Jong paard bitloos opleren?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

WikiMien

Jong paard bitloos opleren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-09 16:29

Het duurt nog even, maar ik ben er toch al over aan het piekeren...

Ik zou Jasmine later graag bitloos rijden, maar langs alle kanten hoor ik dat je
een jong paard het beste kan opleren met bit en nadien eventueel overschakelen op bitloos.
Is dat niet onlogisch, of zit ik fout?

Groetjes

shilady

Re: Jong paard bitloos opleren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 16:32

Ik denk wel dat met bit beleren het beste is
als je dan erop zit en hij gaat er gruwelijk met je vandaar dat heb je tenminste nog iets... Maarja tis je eigen keus zullen ook wel mensen zijn die gelijk bitloos hebben beleert

Zeeuwtje68

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 16:36

Ik vind het idd onlogisch. Mijn beide paardjes zijn nu 5 en een paar maandjes oud, en die heb ik gewoon bitloos beleerd hoor.
Gaat prima moet ik zeggen. Rij met ze door de polder en nu door de akkers heerlijk bitloos. We gebruiken de nep voest prima release vind ik zelf. ;)
Succes met je paardje.

E_Nalanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 16:38

Een paard kent bij het opleren nog helemaal niets in die richting. Waarom zou opleren met een bit dan zoveel anders zijn? Bitloos kun je je paard ook prima opleren, zo leert hij natuurlijk ook alles, maar dan met een ander tuig! Ik hoor wel van veel mensen, dat ze hun paard opleren met bit, zodat ze met de verkoop dit iig al kennen. Persoonlijk ben ik van mening dat je prima bitloos kunt beginnen. Ze kennen immers nog niets! :j

intral

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 16:41

Je kan best bitloos beginnen hoor.
Paard weet dan niet beter.

E_Nalanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 16:42

intral schreef:
Je kan best bitloos beginnen hoor.
Paard weet dan niet beter.

Mee eens :j

MiSsY_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 16:42

DaanxBien schreef:
als je dan erop zit en hij gaat er gruwelijk met je vandaar dat heb je tenminste nog iets... Maarja tis je eigen keus zullen ook wel mensen zijn die gelijk bitloos hebben beleert

Hoe bedoel je, "heb je tenminste nog iets"...Bedoel je,, dan heb je het bit nog om door zn mond heen te raggen? Iets anders kan ik er nl niet van maken...
Ik denk niet dat je met bit veel meer te zeggen hebt dan bitloos, niet als je er goed mee omgaat...
Je kan ook paarden berijden zonder ze pijn te doen, weetje...

SIEMxFUNNY

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 16:44

DaanxBien schreef:

Ik denk dat dit een verkeerde instelling is van iemand die bitloos rijd.

MandyL

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 16:46

Heb mijn paard zelf bitoos beleerd.. juist omdat hij wel eens gek kan doen en ik niet door zn mond heen schiet ;) Hij luisterd er perfect op.. en mocht ik ooit toch weer met bit willen gaan rijden maakt leeftijd niks uit om er aan te wennen :j

peultje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 16:47

MiSsY_Me schreef:
DaanxBien schreef:

Hoe bedoel je, "heb je tenminste nog iets"...Bedoel je,, dan heb je het bit nog om door zn mond heen te raggen? Iets anders kan ik er nl niet van maken...
Ik denk niet dat je met bit veel meer te zeggen hebt dan bitloos, niet als je er goed mee omgaat...

helemaal mee eens !!!!!
veel mensen gaan gewoon als kudde dieren achter elkaar aan en denken dat, dat het beste is.
Ik heb al veel paarden/pony's ingereden zowel met bit en bitloos en moet zeggen met bitloos zijn ze enorm rustiger met het hoofd en beter in balans.
en nee ik trek niet aan het bit, dat ze daarom onrustiger zijn.

WikiMien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-09 16:49

Dacht ik ook...
Stond eigelijk voor 99% achter m'n beslissing, maar hoorde toen dat enkelen er anders over dachten, dus begon te twijfelen...
Maar ben ook van principe, jong geleerd is oud gedaan ;)
Waarom met iets beginnen als je toch van plan bent nadien over te schakelen?

