zich goed voelt (en niet alleen dat jij het leuk hebt). :j

LinSa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-09 17:18

De starters dvd van equisense wordt zo snel mogelijk toegestuurd.
Ben er erg benieuwd naar, maar ben wel bang dat ik iets verkeerd doe.. ;)

laurahi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 17:30

Iets verkeerd doen is geen probleem, je moet alleen proberen te leren van je fouten. Als je alles goed doet valt er toch niets te leren??.. Succes met de dvd! :D

LinSa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-09 18:51

En ik heb het boek paarden trainen aan de hand nu ook besteld.
Ben erg benieuwd.
ik hoop vooral dat mijn pony het goed oppikt.. *D

LinSa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-09 20:55

En of mijn pony het goed oppikt! *D
Heb van de website die Arabesk gaf een aantal oefeningen gedaan.
Ze deed het geweldige *D
Alleen zijn er een paar dingen waar ik tegen aan loop, zoals:
ik oefen in de wei. maar als ik haar dan 'leidt' gaat ze met haar hoofd naar beneden en wil gaan eten.
Hoe moet ik haar duidelijk maken dat dit niet mag? ;)

laurahi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 07:30

Daarvoor is eigenlijk de enige goede oplossing een ruk aan het touw. Je moet dit heel consequent doen. NIET ETEN TIJDENS WERKEN!! Als je dit vanaf het begin heel consequent doet scheelt je dat straks heel veel werk. Als ze dit eenmaal snapt kun je doen dat ze mag grazen als je haar een paar plukken gras geeft, zo snapt ze dat ze alleen mag eten als jij dat aangeeft.
Je pony is nog niet afgestompt omdat ze nog zo jong is, dit is heel mooi want daardoor snapt ze dit beter dan oudere en afgestompte paarden.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 07:51

LinSa schreef:
En of mijn pony het goed oppikt! *D
Heb van de website die Arabesk gaf een aantal oefeningen gedaan.
Ze deed het geweldige *D

Leuk! +:)+

Citaat:
Alleen zijn er een paar dingen waar ik tegen aan loop, zoals:
ik oefen in de wei. maar als ik haar dan 'leidt' gaat ze met haar hoofd naar beneden en wil gaan eten.
Hoe moet ik haar duidelijk maken dat dit niet mag? ;)

direct een oefening van haar vragen om weer haar aandacht te krijgen, als je dat telkens weer doet, dan denkt ze op een gegeven moment 'hmm als ik ga eten moet ik ineens oefeningetjes doen, ok ik loop wel gewoon mee'