Monty Roberts & Emiel Voest methode

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

emma_rico

Monty Roberts & Emiel Voest methode

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-09 21:37

Hej

Ik was laatst met de oude eigenaar van mijn paard in gesprek en zij had het erover dat ze grondwerk met hem had gedaan. Een soort van Monty Roberts en Emiel Voest methode, maar ze kon het niet echt precies uitleggen. Iets met dat je met je paard door de bak loopt en dat hij dan niet in jou ruimte mag komen maar kan iemand dat een keertje uit leggen want ik snapte er niet zoveel van maar wil het wel graag een keer proberen.
Laatst bijgewerkt door emma_rico op 16-08-09 21:42, in het totaal 3 keer bewerkt

Paulusjuh

Re: Monty Voest methode

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 21:39

Volgens mij zijn er twee methodes door elkaar gehaald hier. Als ik het goed zeg is het Emiel Voest en Monty Roberts. Of zit ik nu fout? :+ Daar kun je beiden op internet een hele hoop over vinden.

emma_rico

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-09 21:40

Paulusjuh schreef:
Volgens mij zijn er twee methodes door elkaar gehaald hier. Als ik het goed zeg is het Emiel Voest en Monty Roberts. Of zit ik nu fout? :+ Daar kun je beiden op internet een hele hoop over vinden.

oke haha sorry ja weet niet zoveel over grondwerk :+

Paulusjuh

Re: Robert Monty & Emiel Voest methode

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 21:42

Ik ook (nog) niet. Ik heb onlangs een boek gekocht van Monty Roberts, over zijn trainingsmethode. Hij begint helemaal van het begin en ik wil dat dus ook zo toe gaan passen als ik de tijd en ruimte heb. Verder kan ik je helaas niet verder helpen voordat ik verder heb gelezen :P

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 21:43

Misschien zou je even kunnen kijken op het forum Natural Horsemanship? Er is een sticky die de methode uitlegt van Monty Roberts, en dat is zo te lezen niet wat jij bedoelt. Over de methode Voest is in dat forum genoeg te vinden.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 21:44

Paulusjuh schreef:
Ik ook (nog) niet. Ik heb onlangs een boek gekocht van Monty Roberts, over zijn trainingsmethode. Hij begint helemaal van het begin en ik wil dat dus ook zo toe gaan passen als ik de tijd en ruimte heb. Verder kan ik je helaas niet verder helpen voordat ik verder heb gelezen :P

Mocht je ideeen hebben om de Join Up mee te nemen, zou ik je even naar het volgende topic willen verwijzen:

[NH] [NH] Join up, weet waar je mee bezig bent!
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 16-08-09 21:45, in het totaal 1 keer bewerkt

emma_rico

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-09 21:44

Cassidy schreef:
Misschien zou je even kunnen kijken op het forum Natural Horsemanship? Er is een sticky die de methode uitlegt van Monty Roberts, en dat is zo te lezen niet wat jij bedoelt. Over de methode Voest is in dat forum genoeg te vinden.

Oke ik ga gelijk even kijken ;)

Cassidy

Re: Monty Roberts & Emiel Voest methode

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 21:48

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 21:51

emma_rico

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-09 21:54

Cassidy schreef:
[NH] Freestyle

Hier staat het duidelijk uitgelegd.

ja ik heb net het stuk over Monty Roberts gelezen en ga dit eens proberen met mijn paard ;) Volgens zijn oude eigenaar zou hij hierdoor namelijk beter de trailer in lopen omdat hij beter volgt en daar zoek ik namelijk een oplossing voor om hem de trailer in te krijgen ;)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 21:59

Ik zou je willen adviseren om ook de rest van het topic even door te lezen. Als je zonder ervaring dit op je paard gaat toepassen kun je meer stukmaken dan je je nu realiseert. Om een trailerprobleem op te lossen zijn er andere methodes dan alleen de JU. Om vertrouwen te krijgen zijn er andere methodes dan alleen de JU. Want als jij met de JU vertrouwen krijgt en vervolgens allerlei fouten maakt die je altijd al maakte, is je paard dat vertrouwen heel snel kwijt. En je kunt moeilijk bij iedere onenigheid weer de longeerkraal induiken om hem duidelijk te maken wie de baas is.

Bezint eer ge begint. Een JU moet je maar 2, maximaal 3 keer in het leven van een paard meenemen. Zegt Monty zelf ook.

Nogmaals, en nu met klem, lees het hele topic door, voordat je gaat experimenteren.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 07:04

GVL --> NH

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 07:10

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 07:19

Citaat:
hoewel ik zelf monty niet echt meer NH vind, omdat hij heel veel druk gebruikt.

Het gebeurd niet snel, maar nu ben ik het toch eens echt met je eens. ;)
Ik heb Monty Roberts twee keer aan het werk gezien en bijde keren werd ik gewoon naar van zijn manier van werken.
Zoveel druk en dwang hoort voor mijn gevoel inderdaad niet onder NH.

Misschien kun je je eens verdiepen in Emiel Voest inderdaad of op de manier zoals wij werken: de manier van Klaus Ferdinand Hempfling.
Niet de makkelijkste methode, maar wel erg fijn.

Maar het beste is om uiteindelijk uit alle methode´s je eigen fijnste manier te creéren die helemaal bij jullie past.