Bedankt al voor de antwoorden!

Hackie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 16:52

MiSsY_Me schreef:
DaanxBien schreef:

Dit stuiterde ook een beetje tegen mij borst.
Net alsof je paard in volle galop stop omdat hij een bit inheeft, en als hij bitloos loopt dat hij dan door blijft rennen.
Leer hem/haar dan de 'one rein stop' ipv in zijn smoel te gaan zitten trekken :x

MandyL

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 16:55

Hackie schreef:
Dit stuiterde ook een beetje tegen mij borst.
Net alsof je paard in volle galop stop omdat hij een bit inheeft, en als hij bitloos loopt dat hij dan door blijft rennen.
Leer hem/haar dan de 'one rein stop' ipv in zijn smoel te gaan zitten trekken :x

dacht ik ook aan idd.. als een paard gaat, gaat hij en zal je hem echt in zn koppie aan het denken moeten zetten ipv trekken.
heb wel eens gelezen dat ze bij paardenracen juist aan het bit trekken omdat de paarden daar harder door gaan ;)

TS: Juist als je van plan ben nooit met bit te rijden voegt het helemaal niks toe om je paard wel zo te beleren.

Hackie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 16:58

Ik rij mijn werkpaarden ook bitloos, en ik wil niet zeggen dat ik beter/slechter stop met een bitloos hoofdstel (lange scharen hackamore)

Gewoon het zelfde. Je kan het beste gewoon je paard laten 'gaan' als hij er vandoor schiet, dan stopt 'tie' vanzelluf wel een keer.

Levensbedreigende situaties natuurlijk daar gelaten.

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 17:05

Ik ben ook bitloos begonnen, lekker buiten, km maken..
Maar toen ik aan het bakwerk begon merkte ik dat dit niet helemaal duidelijk was (side pull) omdat geen van de andere bitloze systemen me aanspreekt, ben ik toch overgegaan op een dubbel gebroken bitje..
Dit gaat beduidend beter..

Buiten rijd ik nog wel op de side pull.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 17:49

WikiMien schreef:
Is dat niet onlogisch, of zit ik fout?

Erg onlogisch en bovendien zinloos.

Bovendien is het veel paardvriendelijker om een jong paard bitloos te beleren ivm het wisselen en veranderingen in de mond (en daarmee de gevoeligheid van de mond).

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 21:03

Het bit voegt helemaal niets toe en maakt het beleren ook niet makkelijker. Als je bitloos wil gaan rijden beleer je paard dan ook bitloos. Hoef je ook niet om te schakelen.

Bovendien als je grondwerk doet met bijv. een touwhalster is het voor een paard heel duidelijk als je dat ook gebruikt onder het zadel.

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 21:29

Waarom zou je dan gelijk in zn mond moeten raggen als je met bit rijd?
maarja never mind ik rij met bit dus doe daar zoiezo mn paard wel pijn mee ;)

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 22:17

En waarom zou je niets in handen hebben, als je paard gaat? Alsof een bit dan kan helpen. :+
Misschien bij sommige paarden, maar ik weet heel, heel zeker dat die van mij geen moer geeft om een bit in zijn mond. Hij zal daar net zo goed doorheen gaan, ALS hij gaat. :j

Ik heb mijn paard bitloos beleerd en rij nog steeds bitloos en het bevalt ons prima. Een bit kent hij niet. Heb daar diverse redenen voor trouwens. :D
Geloof me, als er een paard is wat oersterk is en gaat als hij het in zijn bol krijgt, is het de mijne wel :+ . Want dat is er eentje met een flinke kop (en nek :D ) er op. Ik heb dan ook veel voorwerk gedaan met grondwerk en ik kan niet anders zeggen dat ik echt een paard heb, die wel degelijk goed met je kan samen werken, mits je maar weet wat je doet (duidelijk en rechtvaardig zijn bijvoorbeeld) en ik probeer zoveel mogelijk alleen op zit te rijden (en dat is hard werken bij een jonkie, maar het loont je inzet absoluut!). Anders kun je het wel schudden bij hem, maar dat zou met bit precies zo zijn. :D

