Boomloos westernzadel* Tips en ervaringen gevraagd

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Kaspar

Boomloos westernzadel* Tips en ervaringen gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-09 14:09

Ik ben mijzelf aan het orienteren op een boomloos zadel voor mijn friesje.
Aangezien ik een een echte nitwit ben op dit gebied hoop ik hier veel goed advies en positieve als negatieve ervaringen te horen. Mijn paard heb ik voorheen altijd met een engels boomzadel gereden, maar door mijn medische toestand kan ik niet continue trainen, waardoor mijn paard zijn bouw dus erg wisselend is. Elke keer een zadelmaker erbij word ook een duur grapje.

Ik zoek een BETAALBAAR licht boomloos westernzadel wat ten eerste heel erg geschikt is voor zware rugpatienten, het moet dus voldoende steun bieden.

Ik vind een zadel van glad leer het mooiste en ook het fijnste om te onderhouden, dus hier gaat dan ook mijn voorkeur naar uit.

Donker bruin leer (dark of medium oiled)

Doorzitten kan ik minimaal, dus lichtrijden moet goed op het zadel kunnen qua drukpunt belasting.
Ik weeg zelf tussen de 55 en 60 kg.

Nu heb ik de BM treeless gezien en deze vind ik erg mooi. Maar waar is deze te verkrijgen in NL?
En hoe zit het met de maatvoering? Waar moet ik zoals op letten (ook als ik hem 2dehands koop). En hoe zijn de ervaringen?
BF heeft ook een heel mooi 'echt' glad lederen western zadel genaamd 'Nut'. Hoe zijn hier de ervaringen mee?

Welk merk verkoopt nog meer de echte glad lederen boomloze western modellen?

Alle tips en ervaringen zijn welkom.

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 14:16

Wij hebben 'ervaring' met Nevada van Barefoot, als je dat een mooi moddel vind? Rijd erg goed, het paard had rug problemen (al was het jij met de rug problemen zeker?) en is dankzij dat ervan af geholpen. Wat ik er wat minder aan vind is dat de stijgbeugels wat te lang zijn en niet genoeg in gekort kunnen worden maar dat valt te verhelpen. Verder een vrij onderhoudsvriendelijk zadel met zijn jaarlijkse schoonmaakbeurd. Rijd erg stabiel, ook zonder stijgbeugels, heb ik persoonlijk ondekt :D Er is wel maar 1 maat in van zit en dat is 1,5, hangt er maar van af of het je past of niet. En als je er zo'n fusio pad bij heb is het nog iets stabieler vind ik zelf.
Veel succes met je zoektocht!!

Kaspar

Re: Boomloos westernzadel* Tips en ervaringen gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-09 15:14

Bedankt voor je reactie Aria_zz. De Nevada is een mooi model, maar dit is volgens mij geen glad leer, maar van dat zachte leer zoals van de oude modellen Wintec zadel?
Korte beugels is geen probleem. Heb vrij lange benen, dus heb liever dat ze wat langer kunnen.
Mijn paard heeft gelukkig geen rug problemen, ik helaas wel chronisch.
Hoe houd dit zadel zich na langere tijd qua kwaliteit? Bijft het leer ook netjes?

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 20:06

Ik vind het glad leer, ik heb echter geen ervaring met wintec dus daarmee kan ik niet vergelijken. Het is nubuck, op de site van Barefoot geven ze daar wel info over. Maar ik kan wel zeggen, om even twee dingen tegelijk te beantwoorden, het leer wordt gladder met de jaren en is, als je het goed behandeld (ik bedoel dat je er geen zotte dingen mee doet ;) ) lang goed. Wij hebben het zadel bijna twee jaar, maar het was toen al 1,5 dus reken maar dat ze goed mee gaan. Wij hebben de lichte kleur en door buitenritten met takken enz en door gebruik verleurd dat wel, maar qua stevigheid en bruikbaarheid is het praktisch het zelfde als een nieuw, op normale gebruikssporen na, naar onze mening.
Ook is het een echt western, het is bijna zoals een boomzadel western, enkel iets minder uitgebreid versierd.

zij

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 08:25

ik heb de barefoot nevada. Bevalt mij prima. MAar ik kan dus juist niet lichtrijdne en zit dus juist door.

