rechts om longeren

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

m123

rechts om longeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-09 22:51

hallo, ik heb een 2 jaar oude drum horse hengst die we langzamerhand aan het beleren zijn. hij loopt aardig goed aan de lijn, maar hij wil totaal niet rechts om lopen. (we zijn met links begonnen, dat was een verkeerde zet) maar weet iemand hoe ik hem rechts om kan laten lopen. hij is nogal ontdeugend, hij draaid zo de lijn weer om..

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 22:58

met z'n twee-en doen.eentje met de longeerlijn en de ander erachter aan met de zweep. Die persoon moet dus aardig meerennen en erbij blijven met de zweep zodat hij niet kan omdraaien. Ik weet niet of je longeert in een afgesloten cirkel. Zoniet dan een ruimte afzetten met bijv. hindernissen zodat de ruimte om te draaien beperkt wordt. en blijven opletten zodat hijgeen kans krijgt om om te draaien.

Aniek93

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 23:01

Ik vind zelf dat je je pony even op wei moet zetten voordat je hem gaat beleren, hij is nu 2 en dus nog te jong. ;)
nouja, daar had je niet naar gevraagd.
Al eens geprobeerd er rechtsom iemand naast te laten lopen? Zo leer ik ze dat altijd, altijd iemand ernaast de eerste keren, aan een halstertouw, gewoon meelopen. Dan langzamerhand het halstertouw los wanneer dat goed gaat en dan degene los ernaast laten lopen. Wanneer dat goed gaat langzamerhand alleen rondjes laten lopen. Als dit niet goed gaat doe je gewoon een stapje terug.
Succes!

Nell_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 23:26

Ik vind 2 ook wat te jong. Laat hem nog even lekker jong zijn, en begin over een jaartje opnieuw! Vroeg zat :)
Daarbij moet je eigenlijk longeren op 2 kanten, en niet op 1 kant. (ook niet om te beginnen)

nataly_

Re: rechts om longeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 23:34

Longeer je ook met een zweep? Anders zou ik toch proberen door te zetten, en anders met hulp. Jij bent de baas, dus hij moet naar jou luisteren.

m123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-09 06:07

hij staat al 2 jaar op wij, en eigenlijk is hij nu 2 jaar en 7 maanden:$ sorry.. we zijn hem gewoon rustig aan manieren aan het bijbrengen. hij loopt nu ook eindelijk aan een touw, dat wou die ook niet we hebben een stukje afgezet om te longeren, ja. en ik kan moeilijk het gevecht aangaan met n paard van 1.78:$
Afbeelding

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-09 08:46

Rechtsom longeren aanleren is voor de meesten een probleem in 1e instantie. Dit komt voornl. doordat nagenoeg alles vanaf links gebeurt. Paarden snappen er dan helemaal niets meer van. Een pony rechtsom laten leren lopen aan een halstertje kan al lastig zijn, laat staan zo'n paard als de jouwe ;)
Of iemand mee laten lopen tot dat het kwartje gevallen is, of eventueel hoofdstelletje aan doen plus longeersingel en dan kun je middels een hulpteugeltje (of de longeerlijn zelf) mn de binnenzijde 'fixeren' zeg maar, zodat ie niet meer 1 2 3 om kan draaien. Maar voor dit soort dingen aanleren op de juiste wijze, moet je zelf ook gewoon kundig zijn, net zoals voor het beleren onder zadel.
Kun je geen hulp inroepen van iemand die heel de nodige ervaring mee heeft?

Nickas

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-09 09:31

Ik zou persoonlijk lekker met hem aan de slag gaan met wandelen. grondwerken, Natural Horsemanship en/of vrijheidsdressuur, maar dat hele longeren gewoon laten zitten.
Deze grote paarden zijn iets langzamer in hun hele ontwikkeling en kunnen beter op een iets latere leeftijd (4/5 jaar) worden ingereden. Ik zou er tot die tijd niet teveel mee 'werken', maar wel gewoon manieren bij brengen en dergelijke...

m123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-09 12:12

met zn 2 broers zijn we ook op 2,5 jaar begonnen met rustig aan wat doen.. maar die zijn nu ook ruin. twan is heel wat lastiger. ik heb net in de rijbak ongeveer 20 rondjes rechtsom gestapt, aan het halster. het ging aardig goed.

nu ik hem longeer wil hij ook meelopen aan het halster of touw, dat wou hij eerst niet.

cocktailtime

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-09 12:14

1 paard heeft meestal 1 kant waar die makkelijker mee omgaat.
bij mijn paard rijd die juist rechtsom fijner dan links. maar inderdaad met zijn 2en longeren. en niet opgeven! door blijven gaan totdat hij rechtsom gaat. heeft die dat goed gedaan beloon hem dan.

Jenthe_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-09 16:13

Wy hebben er ook zo eentje staan, buiten dat hy dan wat kleiner is en al gecastreerd is hy nog altyd veel te sterk voor ons
we longeren met zyn 2'en in een grote piste, aan de linkerkant gaat het perfect maar rechts trekt hy zichzelf los en gaat dan lopen met longe en al..
hy heeft ook al 2 weken bij iemand met veel ervaring gestaan, die hadden dan een kraal en daar deed hy het beter dan thuis maar het heeft niet veel uitgehaald..
ik ben dus erg benieuwd naar de raad van de anderen, ik volg!

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-09 16:19

OPG-->GVL

m123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-09 16:38

Jenthe_x schreef:
Wy hebben er ook zo eentje staan, buiten dat hy dan wat kleiner is en al gecastreerd is hy nog altyd veel te sterk voor ons
we longeren met zyn 2'en in een grote piste, aan de linkerkant gaat het perfect maar rechts trekt hy zichzelf los en gaat dan lopen met longe en al..
hy heeft ook al 2 weken bij iemand met veel ervaring gestaan, die hadden dan een kraal en daar deed hy het beter dan thuis maar het heeft niet veel uitgehaald..
ik ben dus erg benieuwd naar de raad van de anderen, ik volg!

Precies het zelfde probleem als wat ik heb dus..

Jenthe_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-09 21:39

Jha, als wy een oplossing hebben gevonden laat ik het zeker weten! intussen nog tips ?

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-09 21:44

Ik zelf longeer met bit. Want als ik zonder (met halster) longeer kachelen ze er zo vandoor.. met mij erachteraan sleurend niet zo'n pretje. Bit werkt veel beter want zodra ze dan trekken - en dan hoef ik nog niet eens te trekken- dan voelen ze al dat het 'pijn' doet dan houden ze er gauw genoeg mee op. Tja zij trekken dan ik niet, dus dan denk ik eigen schuld dikke bult. Zelf zal ik nooit trekken hoor! Maar zo werkt het wel prima.

KIMMM___

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 11:23

ik ken dit probleem , ga dus zeker de gegeven tips uitproberen & meelezen met dit topic!

Jenthe_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-09 13:50

Ik ga nu even het wandelen aan de rechterhand oefenen met Hilton, zal strax laten weten hoe dàt ging, want dat wil hij meestal ook niet doen !