Verder heb ik eigenlijk niet eens meer door dat we zonder bit rijden. Het is zo gewoon voor ons geworden. In het begin moest ik ook de knop even omzetten in mijn hoofd, hoor, want tja, ik zat toch op een jong, oningereden, oersterk paard wat barstte van de eigen initiatieven en het eerste paard wat ik echt bitloos beleerde. Ik zou het zo weer doen. :)

MiSsY_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 22:26

DaanxBien schreef:
Waarom zou je dan gelijk in zn mond moeten raggen als je met bit rijd?
maarja never mind ik rij met bit dus doe daar zoiezo mn paard wel pijn mee ;)

Je HOEFT een paard met een bit geen pijn te doen, maar jij zegt, dat als hij er vandoor gaat MET bit, dat je hem dan beter kan stoppen....Dus meer druk uitoefenen, dus pijnigen ;)

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 22:53

Tuurlijk twiggy een paard kan ook gewoon een bit tussen zn tanden nemen dan heb je alnog niks meer te zeggen. Ben ook een keertje zonder bit met me pony naar buiten gegaan maar of ik me helemaal veilig voelde no :o Ik trek nooit in een paard zn mond alstie ervandoor gaat ik laat ze meestal uitrennen
,ik voel me gewoon ontzettend stuurloos als ze er dan vandoor gaat zonder bit

Toch wel weer jammer dat ik me dat weer moet verantwoorden omdat mensen gelijk conclusies trekken over mijn rijstyl maar ach 8-)

Maarja ts als jij je zeker voelt op deze manier moet je het doen :)

Zeeuwtje68

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 22:59

De enige manier om je paard met een bit te stoppen, is het aan zijn benen te binden. Bit of bitloos? als een paard wil gaat die gewoon hoor.

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 23:04

Ja ik was is op ponykamp reed op een fjord ,opeens gaat heel de groep ervandoor en de fjord heeft zn bit tussen zn tanden dus ik kon niet sturen niks :+ Moest dus maar afwachten welke bochten die ging maken en het was nogal een lang stuk naar stal dus was wel effe spannend verloor ook nog is mn beugels :P uiteindelijk wonder boven wonder toch heel veilig en erop aangekomen derest was gevallen *D

zij

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 08:00

DaanxBien schreef:

en jij dnekt dat je een paard kunt remmen met een bit? Weet niet waar jij hem stopt, maar er is een spreuk he...

`Als je een paard wilt remmen met een bit moet je hem om zijn benen knopen...`

Ik heb mijn paard bitloos beleerd, en dat kan PRIMA! Het is klinklare onzin dat je eerst met bit moet gaan rijden en daarna pas kunt overstappen...

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 08:06

Ik beleer paarden altijd bitloos. Eerst doe ik grondwerk met de jonge paarden, daarna ga ik aan de hand werken met de kaptoom. Zijn ze daarin sterk genoeg (en relatief recht) dan ga ik erop zitten met kaptoom...

Zodra het paard een stuur en een rem heeft en hij netjes door de baan kan stappen, draven, galopperen, voeg ik er een bitje aan toe (zonder teugels). Dus dan rij ik op kaptoomteugel en heeft het paard een bitje extra in de mond om te wennen.

Gaat dit goed komt er een tweede teugel aan te pas aan het bit en uiteindelijk blijft de kaptoomteugel weg en voila, enkel een bit met teugel blijft over.

Geen stress, geen hangende paarden, geen stakers etc.

Gewoon vanuit alle rust...

Het is overigens een illusie om te denken dat een bit een paard gaat stoppen... Pijnprikkels maken (zeker bij een jong paard) alleen maar dat hij harder wilt rennen.

En daarbij... als jij vanuit alle RUST en ontspanning een paard beleerd, dan gaat hij niet rennen of bokken...

Jonge paarden hebben al genoeg moeite om in balans te blijven met het ruitergewicht wat hun uit evenwicht brengt, dat ze echt niet voor hun plezier het op een lopen zetten... Gebeurd dat wel, dan is er iets heel anders aan de hand...

En moet de baas even achter zijn oren krabben ;)