Bedankt voor de fijne tips. Zal de forums eens bezoeken. Er is nog zoveel te leren op dit gebied voor mij. Zit al mijn leven lang tussen de paarden, begon een aantal jaar geleden voorzichtig met NH, zat een tijd zonder paard en ben vanaf twee jaar geleden met parelli aan het werk gegaan en veel van geleerd.
Maar toen kreeg ik dus mijn trauma paardje, wat meteen in de vechtmodus schoot bij de minste druk en commotie naast haar lijf. Op zoek naar een tactiek kreeg ik de tip om te gaan clicken, dus nu ben ik daar maar eens in gedoken. Om het goed te leren, pas ik het nu ook toe op mijn twee ondernemende shetten en de honden. (zelfs de kip, hahahaha)
Maar het bevriezen van een traumapaard ken ik. Als ze iets niet goed aankan (erg snel, maar gelukkig allang niet meer voorgekomen) wordt ze catatonisch, en als je wil shapen, kan ze eindeloos gewoon blijven staan en niets doen. Ze neemt geen initiatief en probeert niets. Heel moeilijk. Ik lok iets aan beweging uit door zelf een beetje in beweging te komen, bv achteruit lopen. Ik merk dat het wel helpt, anders kan ik nooit clicken. Als je echter een beetje stuurt, snapt ze het clicken toch wel. Maar ik heb al gelezen dat dit een gebruikelijk probleem is met een paard met negatieve ervaring/veel is gestrafd. Komt goed...
De shetten zijn echter prima oefenmateriaal; zeer sterk willetje, geen trauma's of wat dan ook. Maar daarbij merkte ik dus verwarring bij vaker clicken (vind ik zelf eigenlijk ook niet echt werken) maar ook bij aanmoedigen
Idd amabel... denk dat ik echt op gevoel af moet gaan.
Maar het is erg fijn om te horen hoe jullie ermee omgaan.