intermediate bridge bij clickeren

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

liljebo

intermediate bridge bij clickeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-09 08:16

Sinds een tijdje werk ik met clickertraining en uiteraard verdiep ik mij zo goed mogelijk in de exacte werking ervan. Ik heb inmiddels al veel gelezen, oa van inge teblick, karin pryor en alexander kurtland en wat dvd's gekeken en geexperimenteerd.

Het valt mij op dat de een gebruik maakt van een intermedia bridge, terwijl de ander het juist afraad.
Karin Pryor gebruikt bv geen intermediate bridge en raad het ook af. Alexander Kurtland gebruikt de click als intermediate bridge en het gaan van de hand naar de snoepzak als terminal bridge.
Teblick gebruikt een woord/aanmoediging als intermediate bridge.

Voor mijn eigen gevoel, iig bij mijn shetten, heb ik het idee dat het gebruik van een intermediate bridge voor verwarring zorgt. (amber, mijn draver, staat nog aan de basis en is een traumapaard. Daar ga ik niet zomaar mee experimenteren)
De click als IB vind ik persoonlijk het meest verwarrend, hoewel hij er natuurlijk goede ervaring mee heeft en het promoot als manier om geduld te kweken.

Ik heb een duidelijke stelling nog niet helemaal genomen, als beginner, maar ik neig naar Karins manier om te zwijgen tussen cue en bridge.
Maar wellicht hebben jullie andere ervaringen, waarvan ik kan leren.

Wie gebruikt de IB (en op welke manier) en wie niet en waarom?
Zijn er overigens meer specifieke forums over clickertraining?

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 08:22

Hoi, ik gebruik de intermediate bridge zoals Inge Teblick. Ik gebruik voor als beloningssignaal 1 woord (koekje) en voor de intermediate bridge iets heel anders (jajaja). Ik weet niet zeker of mijn paard de intermediate bridge al begrijpt maar omdat het een heel ander en nieuw woordje is is het ook niet verwarrend. De clicker als intermediate bridge zou ik zelf zeker niet doen dat lijkt me inderdaad wel verwarrend. Ik denk dat je meer informatie kan vinden op het forum van de balingehof http://balingehof.multiforum.nl/

Amable

Re: intermediate bridge bij clickeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 08:50

Op http://www.ingeteblick.be is ook een forum, loopt nog niet heel hard, maar interessante vragen kunnen het natuurlijk wel drukker maken daar :)

Ik gebruik niet heel bewust een intermediate bridge. Wel moedig ik paarden bij bepaalde oefeningen heel erg aan, bij sommige helemaal niet. Voetje geven bijv gaat wel gepaard met een ''Ja, kom, juist, let op, voetje, goed, daar ja enz'' Hoe enthousiaster ik doe, hoe enthousiaster en actiever het paard vaak zijn voet op tilt. Bij bijv het leren schudden moedig ik niets aan, dat is een oefening waarbij ik gewoon click als het goed is. Ja knikken moedig ik dan weer wel aan. Ik werk overigens zelf ook niet heel theoretisch maar meer op gevoel. Kijken hoe het dier reageert op wat ik doe. Sommige paarden vinden dat enthousiaste geroep alleen maar irritant, dan is het dus zinloos. Andere laten juist alleen maar iets zien als je als trainer enthousiast staat rond te dansen, nou, dan doen we dat dus :D

Nammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 09:16

Bij training waarbij het vooral om duur gaat , tel ik hardop.
Dit is ook voor mezelf , zodat ik de vorderingen goed kan bijhouden , maar mijn paard blijft dan ook doorgaan met waar hij mee bezig was.
Ik doe veel met shapen , en dat is soms wel erg frustrerend voor een paard. Dat is echt een warm-koud spelletje , en als het erg lang duurt voordat je de bridge kan geven , dan kan het paard zijn interesse verliezen. Ik moedig het paard dan aan met esesesessss , maar dat doe ik alleen als het paard al zoekende in beweging is , en neigt naar het goede antwoord.
Dit heb ik eerst wel geintroduceerd bij mijn paard , want anders weet hij niet wat dit geslis inhoud.
Verder merk ik dat mijn ''trauma''paardje er behoefte aan heeft om aangemoedigd te worden , en de andere paarden niet.
Mijn ''trauma'' paardje kan gaan bevriezen , staat dan doodstil , en is bang om iets fout te doen. [terwijl het dus eigenlijk mijn fout is , omdat ik de stap te groot gemaakt heb]
Ik vind het een waardevolle aanvulling.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-09 16:05

Bedankt voor de fijne tips. Zal de forums eens bezoeken. Er is nog zoveel te leren op dit gebied voor mij. Zit al mijn leven lang tussen de paarden, begon een aantal jaar geleden voorzichtig met NH, zat een tijd zonder paard en ben vanaf twee jaar geleden met parelli aan het werk gegaan en veel van geleerd.

Maar toen kreeg ik dus mijn trauma paardje, wat meteen in de vechtmodus schoot bij de minste druk en commotie naast haar lijf. Op zoek naar een tactiek kreeg ik de tip om te gaan clicken, dus nu ben ik daar maar eens in gedoken. Om het goed te leren, pas ik het nu ook toe op mijn twee ondernemende shetten en de honden. (zelfs de kip, hahahaha)

Maar het bevriezen van een traumapaard ken ik. Als ze iets niet goed aankan (erg snel, maar gelukkig allang niet meer voorgekomen) wordt ze catatonisch, en als je wil shapen, kan ze eindeloos gewoon blijven staan en niets doen. Ze neemt geen initiatief en probeert niets. Heel moeilijk. Ik lok iets aan beweging uit door zelf een beetje in beweging te komen, bv achteruit lopen. Ik merk dat het wel helpt, anders kan ik nooit clicken. Als je echter een beetje stuurt, snapt ze het clicken toch wel. Maar ik heb al gelezen dat dit een gebruikelijk probleem is met een paard met negatieve ervaring/veel is gestrafd. Komt goed...

De shetten zijn echter prima oefenmateriaal; zeer sterk willetje, geen trauma's of wat dan ook. Maar daarbij merkte ik dus verwarring bij vaker clicken (vind ik zelf eigenlijk ook niet echt werken) maar ook bij aanmoedigen

Idd amabel... denk dat ik echt op gevoel af moet gaan.

Maar het is erg fijn om te horen hoe jullie ermee omgaan.