Om eerlijk te zijn dacht ik dat je op boomloze zadels juist beter niet teveel licht kunt rijden ivm slechtere drukverdeling. Ik denk dat dat bij elk boomlooszadel wel zo is.

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 10:46

@ Zij: ja dat heb ik ook al gehoord, ik heb ook een cheyenne en daar merk ik het niet mee, of het slecht is of niet. Maar met de Nevada is het misschien minder gemakkelijk, maar dat is toch zo met alle westerns? Trouwens van drukverdeling, ze verbeteren steeds dus hoe nieuwer hoe meer ontwikkeld.

Kaspar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-09 14:11

Bedankt voor jullie reacties.

Verder niemand meer met boomloze western ervaring?

gaucho

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 18:10

Ik zou je vraag even op western tack stellen, hier zijn veel meer mensen die ervaring hebben met een boomloos westernzadel, bijvoorbeeld met de BM maar er loopt ook een topic over de nieuwe freemax.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 18:16

Andere mogelijkheden zijn:
- BareFoot missoula nut/rose, stevige opbouw, glad leer behalve de zitting
- Hillason
- BareFoot arizona, basis boomloos zadel van nubbuck.

Kaspar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-09 07:27

Bedankt voor julli reacties.

Beauloveyou

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 07:27

Juliette86 schreef:
- Hillason

die moegelijk heden heb ik ook!

Kaspar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-09 09:27

Beauloveyou schreef:
Juliette86 schreef:
- Hillason

die moegelijk heden heb ik ook!

En hoe zijn de ervaringen met deze adels?

MilouNigel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 09:29

Ik heb van meerdere mensen gehoord dat de nieuwe versies van barefoot de nut en de rose niet zo geweldig zijn als de andere modellen. Het leer moest stugger zijn en daardoor niet perfect meer kunnen aansluiten. Ze zijn niet zo vormbaar als de andere lederen modellen van barefoot.

Kaspar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-09 10:16

Zou dat komen omdat er tuigleer gebruikt word?
Ze zien er wel mooi uit, maar pasvorm is belangrijker

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 10:33

Kaspar schreef:
Zou dat komen omdat er tuigleer gebruikt word?
Ze zien er wel mooi uit, maar pasvorm is belangrijker

Nee hoor, de opbouw is gewoon anders waardoor het zadel dikker en stugger wordt.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 22:05

Ik heb vijf boomloze westernzadels zadels getest.

De gewone barefoot western, mijn conclusie: leuk voor een buitenrit maar als je iets van training in de bak wil doen is dit zadel onvoldoende stabiel. Zeker steviger personen zou ik het niet aanraden. Het zadel had bij mijn paard een goede pliptest bij de lichtere ruiters en niet bij de zwaardere ruiters.

De Barefoot Nut: zadel zat verrassend goed, maar bij geen van de testpaarden (kwpn, pony, quarter) lag de singel op de goede plek. Die trok in alle gevallen teveel naar voren, tenzij je het zadel te ver naar voren legt (echt op de schouder). Ik vind (persoonlijk) dat er een ontwerpfout in zit, maar dat is niet iedereen met me eens. Maar een westernzadel moet echt aan andere eisen voldoen.

De Hilason.
Goedkope kloon van de BM. Niet kopen.

De Debra Sibley treeless. Een zadel gemaakt voor barrel racen. Het ligt goed, vraagt heel veel instellen en afstellen en het zet de ruiter vreselijk in stoelzit. Hoort bij barrelen. Geen aanrader wat mij betreft, maar wel een perfecte plip.

De Bob Marshall. Verreweg het beste zadel in mijn optiek. Ook hiervoor geldt: je moet niet te zwaar zijn. Het zadel geeft niet veel steun voor de ruiter (dus bij rugklachten eerst testen). Het zadel heeft de fenders ook erg ver naar voren. Die kun je terug laten zetten. Anders levert dit zadel ook stoelzit. Het is een enige zadel van de vijf waar ik een reiningproef mee zou kunnen uitzitten. Als je heel mager bent (zoals een vriendin) dan voel je de naden in de zitting.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt.
Succes!

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-09 15:00

Hierbij een slotje wegens een dubbel topic.
Het is niet de bedoeling op meerdere subfora hetzelfde topic te openen.