Longeren met dubbele longe, wat is fijner?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Longeren met dubbele longe, wat is fijner?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 18:06

Ik heb mijn 9 jarige verzorgpaard een tijdje 'gewoon' gelongeerd met een enkele longe, maar ik merkte dat ze over de buitenschouder naar buiten viel. Nu heb vandaag haar aan de dubbele longe gehad en ik kon het probleem vrij makkelijk verhelpen.

Ik heb dus gewoon gewerkt met 2 losse longeerlijnen, maar een van de lijnen is stuk en dus korter. Ik moet dus een nieuwe kopen. Maar nu las ik net dat er ook een dubbele longeerlijn is. Hoe werkt zoiets, en werkt dit hetzelfde als met 2 lijnen. Met 2 lijnen ben ik wel ervaren, maar misschien dat dit handiger is?

Wie kan mijn goed uitleggen wat nou het voordeel is, of het misschien wel het nadeel? Hoe werkt zo'n dubbele longe precies met die katrolletjes?

TiaraBungy

Re: Longeren met dubbele longe, wat is fijner?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 18:07

Ik heb zelf de lijnen van Monty Roberts. Zijn een stuk langer dan de gemiddelde lijnen en kun je per set kopen ;)
Erg fijn, zacht en aan het einde geen lus, maar een verzwaard stuk, zodat je er niet in kan blijven hangen/haken met je voet (als je de lijn over de grond laat meeslepen)

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 10:20

Ik longeer ook met de dubbele longe. Ik gebruik hierbij dus ook een longeersingel, dan is er al 1 voordeel aan de dubbele longe.
Bij een enkele longe is het onmiddellijk al vrij breed(vanaf het begin tot het einde), bij een dubbele longe is het begin(het stuk aan de mond van het paard) een heel stuk touw. Dit heeft als voordeel dat het touwtje gemakkelijk door de ringetjes van de longeersingel schuift, dit is bij een enkele longe iets moeilijker omdat het dikker is.

Het is niet bij alle longes zo, maar bij mijn enkele longe krijg ik de gesp(om de longe aan het bit te bevestigen) niet door het ringetje van de longeersingel. Bij de dubbele longe is dat ijzertje niet zo breed.