Vraagjes m.b.t. dravers/renpaarden (veulens) ((kruising?))

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Xyris

Vraagjes m.b.t. dravers/renpaarden (veulens) ((kruising?))

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-09 20:13

Hallo!

Mettertijd wil ik aan een paard beginnen en voor mij is 1 ding zeker: Het moet een ren of drafpaard worden.
Ik heb aardig wat ervaring met dravers en ben weg van het ras, daarbij heb ik het ook erg op hun snelheid en hun wil om te lopen -en hard ook-.

Mijn doel is endurance en waarschijnlijk wat eventing.
Nou is het als volg:

Ik princiepe ga ik voor de draver maar: Ik wil eigenlijk een paard van 1,65 of hoger! En ik weet dat dat best weinig voor komt met dravers. Die zijn meestal wat kleiner.
Daarbij wil ik een veulen (hengst), maar hier niet de hoofdprijs voor hoeven betalen, want ik wil er niet mee gaan racen, gewoon recreatie/eventing/endurance.
En aangezien ik een veulen wil is het moeilijk te zeggen hoe groot het word.

Dus een beetje een dilemma.
Bij mij is het een veulen en niks anders, daar kan ik dus niet omheen, maar hoe los ik de hoogte op? (Ik ben zelf ook vrij groot en een paard van 1.55 voor mij, of zelfs 1,60, dat ziet er gewoon niet uit.

Nou zat ik te denken, zijn er drafpaarden (een bepaalde lijn misschien, een bepaalde hengst?) Die groot fokt? Zo ja, welke?
Daarbij, is het een beetje haalbaar om daarvan een veulen te kopen of zijn de bedragen echt gigantisch hoog?
Of is een groter type renpaard een beter idee voor mij? En zo ja, welk ras?
Of moet ik eerder aan een kruising denken met een draver? (Denk aan de hoogte én snelheid pls! Wil niet dat die verloren gaat!)

Ik hoor het graag!
Groetjes!

Anoniem

Re: Vraagjes m.b.t. dravers/renpaarden (veulens) ((kruising?))

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 20:46

Ik denk(!) dat een draver veulen waar van verwacht gaat worden dat het iets gaat worden in de sport (als ze al denken dat het niets word zullen ze het diertje ook niet fokken) niet echt goedkoop is. Ik denk dat een draver van een 2 a 3 waar van ze al gezien hebben "deze word niets" veel goedkoper is. En je heb veel meer zicht op de hoogte die hij gaat worden. Verder zijn de meeste dravers niet gecastreerd, dus allemaal hengsten.
het nadeel daar aan is dat er wat meer tijd in het omscholen zit en de gallop leren. Maargoed in een veulen zit nog veel meer tijd voor je er iets mee kan gaan doen.

Ik hoop dat je hier iets aan heb. Ik heb er trouwens zelf niet heel veel verstand van. alleen dat ik zelf een 3.5 jarige draver heb gekocht die al licht aangereden was voor niet zo heel veel (als je de prijs wil weten en wat hij allemaal al kon mag je pben) foto's van hem staan in mijn profiel. Hij is nu ong. 1.60M 1.62M groot.

Westernfreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-09 13:09

Tegenwoordig zijn er ook grotere dravers die richting de 1.70 m. gaan. Dat hoeft dus geen probleem te zijn!

Veulens zijn best te koop en met de juiste connecties kom je misschien wel het veulen tegen.De meeste veulens komen natuurlijk wel ter wereld om later de baan op te gaan en zullen dan ook niet tegen een habbekrats verkocht worden.