vrijspringen leren.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

kiwiski

vrijspringen leren.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-09 14:32

hoi,

ik heb een paar vragen:

1. kan je aan een shettie van 8 nog leren vrijspringen?
2. zoja, hoe kan je dat het beste doen?

:)

haffiexan

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 16:44

Ik heb bij mijn haflinger van 3 het geleerd door de hindernis neer te zette aan de rand van de bak :P . door hem op te jagen en mee te renne moest hij wel :D ik heb hem natuurlijk niet gedwongen hij is ook erg goed in springen dus op een gegeven moment vond hij het leuk! Ik heb ook vaak samen met hem geoefend gewoon een lage hindernis en dan ervoor rennen. als je paard je vertrouwd springt hij met je mee! :D

kaas_

Re: vrijspringen leren.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 19:17

Ja hoor, een shet van 8 kan je het nog makkelijk leren :) mijn shetlander heeft het ook pas op late leeftijd geleerd.
ik liep eerst met een touw naast mijn pony, omdat die dit steeds leuker vond heb ik hem gewoon los gegooit en een beetje opjagen. dit vond hij iig wel heel leuk. :d

kallipooh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 19:19

Ik heb het mijn haflinger op haar 8 ook geleerd. Nouja niet echt geleerd, van de moment dat er een hindernisje in de wei stond sprong ze er spontaan over. Dit hebben we dan maar met longeren gecombineerd (los longeren) en dat ging heel goed. Met mijn shetlander (4 jaar) ging ik hem eerst longeren, dan even aan de hand wat sprongetjes maken en dan losmaken.

Samsa11

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 22:47

Mijn Shetlander is 20 !! En die kan het zelfs hij is een meter 10 en springt 1 meter hoog dus wat je het beste kan doen is laag beginnen en met prik paaltjes en draad langs de hinder nis zetten dat hij er niet langs kan en dan met de longeer zweep hem er naar toe sturen en wat met zweep tikken op de grond doen en dan springt hij :D

XXX Sam

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 11:08

Samsa11 schreef:
Mijn Shetlander is 20 !! En die kan het zelfs hij is een meter 10 en springt 1 meter hoog dus wat je het beste kan doen is laag beginnen en met prik paaltjes en draad langs de hinder nis zetten dat hij er niet langs kan en dan met de longeer zweep hem er naar toe sturen en wat met zweep tikken op de grond doen en dan springt hij :D

XXX Sam

Dan kan je nog beter gewone springbalken langs de hindernis zetten, draad vind ik persoonlijk niet echt veilig. Sommige paarden die écht niet willen springen, lopen er gewoon dwars doorheen. Een balk valt gewoon, in een draad kunnen ze blijven hangen, en die gevolgen wil ik niet meemaken!

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 11:12

Gewoon een lijn uitzetten,

Je zet 3 sprongen neer. Steil, steil en dan oxer.

In het begin leg je enkel op de laatste sprong (de toekomstige oxer) een kruisje en bij de ander sprongen leg je owel niets of wel drafbalken. Dan is het de bedoeling dat je op voorhand even de pony hebt opgewarmd (door ofwel los te laten lopen ofwel door ff te longeren). Daarna moet je hem in het 'kanaal' leiden en erdoor laten lopen.

Meeste paarden springen graag in vrijheid.

Springruit06

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 11:20

Heb het keer geprobeerd met mijn paard... ging niet zo goed, haha. Hij wilde er niet uit zichzelf overheen.. haha. Hij ging heel hard rennen, en dan net voor de hindernis er om heen rennen. Ik kreeg m er niet over hahaa.

terwijl die springen eigenlijk altijd wel heel leuk vind. :)

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 11:21

vinurr schreef:
Heb het keer geprobeerd met mijn paard... ging niet zo goed, haha. Hij wilde er niet uit zichzelf overheen.. haha. Hij ging heel hard rennen, en dan net voor de hindernis er om heen rennen. Ik kreeg m er niet over hahaa.

terwijl die springen eigenlijk altijd wel heel leuk vind. :)

Daarom moet je dus een 'kanaal' maken zodat ze enkel vooruit kunnen en dan kunne ze niet anders als erover. :D

Springruit06

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 11:26

Kanaal? :o

Heb wel schuin een balk tegen de hindernis aangezet, maar dan ging die er gewoon eerder af..

en meer balken hebben we niet, alles is verrot, omdat de rest nooit wilt springen.. we hebben 2 palen, 2 rotte balken, en één halve rotte balk :+

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 11:29

Ja ok je hebt natuurlijk wel het materiaal nodig e.

Met kanaal bedoel ik dat je een doorgang moet creeren. je kan de verschillende sprongen verbinden met lint of vb longeerlijn maar ook door het plaatsen van hekken.

Lovehorses55

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 09:43

hoi

ik zou dit ook wel willen leren dus ik kijk lekker me met dit forum

jorinalove

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 16:56

Het is handig om laag te beginnen door balkjes neer te leggen en dan bijvoorbeeld te zorgen doormiddel van andere balken dat ze er niet langs kunnen. Als ze het niet snappen is het soms ook handig om iemand mee te laten lopen en er overheen te springen.

Shariell

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 16:58

Ten 1e kan een paard tuurlijk leren springen het beste kan je zelf eerst meespringen met een heeel klein sprongetje en dan steeds vaker op een duur de bak afzetten, maar als ie het echt niet leuk vind zou ik stoppen maar je weet maar nooit ;)

laraxXxemma

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-13 23:12

ga het gewoon eens lekker proberen zeg ik! begin met balkjes draven en later een klein hindernisje, zou prima moeten lukken denk ik

lucaa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-13 23:26

Het is echt heel makkelijk, mijn haflinger van 20 heeft dit jaar vrijspringen geleerd. Gewoon hindernis op de hoefslag en dan inlopen. Maak je paard wel duidelijk dat hij dan nog wel om de hindernis heen mag. Ga daarna naast je paard lopen en leid hem aanbhet halster mee. Eerst stap en dan draf. Als je bij kan houden liefst meelopen in galop. En dan bij de hindernis loslaten en meespringen. Dan snapt je paard wat je bedoelt. Later gewoon met longeerzweep in het midden staan en dan gewoon op afstand (draadloos) besturen. Je paard moet je wel echt vertrouwen, en hij moet voirzichtig met je zijn, want anders heb je kans dat hij overenthousiast raakt en dus met je gaat spelen. (je omver lopen en wilde bokkesprongen maken.

Succes^^

L0veMyHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 19:53

Kan goed! Heel leuk zelfs :)
Begin niet gelijk heel hoog, en ik zou eerst met haar mee lopen aan een touw